Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Instițuția noastră de învățământ dorește să-și adapteze oferta educațională la necesitățile pieței forței de muncă”

Doamna director Valeria Vasile:

,,Instițuția noastră de învățământ dorește să-și adapteze oferta educațională la necesitățile pieței forței de muncă”

Elevii de la Colegiul Tehnic ,,Alexandru Roman'' din Aleșd au revenit din cea de-a doua mobilitate BARCELOS - PORTUGALIA în cadrul proiectului Erasmus +,,DRUM DESCHIS CĂTRE O FORMARE PROFESIONALĂ DE SUCCES'' OPEN ROAD TO A SUCCESSFUL TRAINING!- 2017-1-RO01-KA102-036786.

Cea de-a doua mobilitate s-a desfășurat în orașul Barcelos - Portugalia, în perioada 19 octombrie - 2 noiembrie  2018.  La aceasta au participat 10 elevi de nivelul 3,învățământ profesional, specializarea mecanic-auto și 14 elevi de nivelul 4, specializarea tehnician mecanic întreținere și reparații clasa a XI-a.
Profesorii însoțitori au fost doamna prof. Valeria Vasile și doamna prof. Oros Irina, iar pentru procedura de monitorizare a fost  desemnată doamna profesor Laura Bradea.
Partenerul extern Neiva Luz, pentru modulul Circuite Electronice, a facilitat realizarea stagiului de instruire practică pentru cei 14 elevi de la specializarea tehnician mecanic întreținere și reparații nivel 4 de calificare. Elevii au învățat de la tutorele de practică  Júlio Silva  câteva soluții  pentru antreprenoriatul posibil la absolvirea liceului în domeniile: instalații electrice și electronice / reparații / restaurări ale aparaturii,  pavilioane, magazine comerciale, școli, clădiri. Experiența, profesionalismul, dorința de a preda și de a însoți, cunoașterea profesiei, postura personalului organizației sunt abilitățile care au fost transmise participanților. David Octávio Martins da Costa, condus de domnul David Octávio Costa din Portugalia, este un service multimarcă, de bază în orașul Barcelos, specializat în diagnosticarea, mentenanța și repararea automobilelor, care a găzduit formarea profesională pentru cei 10 elevi de la specializarea mecanic-auto. Compania  beneficiază de o echipă de profesioniști cu experiență în tutoriatul stagiarilor VET, în cadrul proiectelor de formare profesională ERASMUS+. Sunt cunoscute rezultatele bune obținute în parteneriatul dintre David Octávio Martins da Costa și Neiva Luz, cu unităti de învățământ din România, Polonia și Slovacia. Elevii au beneficiat de un tutore de stagiu, care a asigurat realizarea activităților practice, însușirea competențelor și abilităților, dar și supravegherea continuă a acestora.
Organizația intermediară care ne-a facilitat derularea întregului stagiu în Portugalia  s-a numit Associação Intercultural Amigos da Mobilidade, coordonată de domnul manager Nuno Varajão Barbosa, organizație specializată în managementul proiectelor europene.  Organizația a gestionat masa, cazarea, transportul către agenții economici, programele culturale excursii în orașul Braga, Porto, Valenca, Porto do Lima, Viana, îmbinând formarea profesională cu cea culturală.
 Validarea și recunoașterea stagiului s-au realizat pe baza rezultatelor consemnate în fișa de evaluare post stagiu prin compararea competențelor înscrise în Certificatul Europass Mobility și în Learning Agreement cu unitățile de competență specificate de  Standardele de Pregătire Profesională pentru cele două calificări și obținerea Certificatului European de Recunoaștere eliberat de firma de stagiu. Toate aceste documente vor crea oportunități de angajare mult mai repede a viitorilor absolvenți atât la nivel național cât și european.
,,Dorim accentuarea învățării centrate pe competențe"
Doamna director Vasile Valeria, care este și coordonatorul proiectului, a declarat: ,,Instițuția noastră de învățământ dorește să-și adapteze oferta educațională la necesitățile pieței forței de muncă, în acest sens, prin misiunea care ne-am propus-o, dorim accentuarea învățării centrate pe competențe, adaptăm parcursul formativ la nevoile fiecărui elev, să-l conectăm la viața reală și la cerințele societății europene. Se va schimba politica managerială a instituției prin orientarea către parteneri europeni, crescând nivelul de pregătire culturală al elevilor și profesorilor implicați. Toate aceste experiențe și competențe dobândite vor contribui la satisfacerea nevoilor cuprinse în Planul de Acțiune al Unității de Învățământ propus până în anul 2020. A fost o experiență unică și nimic nu poate fi mai înălțător pentru un dascăl decât mulțumirea și bucuria citită pe chipul elevilor săi". (C.M.)
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Instițuția noastră de învățământ dorește să-și adapteze oferta educațională la necesitățile pieței forței de muncă”

 

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:40:27 Ora standard a Europei de Est