Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea, în clasamentul mondial SCImago 2018

La nivel național, Universitatea din Oradea a urcat anul acesta în clasament

Universitatea din Oradea, în clasamentul mondial SCImago 2018

SCIMAGO a publicat clasamentul mondial pe anul 2018 a instituțiilor de învățământ superior și de cercetare (https://www.scimagojr.com/).

Anul acesta în clasament sunt prezente 30 de instituții de învățământ superior și de cercetare din România,  din care 25 de universități.
La nivel național, Universitatea din Oradea a urcat anul acesta în clasament, fiind poziționată pe locul 16 din cele 30 de instituții de învățământ superior și de cercetare din România, și pe locul 12 dacă ne raportăm doar la universități.
La nivel mondial, pe baza punctajului acumulat, Universitatea din Oradea este pe locul 722, iar din cele 3.234 de universități din clasamentul SCImago, se poziționează în anul 2018 pe locul 572.
SCImago Institutions Ranking este un clasament obiectiv, clasificarea făcându-se pe baza a trei grupe de indicatori care reflectă caracteristicele științifice, economice și sociale ale instituțiilor:
I.Cercetare: opt indicatori - pondere 50%
totalul documentelor publicate și indexate în SCOPUS;
procentul din total publicații al celor realizate cu alte instituții;
valoarea normalizată a citărilor per articol;
procentul publicațiilor instituției în primele 25% cel mai bine cotate jurnale din domeniu;
dispersia tematicilor științifice ale instituției;
procentul producției instituției situat în cele mai citate 10% articole în respectivul domeniu;
procent articole din total în care autorul principal face parte din instituție;
numărul total de autori din cadrul instituției;
II.Inovare: trei indicatori - pondere 30%
totalul producției științifice citată în brevete;
procentul din total citat în brevete;
numărul de brevete.
 III.Impact social: doi indicatori - pondere 20% 
dimensiunea prezenței pe web (numărul de pagini asociate instituției);
totalul accesărilor externe al domeniului web al instituției.
Informațiile pentru realizarea clasamentului sunt culese din baze de date internaționale: SCOPUS pentru cercetare, PATSTAT pentru inovare și Google și Ahrefs pentru prezența pe web.
Claudia Teodora Ignat

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 20:48:34 Ora standard a Europei de Est