Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Itinerar gastronomic românesc”, de Ziua Mondială a Alimentației

Ieri, la Liceul Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea

„Itinerar gastronomic românesc”, de Ziua Mondială a Alimentației

Marți (16 octombrie 2018), în și de Ziua Mondială a Alimentației, în sala de proiecte a Liceului Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea, a fost prezentat proiectul educativ „Itinerar gastronomic românesc", ,,născut din necesitatea de promovare a Zilei Mondiale a Alimentației Sănătoase în rândul elevilor școlii noastre", după cum avea să sublinieze domnul director Tiberiu Sîncelean, responsabil al proiectului.

Prezentarea în PowerPoint a fost realizată de doamna profesor Todica Marcela-Ileana, coordonator de proiect.
Au mai fost de față la prezentare, membri ai echipei de proiect: prof. Serte Marilena, Balaj Lucia, Bănică Dana, Borbely Dana, Bronţ Ana, Calău Ramona, secretar şef. Cociubei Nicoleta, prof. Cipleu Liliana, Dobai Valentina, Hoffmann-Bronţ Viorica, Lobonţ Lucreţia, Micula Alexandra, Muşet Livia, Niculescu Otilia, Rugea Maria, Simuţ Adrian, Şandor Mariana și Varga Ileana, alături de doamna inspector școlar Vese Alina.
Proiectul „Itinerar gastronomic românesc" are în vedere: premisele motivaționale, socializarea elevilor, crearea unei atmosfere competiționale, a dezvoltării spiritului de lucru în echipă, ținându-se cont de baza materială a școlii. Liceul Tehnologic Special Nr. 1 din Oradea deține laboratoare de alimentație,  care sunt de natură să le ofere elevilor condițiile necesare pentru a-și putea valorifica priceperea în domeniul gastronomic; orientarea spre colaborare la nivel de școală, de clase de elevi și al cadrelor didactice implicate în proiect.
Dar parcă cel mai important element îl constituie preocuparea cadrelor didactice pentru  activități cu caracter de încurajare a elevilor, de a se dedica activităților extracurriculare, în cazul acesta expozițiile cu produse culinare din diferite zone ale țării, ,,în contextul sărbătoririi Centenarului Marii Uniri", a adăugat doamna profesor Serte Marilena.
Bucătăria românească poate fi privită ca un tot unitar, dar diversă din punct de vedere al mâncărurilor, al tehnologiei de realizare, al asocierii materiilor prime cu produse finite, ceea ce duce la particularități regionale. Fiecare regiune are un specific aparte care s-a menținut, s-a completat și s-a îmbogățit din punct de vedere sortimental și calitativ. Mâncărurile specifice și tradiționale românești, cunoscute și recunoscute astăzi prin savoarea și originalitatea lor, sunt preparate în restaurante, dar și în gospodăriile țărănești, unde se păstrează tradiția milenară a poporului nostru.
În cadrul laboratoarelor de alimentație, sub coordonarea maiștrilor instructori, elevii au realizat preparate tradiționale din Muntenia, Oltenia, Moldova, Transilvania, Banat și Dobrogea, care au fost aranjate într-o frumoasă expoziție culinară.
Activitatea de proiect fiind dedicată întâmpinării celor 100 de ani de la Marea Unire, au fost realizate elemente de decor în culorile steagului nostru tricolor românesc.
,,Obiceiurile tradiționale la români sunt strâns legate de obiceiurile culinare. Bucătăria românească este o parte integrantă a obiceiurilor și datinilor păstrate de-a lungul istoriei. Bucătăria românească a păstrat tradiția moștenită de la străbuni și a avut capacitatea să asimileze în gama preparatelor românești și rețetele altor popoare", a ținut să precizeze coordonatorul de proiect, doamna profesor Marcela-Ileana Todinca.
Moise-Ovidiu Dan
Pentru mai multe poze (60 de poze), accesați Galeria foto: „Itinerar gastronomic românesc”, de Ziua Mondială a Alimentației.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:16:03 Ora standard a Europei de Est