Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda

Noi oportunități pentru învățământul bihorean

Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda

În perioada 8 - 13 octombrie 2018, un grup de elevi și de profesori de la Liceul Teoretic „Arany Janos" și de la Colegiul Național „Teodor Neș", ambele din Salonta, precum și de la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" și Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", ambele din Oradea, a avut ocazia de a lua contact în mod nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda, considerate la ora actuală dintre cele mai eficiente din întreaga lume.

Timp de o săptămână, cadrele didactice și elevii implicați în proiect au avut posibilitatea să se întâlnească și să discute cu diferiți actori implicați în crearea și implementarea acestor sisteme performante, precum și cu beneficiarii direcți ai măsurilor luate în educație, elevii estonieni și finlandezi. Liceul Teoretic „Arany Janos" a fost reprezentat de către doamna director Tornai Melinda și de alte trei cadrele didactice, Aszalos Agnes, Domjan Laura și Ștefănuț Alin, iar Colegiul Național „Teodor Neș", de către doamna director adjunct Mitran Alina și de doamna prof. Nagy Zoe. De la Școala Gimnazială „Oltea Doamna" au fost prezente: doamna director Musca Florina și doamna prof. dr. Bocoi Liliana, iar de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul", doamna prof. Delia Mela, coordonator de proiecte și programe la nivelul colegiului.
„Învățarea în context european"
Schimbul de experiență a fost posibil datorită proiectului „Învățarea în context european", finanțat de Direcția Social-Comunitară din cadrul Consiliului Județean Bihor, prin Asociația Pro Lyceum Salonta, precum și datorită Asociației Pro Salonta, Bisericii Reformate din Salonta și  colaborării cu Asociația Educațională Pro Time-R, condusă de Delia Mela.
În timpul vizitei de lucru, participanților bihoreni li s-a oferit o imagine de ansamblu a învățământului din țările vizitate și li s-a permis accesul la toate compartimentele sistemului educațional, de la grădiniță până la universitate și chiar la nivel ministerial. Discuțiile au fost fructuoase și au permis conturarea unei imagini reale a unui sistem eficient și coerent, de care este preocupată întreaga societate din Estonia și Finlanda, educația fiind percepută ca unul dintre factorii esențiali ai dezvoltării umane și sociale.
Cadrele didactice și elevii au putut dialoga în mod deschis cu directorii unităților de învățământ vizitate, precum și cu profesorii și cu elevii din aceste școli și au avut ocazia să participe la diferite lecții, unele de-a dreptul revoluționare, precum învățarea matematicii cu ajutorul tabletelor sau orele de programare de la ciclul gimnazial. 
Delegația din Bihor a avut onoarea de a fi primită în cadrul Ministerului Educației și Culturii din Finlanda și de a-și întregi viziunea asupra sistemului de învățământ din Finlanda și Estonia, prin prezentarea oferită în cadrul acestei instituții cheie în dezvoltarea și în viziunea pe care o propune în legătură cu învățământul.
Școala este responsabilă să anticipeze schimbările din societate și să se schimbe constant
În cursul după-amiezii, elevii și profesorii care au luat parte la această vizită de studiu au fost primiți la Universitatea din Helsinki, de către Juri Lavonen, șeful Departamentului de Educație din cadrul universității, care le-a prezentat câteva dintre ideile care stau la baza învățământului din Finlanda în secolul 21. Astfel, educația este percepută ca un proces în continuă schimbare, motiv pentru care nu există un sistem bun pentru a gestiona tot ceea ce ține de învățământ. Una dintre ideile inovatoare articulate în timpul prezentării a fost aceea că școala este responsabilă să anticipeze schimbările din societate și să se schimbe constant, astfel încât să răspundă nevoilor concrete din lumea înconjurătoare.
Formarea inițială a cadrelor didactice ocupă un loc esențial
Totodată, a fost evidențiat faptul că formarea inițială a cadrelor didactice ocupă un loc esențial în modul în care este gândit sistemul de învățământ din Estonia și Finlanda, alături de o susținere constantă a școlilor de către autoritățile locale și regionale.
Ultima zi a vizitei de lucru a fost dedicată învățării în aer liber, într-un centru care se ocupă cu educația pentru mediul înconjurător, dimensiune importantă a învățării pe întreg parcursul vieții.
Este important ca elevul să se simtă bine la școală și să fie fericit
După cum a reieșit din discuțiile purtate cu oficialii estonieni și finlandezi, o dimensiune esențială a vieții școlare o reprezintă starea de bine a elevilor și a cadrelor didactice. Este important ca elevul să se simtă bine la școală și să fie fericit, aspecte care au putut fi observate de elevii și cadrele didactice care au luat parte la această vizită de lucru.
Concluziile vizitei de studiu au fost expuse în ultima zi a vizitei, în cadrul unor discuții purtate cu Sirje și Georg Aher, partenerii din Estonia ai delegației din Bihor, și s-au referit, în principal, la modul în care este percepută educația în societatea din Estonia și din Finlanda, comparativ cu țara noastră.
Vizita a constituit o bună ocazie de reflecție asupra propriului sistem de învățământ, iar participanții s-au întors îmbogățiți de experiența cunoașterii unor noi sisteme educaționale și pregătiți să transpună o parte din exemplele de bune practici în munca lor de zi cu zi.
Alin Ștefănuț
Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Contact nemijlocit cu sistemele de învățământ din Estonia și din Finlanda.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 20:15:37 Ora standard a Europei de Est