Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Săptămâna Educației Globale” la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”

„Lumea se schimbă! Noi?”

„Săptămâna Educației Globale” la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”

„Cine vrea să miște lumea trebuie mai întâi să se miște el însuși”. (Socrate)

În perioada 19-23 noiembrie 2018, la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir" din Oradea s-au desfășurat activități educative legate de „Săptămâna Educației Globale" cu tema „Lumea se schimbă! Noi?"
Momentul a fost marcat de elevii claselor gimnaziale, coordonați de următoarele cadre didactice: doamna profesor Diana Hera la clasa a VIII-a A, cu activitatea „Un stil de viață sustenabil"; doamna profesor Cristina Morgovan la clasa a VIII-a B, cu activitatea „Lumea depinde de noi!"; doamna profesor Andra Crăciun la clasa a VII-a A, cu activitatea „Technology when Teaching"; la clasa a VI-a B, domnul profesor Flaviu Feșnic, cu activitatea „Schimbările climatice"; la clasa a V-a B, doamna profesor Andrea Underlender, cu activitatea „Deutsch mit Musik", iar la clasa a V-a C doamna profesor Krisztina Rusu, cu activitatea „Noua tehnologie - bună sau rea?"
Activitățile propuse au urmărit punerea elevilor în situații de viață diferite, pentru a înțelege cât mai bine tot ceea ce presupune ideea de schimbare, în scopul de a susține nevoile fiecăruia. A fost un moment prielnic de a aborda probleme legate de diversitate și inegalitate, atât la nivel local, cât și global.
Formele de organizare ale activităților au fost diverse: ateliere de creații artistico-plastice, expoziții de desene, afișe sau colaje tematice.
Mesagerii păcii, ai prieteniei și ai solidarității au fost elevii clasei a VIII-a B care, sub îndrumarea doamnei profesor de limba și literatura română Cristina Morgovan, au realizat creații artistico-plastice cu mesaje specifice temei date. Au avut de răspuns la întrebări de tipul: „Care este lumea mea?", ,,Cum pot să fac lumea mai bună și mai frumoasă?", „Cum pot schimba lumea în care trăiesc?". Copiii au conștientizat importanța respectului, a prieteniei și a solidarității în cadrul colectivului și al societății în care trăiesc.
Activitatea și-a propus să dezvolte creativitatea și imaginația elevilor, oferindu-le totodată posibilitatea de a-și exprima ideile și viziunea proprie despre tema dată în realizarea creațiilor artistico-plastice.
Prof. Cristina Morgovan

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:29 Ora standard a Europei de Est