Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ceremonia de deschidere a avut loc la Teatrul ,,Regina Maria”

1 octombrie, un nou început de an universitar la Universitate din Oradea

Ceremonia de deschidere a avut loc la Teatrul ,,Regina Maria”

În anul Centenarului Marii Uniri, 2018, Universitatea din Oradea a ținut să deschidă noul an universitar la Teatrul ,,Regina Maria", prilej cu care au fost marcați și cei 55 de ani neîntrerupți de învățământ superior în Oradea.

Învățământul românesc și valorile naționale
Despre învățământul românesc și valorile naționale a vorbit în discursul său președintele Senatului Universității, domnul profesor univ. dr. Sorin Curilă.
,,Învățământul românesc a urmat transformările sistemului politic de pe teritoriul național. Astfel, în perioada medievală s-a manifestat o lipsă de preocupare din partea autorităților pentru a dezvolta educația, o mare parte a populației rămânând analfabetă.
Construcția unui sistem educațional românesc a început odată cu procesul de formare a Statului român modern. Educația în acele vremuri era pentru ,,privilegiați" fiindcă pentru a ajunge la forme superioare de învățământ erau necesare anumite resurse materiale, pe care în general românii nu le aveau.
S-a trecut, după primul război mondial la integrarea diferitelor sisteme educaționale, sistemul nostru atingând un nivel important prin accederea unui număr mare al populației la o formă organizată de învățământ.
După cel de-al doilea război mondial sistemul românesc a căpătat o tentă specifică regimului comunist bazată pe îndoctrinarea populației, trecând însă după anul 1965 printr-o reformă care prevedea studiul limbilor străine și al științelor exacte, ca formă de bună practică ce a dus la dezvoltare culturală și socio-economică în regiunea Europei de Vest.
După anul 1989, învățământul românesc este într-o etapă de redefinire, fiecare nivel având forma de funcționare reglementată prin Legea Educației Naționale.
Astăzi învățământul românesc modern, și mă refer acum în mod special la învățământul superior, este spațiul demnității și al libertății promovând valoarea și corectitudinea. Universitatea trebuie să pregătească tinerii printr-un sistem educațional modern, pedagogic, pentru a putea reacționa la problemele actuale ridicate de societatea românească. Aceasta înseamnă deschidere către nou atât în plan socio-economic, cât și în plan cultural, dar și în cel al valorilor naționale.
Ne preocupă primordial pregătirea profesională a tinerilor studenți
Universitatea noastră, continuatoarea unor tradiții academice multiseculare în Oradea, face față acestor provocări. Ne preocupă primordial pregătirea profesională a tinerilor studenți, dar totodată, cultivăm respectul față de valorile naționale românești. Astfel, trebuie să le arătăm tinerilor care sunt reperele poporului român.
Sistemul pe care îl promovăm cuprinde pământul țării, pe care s-au format poporul român și limba română, Familia românească, familie tradițională întemeiată prin căsătoria liber consimțită dintre un bărbat și o femeie, așa cum a lăsat-o pe Pământ bunul Dumnezeu, Religia și biserica și Școala românească. Totodată le vorbim tinerilor despre Cultura națională, unitară, care aparține modelului european; Folclor și tradiții, Eroi, Imn, Drapel și Stemă. Prin toate aceste componente încercăm să definim pentru tinerii studenți, patrimoniul național, tineri care la rândul lor se manifestă deschis și vin spre noi cu sinceritatea lor în abordarea realităților vieții.
La mulți ani România, La mulți ani Universitatea din Oradea!"

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:46 Ora standard a Europei de Est