Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

L-ați putea acuza pe Iuliu Maniu de prozelitism?

Primim de la dl prof. univ. dr. Sorin Curilă

L-ați putea acuza pe Iuliu Maniu de prozelitism?

Carta Universității din Oradea consemnează pe prima pagină că acest așezământ academic s-a dezvoltat în perioada în care regimul la putere a dat profesorilor dreptul de a-și exprima liber credința în Dumnezeu.

În regimul ateist-comunist ,,instituția de învățământ superior orădeană și-a încetat existența de sine stătătoare, după desființarea prealabilă, de către regimul comunist, în anul 1983, a specializărilor cu caracter didactic".
E greu de crezut că după numai 30 de ani de libertate în România se creează premisele îngrădirii libertății de expresie, de credință, de conștiință, de inițiativă, tocmai într-un mediu în care ar trebui să predomine unitatea, demnitatea și libertatea de exprimare.
Toate acuzațiile care mi se aduc sunt nedrepte și nefondate.
Mesajul transmis nu conține sub nici o formă prozelitism sau propagandă religioasă.
Mesajul se încadrează în totalitate în spiritul și litera actului pedagogic. Orientarea spre valorile menționate în discurs sunt o expresie a datoriei morale și profesionale pe care în calitate de cadre universitare le avem pentru fiecare student care calcă pragul universității tocmai pentru a-și lărgi orizontul cunoașterii și pentru a-și însuși atitudinile și aptitudinile atât de necesare în construirea destinului personal, a carierei profesionale și aportului pe care fiecare trebuie să și-l aducă în dezvoltarea societății.
Mă întreb sincer preocupat care e profilul, structura societății în care contestatarii mei și-ar dori să trăiască? Care este idealul de societate pentru oamenii care neagă și desființează ideea de „respect față de valorile naționale românești"? Dacă nu credem și nu apărăm valorile națiunii pe care ne pregătim să-o slujim, dacă ne negăm valorile, rădăcinile, trecutul, istoria, ce așteptări legitime mai putem avea de la viitor și de la oameni. Observ cu stupoare cum un mesaj de bun simț și respect față de istoria învățământului românesc și conștiința noastră este interpretat, apoi răstălmăcit ca fiind „propagandă religioasă". Această rea voință își găsește limitele într-un act de depunere a unei plângeri către Conducerea Universității și Comisia de Etică cu solicitarea de a fi sancționat.
Unde e etica acestui demers?
De când să te adresezi copiilor veniți împreună cu părinții lor la festivitatea de deschidere a anului universitar a devenit un act calomnios dacă menționezi concepte precum: poporul român, pământul țării, limba română, familia românească întemeiată prin căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, biserică, credință, Dumnezeu? Observați, am vorbit unor tineri însoțiți de părinții lor despre familie, le-am vorbit despre biserică și nu despre apartenență religioasă.
„Dacă privim îndărăt la suferințele îndurate de neamul românesc, dacă ne amintim de sângele vărsat, nu știm cum să mulțumim lui Dumnezeu că ne este dat nouă din generația de acum să trăim aceste timpuri de înălțare. În aceste momente solemne ne vom purta vrednici de timpurile pe care le trăim. Vrednicia națională se judecă după înțelepciunea cu care se aduc hotărâri chemate să croiască soarta noastră", spunea distinsul Iuliu Maniu în discursul din Ziua Marii Uniri.
Oare contestatarii mei nu l-ar putea acuza pe Iuliu Maniu de prozelitism și propagandă religioasă?
Cu siguranță „vrednicia națională se judecă după înțelepciunea cu care se aduc hotărâri chemate să croiască soarta noastră".
Prof. univ. dr. Sorin Curilă

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:20 Ora standard a Europei de Est