Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

O trecere în revistă a proiectelor la care Primăria Oradea lucrează în acest moment

Primarul Ilie Bolojan a făcut

O trecere în revistă a proiectelor la care Primăria Oradea lucrează în acest moment

Primarul Ilie Bolojan a susținut marți, 14 august 2018, o conferință de presă în cadrul căreia a făcut o trecere în revistă a proiectelor finanțate din bugetul local, dar și a altor proiecte la care se lucrează în acest moment.

Prelungirea drumului expres
Un proiect important pentru infrastructura rutieră a orașului este prelugirea drumului expres de pe Strada Bihorului până la girația de la Real Episcopia, acest drum asigurând un acces mult mai facil în zona de deal, dinspre intrarea în zona Biharia, Satu Mare și decongestionând circulația în zona cartierului Episcopia.
,,Lucrările au fost licitate, s-a realizat organizarea de șantier. Lucrările efective au început dinspre zona Episcopia, în a doua jumătate a lunii septembrie urmând să înceapă și lucrările la pasajul din zona respectivă, care va asigura conectarea zonei înălțate, dealurile din Episcopia la zona de jos. Lucrările ar urma să se desfășoare pe parcursul următoarelor 13 luni, în așa fel încât în toamna anului viitor să fie finalizate. În paralel, vom derula și lucrările de reabilitare a Străzii Bihorului și de asfaltare a străzilor care coboară de pe deal pe Strada Bihorului".
Drum nou de legătură între Oradea și Oșorhei
Un alt proiect important pentru oraș este drumul Podgoria - Fughiu, drumul nou de legătură între Oradea și Oșorhei.
,,Astăzi, comisia de recepție a recepționat proiectul tehnic. Conform acestuia, valoarea lucrărilor este de 4,49 milioane de lei plus TVA. Săptămâna viitoare se va da ordinul de începere a lucrărilor, iar cel târziu la jumătatea lunii septembrie, lucrările vor începe efectiv, în așa fel încât toate aceste lucrări să fie finalizate în următoarele zece luni. Astfel, estimăm că la finalul verii viitoare acest drum va fi gata. În paralel derulăm o licitație cu valoare mai mică pentru a colecta apele pluviale din zona de dealuri Podgoria, dar și pentru a realiza câteva trotuare în această zonă", a completat primarul.
Lungimea drumului de legătură Oradea - Oșorhei este de 3,6 km, iar lățimea este de 5,5 m.
Pasajul peste girația de la centură în zona Străzii Ogorului intersecție cu Universității
Un proiect important de infrastructură rutieră cu impact în zona de tranzit a orașului este pasajul peste girația de la centură în zona Străzii Ogorului, intersecție cu Universității, la colțul Cimitirului Rulikowski, o zonă cu multe accidente rutiere.
Până în acest moment s-a derulat procedura de licitație, fiind depuse șase oferte. Momentan acestea sunt în evaluare tehnică și financiară.
,,Cel mai probabil în această toamnă va putea începe partea de proiectare, iar cel mai târziu la primăvară vor putea începe lucrările efective, în așa fel încât în primăvara anului 2020, acest pasaj care va asigura un tranzit mai bun pe Centura Oradea atât pentru orădeni, cât și pentru cei care traversează orașul, să fie finalizat", a precizat primarul.
Momentan municipalitatea se află într-o fază avansată de preluare a terenului, fiind inițiat un proiect de Hotărâre de Guvern pentru preluarea terenului necesar construirii pasajului, pentru că acest drum se află în administrarea Companiei Naționale de Drumuri și Autostrăzi. Deja sunt obținute avizele de la două ministere, estimându-se că dacă totul decurge normal, în luna septembrie se va putea prelua terenul în administrare.
Parcarea Voința va asigura aproximativ 400 de locuri de parcare
Parcarea Voința care urmează să se construiască pe Strada George Barițiu va avea cca 400 de locuri de parcare și va prelua mașinile care nu vor mai avea spații de parcare în zona Pieței Ferdinand și pe alte câteva străzi pietonale din zona centrală.
Urmează ca săptămâna viitoare să se publice anunțul pentru selectarea unui constructor în vederea realizării acestei parcări. Construcția acestei parcări se va face printr-un credit furnizor, respectiv se va plăti această lucrare timp de cinci ani de zile în 60 de rate egale.
Lucrările vor începe în această toamnă sau cel târziu în primăvara anului viitor, dacă procedura de licitației va decurge fără probleme. Durata de execuție va fi de un an de zile.
Banii necesari realizării acestei parcări vor proveni din taxele de parcări și din amenzile de parcări care se aplică în municipiul Oradea.
Reabilitarea clădirii Primăriei Oradea
La ședința Consiliului Local din 9 august au fost aprobați indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea clădirii Primăriei Oradea. Procedura de licitație este pregătită pentru sfârșitul acestei luni.
Valoarea estimată a acestei lucrări este de 5 milioane euro. Plata lucrării se va face tot din bugetul local, după cum urmează: 40% în primul an, 30% în anul următor și încă 30% în celălalt an.
Lucrările urmează să înceapă imediat după adjudecarea lucrării, astfel ca în anul 2020 clădirea Primăriei Oradea să fie integral reabilitată.
Realizarea unui pod pietonal peste Crișul Repede
Un proiect important care face parte din proiectul de reabilitare urbană este proiectul privind realizarea unui pod pietonal peste Crișul Repede, care ar urma să fie amplasat la jumătatea distanței dintre Podul Dacia, în amonte de acest pod și Podul Mareșal Prezan, în zona Hotelului Hilton de pe malul drept al Crișului Repede.
În etapa a II-a a acestui proiect se prevede și prelungirea Străzii Redutei în așa fel încât să se realizeze un circuit pietonal și de biciclete, care să plece din zona verde situată în Parcul Brătianu, zona Aquapark și zona hotelieră, care apoi să intre în Cetatea Oradea prin poarta din spate care astăzi este mai puțin folosită, zonă în care municipalitatea dorește realizarea unei parcări pentru autobuze, iar apoi traseul să se îndrepte spre Catedrală și spre Parcul 1 Decembrie, de unde se va ajunge foarte ușor în orice punct din zona centrală a orașului.
,,Estimăm că studiul de fezabilitate aflat momentan în lucru va fi finalizat în a doua jumătate a lunii septembrie, iar dacă vor fi obținute toate avizele necesare pentru acest proiect, ar urma ca la ultima ședință ordinară din luna septembrie să fie aprobați indicatorii tehnico-economici, după care proiectul să fie depus pentru finanțare pe fonduri europene pe Axa de Mobilitate Urbană", a precizat primarul Ilie Bolojan.
Propuneri la regulamentul de supraimpozitare a clădirilor neîntreținute
În momentul de față se află în dezbatere publică două propuneri de modificare la regulamentul de supraimpozitare a clădirilor neîngrijite și abandonate din Municipiul Oradea. Prima modificare se referă la introducerea unor criterii pentru clădirile industriale abandonate, care, până în prezent nu au putut fi supraimpozitate, cu toate că multe dintre ele se află într-o stare avansată de degradare.
„Făcând o analiză a clădirilor care au fost supraimpozitate până în momentul de față am constatat că pentru clădirile industriale din păcate actualul regulament nu are niște criterii fără echivoc, ceea ce a făcut ca cea mai mare parte dintre ele să nu fie supraimpozitate, deși siturile industriale cum ar fi Avântul, Fabrica de ulei Interoil sau alte situri din zona industrială veche de pe Șoseaua Borșului arată foarte prost. Ca atare, pentru a pune o presiune suplimentară pe cei care le dețin în proprietate și care de 15-20 de ani nu fac nimic acolo și lasă zone întinse de zeci de hectare în Municipiul Oradea abandonate, am hotărât să propunem această clarificare prin care să le putem include în supraimpozitare", a declarat primarul Ilie Bolojan.
A doua modificare se referă la simplificarea indicatorilor care se aplică în cazul supraimpozitării pentru clădirile rezidențiale, iar starea tehnică corespunzătoare sau necorespunzătoare va fi stabilită în urma întocmirii notei tehnice de constatare. Prin simplificarea acestor grile clădirile degradate vor putea fi supraimpozitate, proprietarii acestora aflându-se în două situații: ori apelează la schema de sprijin care este în funcțiune în Oradea (credite pentru reabilitarea fațadei, scutiri de impozit pe cinci ani de zile, întocmirea proiectului tehnic gratuit) sau vor fi supraimpozitați, fiind nevoiți să plătească un impozit majorat cu 500%.
„Aceste măsuri combinate, pe de o parte de susținere și pe de altă parte coercitive, au dus la o creștere importantă în ceea ce privește numărul de autorizații de construcție și de reabilitare în ultimii trei ani de zile. În prezent avem aproximativ 270 de clădiri, cea mai mare parte deținute de persoane fizice și cam o treime de persoane juridice, care sunt în sistemul de supraimpozitări astăzi în Oradea, acesta fiind un număr relativ mic de clădiri", a spus primarul Ilie Bolojan.
Proiecte de regenerare urbană a cartierelor de blocuri
Prin proiectele de regenerare urbană, municipalitatea are în vedere reamenajarea zonelor unde s-a constatat un grad accentuat de degradare, fie prin demolarea unor clădiri dezafectate, fie prin preluarea unor terenuri și regândirea întregului spațiu ca o zonă utilă și plăcută pentru locuitorii zonei.
Până în prezent Primăria Oradea a lucrat în cartierele de blocuri în principal pe câteva componente, cum ar fi amenajarea a aproximativ 2.000 de spații de parcare noi în Municipiul Oradea în fiecare an, amenajarea de spații verzi și îngrijirea acestora prin parteneriate cu asociațiile de proprietari și închiderea containerelor de gunoi în incinte.
„Am identificat două zone în care vom aplica acest concept de regenerare urbană prin co-urbanizare: în zona fostei Piețe Velența, Strada Eftimie Murgu, care nu arată bine, și în zona Sovata-Carpați, mai exact în zona străzii Fagului, unde există construcții înghesuite în cartierul de blocuri, pe care, în urma unei proceduri de expropriere pentru regenerare urbană urmează să le preia Primăria, iar zonele respective să fie complet amenajate", a explicat primarul Oradiei.
O noutate în ceea ce privește realizarea acestor proiecte de regenerare urbană este faptul că ele vor fi prezentate comunității locale la întâlnirile care vor avea loc cu locatarii din zonă, fiind definitivate după consultarea acestora. Astfel, în cursul lunii septembrie vor urma întâlniri și prezentări ale acestor proiecte, iar soluțiile care vor fi acceptate de cetățeni vor fi incluse în studiile de fezabilitate. După o perioadă de dezbatere de câteva luni, în ultimele două luni ale anului urmează să fie aprobat studiul de fezabilitate și proiectul tehnic pentru fiecare locație.
„Urmează în această perioadă să fie publicată în Monitorul Oficial și legea pentru exproprierea în vederea regenerării urbane și având și această lege în vigoare vom putea trece la punerea în practică a acestor proiecte. Ne propunem ca în fiecare an Primăria Oradea să realizeze două proiecte de regenerare urbană în cartierele de blocuri", a adăugat primarul Ilie Bolojan.
Până în toamna acestui an, în zona Străzii Milcovului se vor asfalta și străzile care în prezent sunt neasfaltate, vor fi amenajate locuri de parcare, un teren de joacă și un parc pentru cei care locuiesc în zonă.
Proiectul „Creșterea mobilității urbane din zona Nufărul-Cantemir" are în vedere reabilitarea Bulevardului Nufărul, de la intrarea în Oradea până la Piața Mare, blocul Cicero. Prin acest proiect se vor implementa mai multe măsuri care vor determina creșterea vitezei de deplasare a tramvaielor în paralel cu reducerea emisiilor poluante și asigurarea siguranței circulației.
Trotuarele pe ambele părți ale străzilor Cantemir și Nufărul vor fi lărgite și se vor amenaja piste pentru bicicliști de-a lungul liniei de tramvai. Totodată, spațiul dintre  liniile de tramvai va fi înierbat pe toată această lungime. De asemenea, lângă linia de tramvai se va amenaja o zonă verde cu un aliniament de arbori de talie înaltă. Totodată va fi modernizat și iluminatul public, stâlpii vor fi înlocuiți cu stâlpi inteligenți dotați cu corpuri de iluminat led, camere de supraveghere, wifi, etc.
Cetățenii din zonele respective vor putea trimite observații legate de acest proiect până în a doua jumătate a lunii august.
„Ne propunem ca la ședința de Consiliu Local din 31 august să aprobăm indicatorii tehnico-economici ai acestui studiu de fezabilitate, în așa fel încât în perioada următoare să putem depune cererea de finanțare ca acest proiect să fie finanțat din fonduri europene, pe axa de mobilitate. Va fi o undă verde pentru linia de tramvai; cea mai mare parte a trecerilor care sunt astăzi prevăzute peste linia de tramvai vor fi anulate, vor rămâne doar câteva treceri auto, în așa fel încât viteza tramvaiului să crească. De asemenea, banda de lângă bordură va fi dedicată cu prioritate transportului în comun, autobuzelor, care ar urma să se deplaseze cu o viteză mai mare", a spus primarul Ilie Bolojan la finalul conferinței. (B.P.)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 11:29:50 Ora standard a Europei de Est