Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Avalanșa”, de Tuncer Cücenoğlu

Cea de-a doua premieră a stagiunii 2018-2019 a Trupei Iosif Vulcan

„Avalanșa”, de Tuncer Cücenoğlu

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului ,,Regina Maria" se pregătește de cea de-a doua premieră a stagiunii 2018-2019: „Avalanșa", de Tuncer Cücenoğlu, în regia lui Petru Vutcărău, care va avea loc miercuri, 21 și joi, 22 noiembrie, de la ora 19.00, în Sala Mare (cu publicul pe scenă).

Autorul textului - Tuncer Cücenoğlu - este un dramaturg turc contemporan, membru al Uniunii Scriitorilor Turci și profesor de dramaturgie la MSM (Müjdat Gezen Art Center) din Istanbul. Este câștigătorul a peste 25 de premii, iar textele sale sunt traduse în numeroase limbi și fac parte din repertoriile unor companii de teatru prestigioase din întreaga lume. Textul „Avalanșa", cel mai de succes dintre creațiile literare ale lui Tuncer Cücenoğlu, este inspirat din povestea reală a locuitorilor unui mic sat din estul Anatoliei, înconjurat de munți. Acolo, oamenilor le este permis să facă zgomot doar trei luni pe an, iar în celelalte nouă luni totul trebuie să se desfășoare în liniște, deoarece chiar și cel mai mic sunet ar putea declanșa o avalanșă.
„«Avalanșa» este o poveste despre frică, dar și despre trecut și viitor, tradiția conservatoare și schimbarea mentalităților. Tuncer Cücenoğlu a imaginat o istorie anxioasă și simbolică: într-o comunitate cu reguli stricte o persoană poate fi ucisă dacă pune în pericol viața celorlalți. Legea după care moartea este evitată prin moarte provoacă alte întrebări: despre morala socială, despre încremenirea în tradiție, despre aspirația spre o viață liberă și neconstrânsă. Așa e intriga aici, dar tema poate reverbera mult mai departe, chiar spre realitățile convulsive ale civilizației de azi..." (Claudiu Groza)
Regia spectacolului îi aparține reputatului om de teatru Petru Vutcărău, prieten vechi al Teatrului din Oradea. Fondator al Teatrului Eugene Ionesco din Chișinău - împreună cu câțiva proaspeți absolvenți ai Școli de Teatru „Șciuikin" din Moscova, printre care și Elvira Rîmbu - eforturile sale dedicate teatrului s-au materializat în spectacole regizate excepțional și numeroase premii.
Se află la cea de-a șasea colaborare cu actorii Teatrului din Oradea, iar obiectivul său în ceea ce privește proiectul „Avalanșa" este să realizeze „un spectacol în care pe lângă text să vorbească și imaginile, care să dea de gândit spectatorilor, pentru că sunt multe lucruri în ziua de azi la care ar trebui să ne gândim. ,,Avalanșa" e o piesă despre frică, despre individ și comunitate, despre tradiție și schimbare, despre pedeapsă și salvare - și îmi doresc ca spectacolul să le cuprindă pe toate".
Dramatizarea textului îi aparține lui Claudiu Groza, decorul spectacolului este realizat de Ianis Vasilatos, iar costumele, de Amalia Buie.
Din distribuția spectacolului fac parte actorii: Petre Ghimbășan (Bătrânul), Corina Cernea (Bătrâna), Consuela Egyed (Tânăra), Ciprian Ciuciu (Tânărul), Șerban Borda (Bărbatul), Gabriela Codrea (Femeia), Mirela Lupu (Moașa), Andrian Locovei (președintele Comitetului), Anca Sigmirean (membră a Comitetului), Georgia Căprărin (Fantoma fetei moarte), Alin Stanciu (Fantoma fratelui bătrânului) și Ion Ruscuț (Gardian 2), cărora li se alătură Ionică Lianu Popa (Copilul), Cristian Segărceanu (Gardian 2) și Nicolae Segărceanu (membru al Comitetului) în roluri de figurație.
Premiera se joacă cu casa închisă, însă vă așteptăm cu drag la următoarele reprezentații, care vor avea loc în 5 și 6 decembrie, de la ora 19.00, în Sala Mare, cu publicul pe scenă.
Biletele s-au pus deja în vânzare și pot fi achiziționate de la Agenția Teatrului, de marți până vineri, în intervalul orar 12.00 - 18.00, iar în weekend între orele 10.00 - 13.00. Puteţi achiziţiona bilete şi cu o oră înainte de spectacol sau online pe www.biletmaster.ro.
Ramona Gabriela Nemeș

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:09:19 Ora standard a Europei de Est