Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premiile Festivalului de Teatru Scurt, ediția a XXIV-a

Ediția a VI-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea, la final

Premiile Festivalului de Teatru Scurt, ediția a XXIV-a

Ediția a VI-a a Festivalului Internațional de Teatru Oradea a ajuns la final. Unul dintre cele mai așteptate momente ale festivalului este decernarea premiilor Festivalului de Teatru Scurt - secțiunea concurs, care se află la cea de XXIV-a ediție.

Selecția Festivalului de Teatru Scurt a fost realizată anul acesta de către Victoria Balint - șef birou proiecte culturale și relații cu publicul la Teatrul ,,Regina Maria". În concurs au intrat următoarele spectacole:
1. BEZNĂ DE MINĂ - Teatrul Szigligeti, Oradea
2. O LECȚIE DE BUNE MANIERE - Teatrul Evreiesc de Stat, București
3. PULVERIZARE - Teatrul Apollo 111, București
4. ZEUL MĂCELULUI - Teatrul „Mihai Eminescu", Botoșani
5. REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE - Teatrul „Jean Bart", Tulcea
6. GARDENIA - Teatrul Odeon, București
7. ULUITOARELE NUMERE DE SINGURĂTATE ALE LUI EDWARD GANT - Teatrul „Fani Tardini", Galați
8. TRATUFFE - Teatrul „Maria Filotti", Brăila
9. ÎN INIMA NOPȚII - EPISODUL MACBETH - Teatrul ,,Regina Maria", Oradea
10. VÂRSTELE LUNII - UNTEATRU, București
11. TATĂL - Teatrul Clasic „Ioan Slavici", Arad
12. CAPU' DE BIZON - Teatrul Național Târgu Mureș - Compania „Liviu Rebreanu"
13. DRAGĂ DOAMNĂ PROFESOARĂ - Teatrul Municipal Baia Mare
Anul acesta două jurii au analizat și au acordat premii: un juriu format din patru studenți de la facultăți de teatru prestigioase din țară, din care fac parte ELENA-ANTOANETA RĂCHITAN, de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografica „I. L. Caragiale", București, specializarea TEATROLOGIE, IRINA SABĂU-BĂLAN, de la Facultatea de Teatru şi Televiziune, Cluj-Napoca, specializarea TEATROLOGIE, TUDOR NICORICI, de la Facultatea de Teatru şi Televiziune, Cluj-Napoca, specializarea TEATROLOGIE și VLAD HANEȘ, de la Facultatea de Teatru - Universitatea de Arte Târgu Mureș, specializarea ACTORIE și juriul format din cinci mari personalități din lumea teatrului, care i-a avut în componența sa pe criticii de teatru ION PARHON, ELISABETA POP și actorii CRISTIAN ȘOFRON, TEODOR CORBAN și RICHARD BALINT.
Juriul studenților a acordat următoarele premii:
Premiul pentru cel mai bun spectacol, care îi revine spectacolului „PULVERIZARE", de la Teatrul APOLLO 111 din București
Premiul pentru cea mai bună regie, care îi revine domnului Zoltán Balázs, pentru spectacolul „GARDENIA", de la Teatrul Odeon din București.
Premiul pentru cea mai bună scenografie, care îi revine doamnei Roxana Ionescu pentru spectacolul „IN INIMA NOPȚII - EPISODUL MACBETH" de la Teatrul ,,Regina Maria" din Oradea.
Premiul pentru cea mai bună actriță, care îi revine doamnei Irina Naum, pentru rolul Maureen Folan din spectacolul „REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE", de la Teatrul „Jean Bart" din Tulcea.
Premiul pentru cel mai bun actor, care îi revine domnului Ovidiu Ghiniță, pentru rolul Andre, din spectacolul „TATĂL", de la Teatrul Clasic „Ioan Slavici" din Arad.
Juriul Festivalului de Teatru Scurt a hotărât acordarea următoarelor premii:
1.Premiul pentru cea mai bună actriţă:
Nominalizări: Liliana Ghiţă - care interpretează rolul Mag Folan din spectacolul „Regina frumuseţii din Leenane" - Teatrul „Jean Bart", Tulcea, Irina Naum - care interpretează rolul Maureen Folan în spectacolul „Regina frumuseţii din Leenane" - Teatrul „Jean Bart", Tulcea, Inna Andriucă - care interpretează rolul Elena Sergheevna în spectacolul „Dragă doamnă profesoară" - Teatrul Municipal Baia Mare
Premiul pentru cea mai bună actriţă se acordă doamnei IRINA NAUM pentru rolul Maureen Folan în spectacolul „Regina frumuseţii din Leenane"
Premiu oferit de Rotary Club Oradea Art Nouveau.
2.Premiul pentru cel mai bun actor:
Nominalizări: Ovidiu Ghiniţă - care interpretează rolul Andre în spectacolul TATĂL - Teatrul Clasic „Ioan Slavici", Arad, Ex aequo - Nicu Mihoc şi Dan Rădulescu care interpretează rolurile Don și Teach în spectacolul „Capul de bizon" - Teatrul Național Târgu Mureș - Compania Liviu Rebreanu, Ex aequo - Emilian Oprea şi Valentin Terente care interpretează rolurile Tartuffe și Orgon în spectacolul „Tartuffe - Teatrul  „Maria Filotti",  Brăila
Premiul pentru cel mai bun actor se acordă domnului OVIDIU GHINIŢĂ pentru rolul Andre din spectacolul „TATĂL".
Premiu oferit de Rotary Club Oradea.
3.Premiul pentru cea mai bună scenografie:
Nominalizări: Vlad Cristache - pentru scenografia spectacolului „Regina frumuseţii din Leenane" - Teatrul „Jean Bart", Tulcea, Tudor Prodan - pentru scenografia spectacolului „Tatăl" - Teatrul Clasic „Ioan Slavici", Arad, Constantin Ciubotariu (decor) și Andrada Chiriac (costume) - pentru scenografia spectacolului „Gardenia", de la Teatrul Odeon, București
Premiul pentru cea mai bună scenografie se acordă lui Constantin Ciubotariu (decor) și Andradei Chiriac (costume) pentru scenografia spectacolului „Gardenia", de la Teatrul Odeon, București
Premiu oferit de D&C Oradea.
4.Premiul pentru cea mai bună regie:
Nominalizări: Andrei Măjeri pentru regia spectacolului „Pulverizare", Zoltan Balazs pentru regia spectacolului „Gardenia", Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Regina frumuseții din Leenane"
Premiul pentru cea mai bună regie se acordă ex aequo domnilor: ANDREI MĂJERI pentru regia spectacolului „Pulverizare" şi ZOLTAN BALAZS pentru regia spectacolului „Gardenia".
Premiul oferit de HOLCIM Oradea.
5.Premiul pentru cel mai bun spectacol:
Nominalizări: „GARDENIA”, de la Teatrul Odeon din București, „REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE”, de la Teatrul „Jean Bart” din Tulcea, „PULVERIZARE”, de la Teatrul Apollo 111 din București
Premiul revine spectacolului  „REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE”, de la Teatrul „Jean Bart” din Tulcea.
Premiu oferit de RAIFFEISEN BANK.
De asemenea, juriul a decis să acorde două premii speciale: PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI - care se acordă actriței MAIA MORGENSTERN pentru recitalul excepțional „O LECŢIE  DE BUNE MANIERE”, de la Teatrul Evreiesc de Stat, regia Alexandru Berceanu.
Premiul este oferit de Teatrul ,,Regina Maria”.
PREMIUL JURIULUI - care se acordă Teatrului ,,Regina Maria” pentru spectacolul „IN INIMA NOPŢII - EPISODUL MACBETH” - al treilea şi ultimul din proiectul care a durat trei stagiuni - pentru anvergura cultural artistică şi devoțiunea profesională a tuturor făptuitorilor lui.
De asemenea, un alt premiu cu totul special care s-a acordat anul acesta în cadrul festivalului este „PREMIUL SPECTATORULUI ORĂDEAN”, pentru spectacolul „Căldură în noiembrie”, de Yana Dobreva, regia Petru Vutcărău, de la Teatrul Național „Eugen Ionesco” din Chișinău, oferit de ITM SA Oradea - Uși metalice de înaltă siguranță.
Conducerea Teatrului ,,Regina Maria” a acordat și premiul pentru „Oamenii din spatele scenei”, cei care fac posibilă din punct de vedere tehnic întreaga magie de care ne bucurăm la fiecare spectacol. Le mulțumim și ne înclinăm!
Festivalul Internațional de Teatru Oradea este organizat de Teatrul ,,Regina Maria”, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Fundaţia Culturală FITO şi UNITER.
Mulțumim tuturor celor care au fost alături de noi: sponsorului oficial Raiffeisen Bank, partenerului oficial Holcim, sponsorilor Club Rotary Oradea, Rotary Club Oradea Art Nouveau, D&C, Mic Mobilier Trans, Lions Club, A'la Chef Catering, S.C. Congips, Farmacia 3, partenerilor: Green Pub, Centrul Național de Informare și Promovare Turistică Bihor, Librăriile Humanitas, Revista Familia, Muzeul Țării Crișurilor, Cofetăria Flavours, Casa Florilor, Hotelurilor: Astoria, Continental, Atrium, Stokker, Perla, Vila Opera, Vital, Nevis, Gala și pensiunii Varadia și tuturor partenerilor media: Revista Zile și Nopți, Cotidianul Crișana, Jurnalul Bihorean, Bihoreanul, Bihorștiri, Digi TV, Evenimente Oradea, Agerpres, Revista Yorick, Radio România Cultural, Radio România Cluj, Ghid Local, Magic FM, Aleșd Online, InfoOradea, UZP Bihor și Party Oradea.
Mulțumim tuturor spectatorilor pentru că sunt mereu alături de noi și sperăm să ne reîntâlnim la cât mai multe ediții ale Festivalului Internațional de Teatru Oradea!
Florina Dometi

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:07:03 Ora standard a Europei de Est