Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Locul I la concursul de idei și scenarii pentru elevii de liceu ,,Unirea din perspectiva noastră”

Un succes de excepție pentru elevii Colegiului Tehnic ,,Alexandru Roman” din Aleșd

Locul I la concursul de idei și scenarii pentru elevii de liceu ,,Unirea din perspectiva noastră”

Vineri, 26 octombrie 2018, la Biblioteca Judeţeană ,,Gheorghe Șincaiˮ din Oradea, s-a desfăşurat concursul de idei şi scenarii pentru elevii de liceu ,,Unirea din perspectiva noastră".

Activitatea a fost organizată de Asociaţia Culturală Pro Lirica Oradea, cu sprijinul financiar al Direcţiei Judeţene pentru Sport şi Tineret Bihor şi în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bihor. Tematica propusă de organizatori a fost o provocare pentru tinerii scenarişti şi actori din liceele bihorene participante. Scrierea scenariului a fost un moment de rememorare a clipelor sfinte din istoria naţională. Punerea în scenă a textului a presupus munca în echipă şi înţelegerea mesajului patriotic. Iar participarea la concurs a trezit emoţii nebănuite. Junimea bihoreană a dat mâna peste ani cu mesajul înaintaşilor.
În cadrul acestui eveniment a participat și echipajul Colegiului Tehnic ,,Alexandru Romanˮ din Aleșd, coordonat de doamnele profesoare Băican Șarlota și Cadleț Ana Mihaela. Echipa a fost formată din elevii: Bogdan Adrian Ionuț - regizor, scenarist și actorul principal (regele Ferdinand I), Podhora Paul - în rolul premierului Brătianu, Laura Gherghel - în rolul Reginei Maria, Duniaș Cristina - în rolul Deputatului, Cziáky Eduard - în rolul bucovineanului, Salomeea Vandici - în rolul basarabencei, Madar Grațiana - costumier. Sceneta ,,Ferdinand cel loial", creată de elevul Bogdan Adrian Ionuţ, a transmis ideea că în sângele nostru respiră martirii. Momentul a fost un omagiu eroilor căzuți, Monarhiei şi elitei politice din acea vreme.
Celelalte echipe participante (din Ștei, Oradea și Beiuș) au avut, de asemenea, momente deosebite, dar juriul a primit cu dragoste și chiar cu ochii înlăcrimați scurtul nostru moment de teatru ce a pus în lumină un episod din viața României Mari. Emoțiile au fost mari, iar momentul premierii le-a recompensat: echipa de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman" din Aleşd a obţinut premiul I şi cupa concursului!
Concursul a fost precedat de un curs de două ore de regie şi actorie, cu profesorul de actorie Sebastian Bărbălan, regizor şi actor. Elevii au avut ocazia de a se deconecta de cotidian și de a intra în lumea fascinantă a teatrului şi a improvizaţiei. Întreaga activitate le-a adus elevilor în suflet o bucăţică din viaţa de artist.
Elevii aleşdeni s-au întors acasă cu o cupă, cu diplome și cărți, dar mai ales cu o amintire minunată, toate fiind dovezi ale talentului lor și ale depășirii propriilor limite. Acești tineri sunt dovada că patriotismul se manifestă prin: respectul față de trecut, îndeplinirea datoriei prezente şi încrederea în umanitate.
Frânturi de gânduri
,,Ne bucurăm că am avut ocazia să participăm la acest concurs care a fost un pas mare pentru noi pentru că am reușit să ne învingem frica și să depășim emoțiile provocate de scenă. A fost o experiență plăcută care ne-a amintit de originile poporului nostru și de cei care au făcut posibilă această unire". (Laura, Cristina şi Salomeea)
,,Acest concurs mi-a oferit, personal, prilejul de a mă implica în ceva ce de mult mă pasiona, teatrul. În același timp, sunt mândru de prestația noastră și mă bucur că am avut oportunitatea să ne reprezentăm liceul exact așa cum ne doream, cu un mare succes". (Eduard)
,,Acest concurs a reprezentat o etapă frumoasă pentru formarea mea culturală". (Paul)
,,Tot ceea ce pot spune despre concurs este că după această experiență m-am îndrăgostit tot mai mult de arta teatrului care ne lasă să intrăm în adâncul sufletului nostru, al artistului și al publicului. Activitatea ne-a dat prilejul să descoperim micile secrete din spatele cortinei. Consider că teatrul ne învață cum să trăim cu adevărat". (Graţiana)
Prof. Ana Mihaela Cadleț
Bogdan Adrian Ionuț

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 11:50:14 Ora standard a Europei de Est