Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Începe Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad, ediția a 24-a

15-25 noiembrie

Începe Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad, ediția a 24-a

Cu bucuria și entuziasmul începutului, vă anunțăm că astăzi, 15 noiembrie 2018, dăm startul ediției 24 a Festivalului Internațional de Teatru Clasic de la Arad, selecția fiind realizată, pentru a patra oară, de criticul de teatru Maria Zărnescu.

Timp de 11 zile, la Teatrul „Ioan Slavici" din Arad sunt așteptați toți cei care doresc să descopere nenumăratele fațete, clasice sau moderne, ale teatrului. Pentru că FITCA înseamnă anul acesta și Shakespeare și Caragiale, și Cehov și Mușatescu, și Frații Grimm, dar și Agatha Christie. Sau, mai simplu spus: melancolie - bună dispoziție -  suspans - basm - muzică - poveste.
Avem convingerea că universurile create de regizorii români Andrei Șerban, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Horaţiu Mălăele, Claudiu Goga, Erwin Șimșensohn, Catinca Drăgănescu și Ștefan Lupu vor suscita interesul unui public mereu în căutarea poveștilor de viață spuse prin intermediul teatrului. Cu atât mai mult cu cât sărbătoarea arădeană este dedicată publicului său. Un public care a sărbătorit recent șapte decenii de teatru profesionist în limba română devine o comunitate teatrală avizată. De aceea, pentru Festival este o provocare și, în egală măsură, o responsabilitate enormă să vină în întâmpinarea publicului său cu spectacole de teatru care să zică ceva despre acum.
Primele trei zile de Festival abundă în emoții, stări și întrebări cehoviene. A.P.Cehov este vedeta clasică a primei părți de FITCA, festival ce debutează astăzi, 15 noiembrie, ora 19.00, la Sala Mare cu spectacolul [ză]Pes©ăruş, cea mai nouă și mult așteptată producție a Teatrului Clasic din Arad, spectacol ce poartă semnătura regizorală a Catincăi Drăgănescu. O producție extrem de vie, actuală și totuși clasică. Acest [ză]Pes©ăruş înseamnă pentru Simona Deaconescu, autoarea coregrafiei: „...un demers curajos și complex, care animă spectatorul într-un carusel de senzații, gânduri și emoții puternice.
Vineri, 16 noiembrie, începând cu ora 19.00, în Sala Mare, urcă în scenă 12 oameni furioși, în regia lui László Méhes, produs de Teatrul Național din Pécs, Ungaria - primul spectacol din străinătate prezentat arădenilor.
12 jurați cât se poate de diferiţi ca indivizi, trebuie să îl condamne la moarte sau să îl achite pe un tânăr acuzat că și-a ucis tatăl. Vor fi faptele tânărului examinate obiectiv?
Cum se vor transforma personalitățile și orgoliile profesionale ale celor 12 jurați în încercarea de a lua decizia corectă? Un spectacol psihologic extrem de captivant care sapă până în străfundurile ființei umane.
Pescărușul, în viziunea regizorală a lui Andrei Șerban, creat în spațiul bucureștean independent și extrem de viu - la unteatru - este prezentat publicului arădean în două reprezentații, în zilele de sâmbătă, 17 noiembrie și duminică, 18 noiembrie, ora 17.00, la Sala Studio.
Despre această colaborare, cunoscutul regizor Andrei Șerban declară pentru site-ul unteatru.ro: „Am primit bucuros invitația de a lucra la unteatru. Am regăsit atmosfera anilor mei de tinerețe de la La Mama din New York, același spirit prietenos și liber, o comunitate de artiști care, fără niciun considerent material, sunt animați de pasiunea de a face teatru altfel, de a descoperi forme noi. Și ideea acestor forme noi m-a dus direct la Treplev și la Pescărușul, o piesă care m-a urmărit toată viața și pe care nu am înțeles-o pe deplin, deși am montat-o în limbi diferite pe trei continente, de fiecare dată altfel. Sper ca această versiune să fie ultima și, deși nu vom putea dezlega misterul care face ca o poveste ce sfârșește în moarte violentă să fie catalogată de Cehov drept comedie, am încredere că împreună vom (re)descoperi paradoxul că în teatru singura permanență e starea de schimbare continuă. Dacă acceptăm că nicio concluzie nu e definitivă, putem porni în căutare".
Fugarii lui Alexandru Dabija, produs de Teatrul Odeon București, încheie periplul cehovian al primelor zile de FITCA 2018: sâmbătă, 17 noiembrie, ora 20.00, la Sala Mare. Un spectacol construit după rigori psihologice fine, cu personaje care se revoltă, care pendulează neîncetat între deznădejde și credință. Un spectacol despre siguranța omului cu bani, despre falsitate, superficialitate și despre dragoste.
Așadar, trei seri de visare, de poveste și de bucuria de a gusta din imensitatea spațiului și timpului teatral. Trei seri de toamnă arădeană în care vă invităm să descoperiți actori minunați conduși pe treptele trăirilor umane de regizori profesioniști, adevărați constructori de lumi, de istorii de viață.
Trei motive pentru care Festivalul Internațional de Teatru Clasic de la Arad nu trebuie ratat. Vă așteptăm seară de seară la teatru pentru a vă împărtăși din magia și resursele lui inepuizabile!
Organizatori şi parteneri
Eveniment organizat de: Teatrul Clasic „Ioan Slavici" din Arad alături de Consiliul Local al Municipiului Arad şi Primăria Municipiului Arad
Parteneri: BavariaCarsArad, MedLife, Zemix, Hotel Phoenix, Urbanna, GI Motor, Activ Club, Mix Studio, Hueman Advertising
Mirela Sandu

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 09:47:46 Ora standard a Europei de Est