Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Primăria va investi în tinerii talentați în domeniul IT

Realizează-te în Oradea!

Primăria va investi în tinerii talentați în domeniul IT

Primarul Ilie Bolojan, împreună cu directorul economic al Direcției Economice din Primăria Oradea, Eduard Florea, a susținut vineri, 19 octombrie 2018, o conferință de presă în care a prezentat principalele măsuri de sprijinire a domeniului IT în Municipiul Oradea.

Aceste măsuri se regăsesc în programul ,,Realizează-te în Oradea!", al cărui obiectiv principal este creșterea gradului de  interacțiune între municipalitate, liceele orădene, universitate și firmele orădene consacrate din domeniul IT, oferind o șansă reală tinerilor de a rămâne sau de a reveni în Oradea.
La conferința de presă a participat și Gabriel Ciordaș, reprezentant al firmei  SC Smartware SRL.
Astăzi, pilonii economiei Municipiului Oradea sunt reprezentați de comerț, industrie, construcții și transporturi. Aceste sectoare de activitate sunt însă limitate în dezvoltare de infrastructură și de forța de muncă disponibilă.
Dacă în trecut, se aștepta ca economia locală să evolueze pe aceleaşi principii extensive, dominate de proiecte industriale și  rezidenţiale, în prezent înţelegem că pentru a asigura dezvoltarea economică viitoare trebuie să ne așteptăm la transformări structurale. Astfel, alături de sectoarele reprezentantive astăzi, trebuie susținută dezvoltarea serviciilor turistice și cele de IT, care pot dinamiza o economie locală sustenabilă.
Motoare de dezvoltare pentru economia orădeană
Primarul Ilie Bolojan a amintit domeniile importante care trebuie avute în vedere pentru a crea condițiile care să mențină dezvoltarea orașului în ritmuri importante în anii următori: dezvoltarea sectorului IT, o bună conectivitate la sistemul european de transport, dezvoltarea învățământului universitar, dezvoltarea zonei de turism, inclusiv a sectorului de turism balnear.
,,Nu o primărie schimbă fața unui oraș"
,,Nu o primărie schimbă fața unui oraș și nu un guvern rezolvă problemele cetățenilor, ci o primărie și un guvern sprijină cetățenii să schimbe fața unui oraș și a unei țări. Industria va ajunge la un nivel de consolidare, care nu ne va mai permite ca, doar bazându-ne pe industrie, să susținem acest ritm de dezvoltare. Orașul Oradea nu are o politică de a acorda gratuități de ordin social, ci are o politică de a investi în dezvoltare. Astfel, am gândit un pachet de servicii care să îi rețină pe tinerii talentați în Oradea. Principalul nostru scop este să asigurăm motoare de dezvoltare pentru economia orădeană", a spus primarul Ilie Bolojan.
Astfel, Primăria Oradea va avea în fiecare an bugete dedicate proiectelor din domeniul IT care se desfășoară în Oradea. Primăria Oradea se va asocia cu antreprenori care au deja expertiză în piața IT. De menționat că vor putea veni și antreprenori din alte orașe care vor dori să își dezvolte afaceri IT la Oradea. Cei care vor beneficia de aceste credite vor putea deveni acționari la companiile respective.
,,Realizează-te în Oradea!"- program elaborat de Primăria Oradea și firmele locale din domeniul IT
Conștienți de posibilitățile de creștere ale acestui domeniu, precum și de rolul pe care IT-ul îl are în toate sectoarele de activitate locale, ținând cont de interesul crescut al tinerilor pentru domeniul IT, municipalitatea orădeană își propune să se implice activ în dezvoltarea ecosistemului tech din Oradea, dorind să devină un pol național de dezvoltare în domeniul IT.
Pornind de la acest obiectiv general, autoritatea locală, alături de reprezentanții firmelor locale din domeniul IT, au elaborat un program de măsuri intitulat ,,Realizează-te în Oradea!"
Pachetul de măsuri propus în acest  program cuprinde: constituirea unui fond de investiții pentru susținerea start-up-urilor orădene din domeniul IT; reducerea impozitului pe proprietate pentru spațiile utilizate de companii din domeniul IT; susținerea financiară a studenților înscriși la universitățile din Oradea, specializări axate pe un curriculum din domeniul IT (suportarea din bugetul local a cheltuielilor de cazare și masă); organizarea de întâlniri ale elevilor din ciclul liceal cu reprezentanții firmelor de IT locale; încurajarea elevilor de la liceele orădene să se înscrie la facultățile cu specializarea din domeniul IT din cadrul universităților din Oradea (burse școlare pentru elevi din clasa a XI-a și a XII-a).
Companiile din sfera IT vor oferi mentorat tinerilor antreprenori
Dl. Gabriel Ciordaș, reprezentant al firmei SC Smartware SRL, dar și al companiilor care activează în domeniul IT local, a vorbit despre Oradea ca despre orașul care va deveni în următorii cinci ani unul foarte important pe harta IT-ului românesc.
,,În cinci  ani, Oradea va concura cu cele mai mari orașe în domeniul IT. Noi cei din sfera IT nu vom fi doar niște arbitri, vom participa și noi cu fonduri proprii și în plus vom oferi mentorat. Din patriotism local, mi-aș dori să ofer din experiența mea celor care vor să rămână în Oradea și să-și dezvolte afacerea în Oradea. Îmi doresc să-i încurajez pe antreprenori să-și facă produsul propriu, pe care apoi să îl vândă. Nu îmi doresc să vindem inteligența ca materie primă".
Măsuri pe trei paliere: licee, universitate și companii locale din domeniul IT
Directorul economic al Direcției Economice din Primăria Oradea, Eduard Florea, a explicat situația de facto: ,,Sistemul IT are o capacitate de extindere exponențială, el fiind foarte atractiv pentru forța de muncă. Am sesizat că există un număr mare de firme cu puțini angajați, puține sunt cele care au peste 100 de angajați. Acest lucru ne arată că sectorul IT crește prin proiecte individuale. Am constatat, de asemenea, existența unui număr mic de specialiști, pentru că mulți liceeni înscriși la profile matematică-informatică iau calea altor centre universitare. Universitatea Oradea are însă o bază didactică solidă și  poate contribui la pregătirea universitară a acestor elevi. Pentru atingerea acestor obiective și pentru implicarea activă a tuturor factorilor angrenați în realizarea acestui deziderat, municipalitatea orădeană propune  o serie de măsuri structurate pe trei paliere: nivelul liceelor, respectiv profilul real, specializarea matematică/ informatică, nivelul universitar și nivelul companiilor locale din domeniul IT.
Într-o primă fază, programul ,,Realizează-te în Oradea!"  va intra în dezbatere publică, probabil va suferi unele modificări, după care va fi supus aprobării Consiliului Local.
În acest moment, programul ,,Realizează-te în Oradea!" cuprinde următoarele măsuri:
1. Acordarea de burse elevilor din clasele a XI-a și a XII-a, înscriși la liceele/colegiile din învățământul preuniversitar de stat din rețeaua școlară a Municipiului Oradea, profilul real, specializarea matematică/informatică, în sumă de 200 lei lună.
Bursa va fi finanțată din bugetul local al Municipiului Oradea și se va acorda elevilor din clasa a XI-a, începând cu semestrul II (din luna februarie a anului), iar pentru elevii din clasele de a XII-a pe tot parcursul anului școlar. Pentru anul școlar 2018-2019, bursele se vor acorda atât pentru clasa a XI-a cât și pentru clasa a XII-a, începând din luna februarie a anului 2019.
2. Alocarea de fonduri din bugetul local pentru sprijinirea studenților din alte localități înscriși la universitățile din Oradea, nivel/studii universitare de licență care învață la specializări cu un curriculum axat pe domeniul IT, pentru acoperirea cheltuielilor cu cazarea și masa.
3. Acordarea de facilități fiscale (reducerea impozitului pe clădiri) pentru imobilele în care își desfășoară activitatea firmele de IT.
Măsura urmează a fi implementată începând cu 1 ianuarie 2019 printr-o schemă de minimis pentru contribuabilii bugetului local al Municipiului Oradea care beneficiază de reducerea impozitului pe clădiri utilizate de firme de IT, schemă aprobată în condițiile prevăzute de legislația în vigoare.
4. Constituirea unui fond de investiții local, constituit din aportul Municipiului Oradea și al unor companii din domeniul tech, cu scopul sprijinirii firmelor locale de tip start-up din domeniul IT.
Fondul de investiții va fi administrat de o societate comercială pe acțiuni înființată de Municipiul Oradea (prin Agenția de Dezvoltare Locală Oradea) împreună cu companii cu experiență în domeniul IT&C. (B.P.)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 17:17:15 Ora standard a Europei de Est