Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„O sută de cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui stop violenței!”

O carte cu mesaj preventiv, scrisă de copii și polițiști, împreună

„O sută de cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui stop violenței!”

Eseuri cu mesaje antiviolență, scrise de elevi, dar și recomandări preventive valoroase au fost publicate de polițiștii bihoreni în noul Ghid de prevenire a criminalității „Cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui STOP violenței!", lansat miercuri, la Oradea.

Miercuri, 14 noiembrie 2018, în Cetatea Oradea a avut loc lansarea ghidului de prevenire a victimizării „Cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui STOP violenței!", editat de Fundația „Colonel Ioan Baciu", Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bihor, prin Compartimentul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Bihor.
Cartea a fost realizată în cadrul proiectului „100 de cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui stop violenței!", inițiat de Fundația „Colonel Ioan Baciu" și Inspectoratul de Poliție Județean Bihor, cu finanţare nerambursabilă din fondurile Direcţiei de Dezvoltare şi Implementare Proiecte Bihor, Consiliul Judeţean Bihor.
Proiectul, inițiat de Fundația „Colonel Ioan Baciu", și-a propus implicarea activă a tinerilor în viața comunității locale și a beneficiat de participarea unor elevi de liceu și gimnaziu, care au avut libertatea de a transmite un mesaj față de fenomenul violenței, astfel încât să crească nivelul de conștientizare a elevilor și cadrelor didactice cu privire la efectele negative ale acestui fenomen.
Educația juridică a tinerei generații este esențială, pentru a conștientiza efectele și consecințele propriilor acțiuni. O bună cunoaştere a legislaţiei şi a consecinţelor ce derivă din diverse situaţii îi ajută pe adolescenţi să sesizeze din timp anumite si­tuaţii de risc şi să acţioneze în cunoştinţă de cauză, astfel încât să prevină propria victimizare.
Polițiștii bihoreni își doresc ca lucrarea să fie utilă şi specialiştilor care lucrează în domeniul promovării drepturilor copilului, celor care interacţionează cu adolescenţii care manifestă un comportament predelincvent şi delincvent.
Cartea este alcătuită din două părți distincte, dar interconectate: prima parte, cea mai amplă, prezintă lucrările elevilor pe o temă dată, iar cea de a doua parte prezintă prevederile Codului Penal legate de infracționalitate, răspunderea penală a minorilor, dar și aspecte legate de prevenirea comportamentelor de tip bullying și cyberbullying.
Prima parte a cărţii cuprinde 43 de eseuri realizate de elevi de liceu și gimnaziu din cele 30 de instituţii de învăţământ implicate în proiectul preventiv. Inspirate din viața reală sau produs al imaginației, textele în sine transmit același mesaj, cel de stopare a violenței.
Prin acest proiect s-a încercat conștientizarea tinerilor cu privire la impactul pe care îl au cuvintele asupra celor din jurul nostru, tinerii au înțeles că modul în care ne folosim de cuvinte poate modifica trăirile unei persoane, emoțiile acesteia, cuvintele putând genera sau aplana conflicte.
Liceenii au avut ocazia să îşi exprime în mod creativ părerile cu privire la formele de manifestare a violenţei, au reliefat cauzele producerii acestui fenomen şi au încercat să ofere soluţii, eseurile realizate de aceştia constituind adevărate lecţii pentru colegii lor. Eseurile scrise de elevi impresionează prin profunzimea cu care abordează tematica propusă de polițiștii bihoreni, punând în antiteză binele și răul, cuvintele care rănesc versus cuvintele care zidesc:
NOI, cei născuți după anul 2000, suntem numiți ,,Generația Z", deoarece iubim muzica și utilizăm cu ușurință dispozitivele digitale mobile. De ce iubim muzica? Ei bine, muzica ne e tratament împotriva atȃtor violențe verbale şi psihice; muzica ne acoperă rănile provocate de cuvintele grele din stradă. Generația Z? Ultima generație? Nu. „Z" e ultima literă a alfabetului românesc, dar eu n-o asociez cu finalul alfabetului, ci cu convingerea că şi ultimul agresor poate fi ȋndreptat, cu convingerea de a transforma răul în bine, iar violența, în toleranță față de semeni.
NOI, cei de două ori milenari ȋn timp, suntem speranța lumii noastre de a învinge manifestările răului, de a face lumea mai bună, de a da block unei agresiuni. De aceea, tu, om mare şi tu, om mic, lasă binele, binelui şi copilăria, copilului. Întoarce-te cu fața spre „soare" și permite luminii să te inunde, fiindcă orice rază contează.  Întoarce-te cu fața spre semeni şi emană lumină!
NOI, noi începem reciclarea actelor violente! Împreună facem lumea mai bună!"
Mone Melisa - Colegiul Național „Avram Iancu" Ștei
 ,,În sufletul meu mi-aş dori să pot lua în braţe fiecare copil care a trecut printr-o experienţă de acest gen, să le spun că viaţa poate fi frumoasă atunci când bunătatea şi iertarea îţi umplu inima şi că fiecare dintre noi are dreptul să fie ferit de toate formele de violenţă. Mi-aş dori să le pot şterge toate lacrimile care le scaldă obrajii şi să le umplu sufletele de dragoste şi pace".
Herman Mara -  Școala Gimnazială „Nicolae Bălcescu" Oradea
,,A fost odată''... un clişeu care m-a făcut să sar peste prefaţă. Cu toate acestea, am reuşit să schimb, totuşi, sfârşitul. Povestea noastră nu s-a încheiat cu ,,Şi-au trăit fericiţi pân' la adânci  bătrâneţi'' deoarece, în povestea noastră, finalul reprezintă începutul: ,,Şi sufletele lor s-au găsit în sfârşit...".
Vlad Munteanu - Colegiul Național „Iosif Vulcan" Oradea
,,Violenţa nu reprezintă nicio soluţie pentru problemele noastre. E piatra de poticnire. Fiecare act de violenţă ne îndepărtează de frumosul vieţii. Suntem diferiţi în educaţie, în simţire, în fiecare formă de manifestare a noastră. Important este să empatizăm, să ne ajutăm unii pe alţii ridicând barierele neputinţelor, a frustrărilor şi comunicând mai mult. În viaţă, empatia este soluţia, nu violenţa! "
Popa Cezara - Școala Gimnazială „Nicolae Bogdan" Vașcău
,,Cuvintele nu sunt vorbe goale. Ele pot răni oameni, pot îmbolnăvi oameni, pot ucide oameni, dacă sunt spuse cu neatenție. Cred că orice om a fost jignit sau înjurat o dată în viață și, dacă stăm să ne gândim, acest lucru, pentru unii dintre noi, este perfect normal".
Cristina Cârpaciu - Colegiul Tehnic „Traian Vuia" Oradea
,,E dreptul nostru să alegem fără nicio presiune ceea ce dorim să facem! Totuşi, să nu uităm că fiecare alegere are consecinţele sale! Punând în balanţă cele două opţiuni, cu toată luciditatea şi responsabilitatea cumulată de-a lungul timpului, trebuie să alegem acceptarea, înţelegerea şi solidaritatea pentru a putea da o nouă faţă societăţii! Teoria paşilor mici... începem azi cu o vorbă bună, mâine cu o mângâiere duioasă, iar mai apoi un gest demn de respectat! Probabil vă întrebaţi de ce! Fiindcă tinerii de azi vor fi adulţii de mâine!"
Andrada Timar - Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu" Oradea
Partea a doua a broșurii cuprinde un ghid practic de prevenire a victimizării minorilor, prevederile Codului Penal cu privire la infracţionalitate, recomandări preventive ce trebuie însuşite şi aplicate de către copii, detalii cu privire la infracţiuni și răspunderea penală a minorilor. Unul dintre subiectele abordate în lucrare de polițiștii de prevenire este prevenirea comportamentelor de timp bullying și cyberbullying, alături de pierderile pe care le suferă fiecare din actorii participanți la astfel de comportamente, respectiv victimă, agresor și martor.
În cadrul acestui eveniment, elevii unor instituții de învățământ bihorene au prezentat scenete cu tematică de prevenire a violenței, imaginate și regizate chiar de copii. Cu multă creativitate, expresivitate și originalitate, liceenii participanţi au folosit atât limbajul verbal, cât și cel nonverbal pentru a-și transmite cât mai eficient mesajele de prevenire a violenței, utilizând și fond muzical adecvat, încântând, astfel, publicul prezent.
Comisar de poliție
Alina Dinu
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: „O sută de cuvinte care dor și rănesc! Alege să spui stop violenței!”

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 07:21:54 Ora standard a Europei de Est