Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vizita de lucru desfășurată în Estonia și Finlanda

Modele de bune practici din

Vizita de lucru desfășurată în Estonia și Finlanda

Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" din Oradea, prin coordonatorul de proiecte internaționale al școlii, prof. Mela Delia, alături de reprezentați ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor și ai altor școli din Oradea (Școala Gimnazială ,,Oltea Doamna") și județul Bihor (Colegiul Teoretic ,,Arany Janos" și Colegiul Teoretic ,,Teodor Neș", ambele din Salonta) au participat în luna octombrie 2018, la schimbul de experiență într-un periplu al școlilor din Tallin, Estonia, dar și din Helsinki, Finlanda.

Scopul acestei vizite de lucru a fost familiarizarea participanților cu sistemul educațional estonian, cât și cu cel finlandez, considerate la nivel internațional etaloane ale sistemelor educaționale.
Activitățile vizitei au cuprins: asistențe la ore -unde s-a putut observa caracterul integrat al materiilor studiate prin proiecte de lucru în care profesorul era doar coordonator nu și furnizor total de informație în ghidarea cunoștințelor integrate de la alte materii de studiu; training-uri educaționale, prezentări ale modalităților de abordare a curriculumului educațional integrat și al educației outdoor, subliniindu-se importanța acestora, dar și accentuându-se ideea de interes ridicat al elevilor față de aceste abordări educaționale.
Ministerul Educației și Culturii din Finlanda a propus, în cadrul întâlnirii pe care participanții au avut-o în cadrul acestei instituții, spre studiu, ideea de a oferi încredere deplină sistemului educațional și de a investi continuu în dezvoltarea inovațiilor în educație propunând conceptul dezvoltării companiilor Start -Up bazate pe inovație educațională, iar în același context de a pregăti elevii pentru o viață profesională reală și de a le previziona necesitățile în contextul schimbării continue pe piața muncii.
O lecție outdoor în cadrul companiei Eco Bihor
Preluând aceste modele de bune practici din sistemele educaționale estonian și finlandez, elevii clasei a XII-a C de la Colegiului Tehnic ,,Mihai Viteazul", coordonați de prof. Mela Delia, au participat la o lecție outdoor în cadrul companiei Eco Bihor, bazată pe  tema curriculară  „Protejarea și conservarea resurselor naturale". Selectarea deșeurilor și reintroducerea lor în circuitul biologic prin protejarea mediului înconjurător a fost una din temele de dezbatere propuse de specialiștii companiei Eco Bihor.
Acestă activitate face parte din programul pilot pe care Colegiul Tehnic ,,Mihai Viteazul" dorește să-l implementeze la nivelul școlii, acela de a motiva interesul elevilor prin ore de studiu educaționale, bazate pe curricula națională, interactive, desfășurate în mediul outdoor/ non formal, model preluat din sistemele educaționale estoniene și finlandeze.
Delia Mela
Vedeți mai multe în Galeria foto: Vizita de lucru desfășurată în Estonia și Finlanda
Vedeți

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:17:45 Ora standard a Europei de Est