Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Seri de povești la Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita

Proiectul “Bunicii și lumea poveștilor”

Seri de povești la Colegiul Național “Octavian Goga” din Marghita

A fost odată ca niciodată un grup de oameni inimoși care s-au hotărât să aducă o raza de lumină și bucurie în inimile unor copii defavorizați.

 Așa a început povestea noastră... în 9 octombrie 2008, când a avut loc prima etapă a proiectului ,,Bunicii și lumea poveștilor”, desfășurată în sala de lectură a bibliotecii Colegiului Național ,,Octavian Goga” din Marghita.
Proiectul a fost scris și realizat de bibliotecara  Elisabeta Stan și prof. Meda Vlaicu, în parteneriat cu fundația creștină “Elim”, care are în grijă un număr de 21 de copii proveniți din familii defavorizate, având vârsta cuprinsă între 3 și 9 ani.
Un rol important în povestea noastră îl au bunicii, și anume câteva persoane de vârsta a treia din comunitatea locală care au fost deosebit de încântate să joace rolul de ,,bunic’’ și ,,bunică’’ pentru copiii de la Casa Albă pentru care acești termeni sunt mai greu de înțeles sau chiar nu există. Alături de bunici, au fost elevii clasei a V-a A de la C.N. "O. Goga", pe post de frați mai mari.
De la Scufița-Roșie… la Cenușăreasa
Astfel, în după – amiaza zilei de 9 octombrie 2008, copiii și bunicii au avut ocazia să se întâlnească pentru prima dată în lumea poveștilor. Copiilor li s-a citit “Scufița-Roșie”, după care au discutat puțin pe tema poveștii, fiind răsplătiți cu prăjituri, de la bunica, sucuri și fructe. A urmat o activitate în care copiii de la Casa Albă, ajutați de elevii clasei a V-a, au modelat din plastilină personaje din povestea citită. În ultima parte, a avut loc vizionarea pe suport DVD a poveștii "Cenușăreasa". La finele activităților, copiii au primit daruri (cărți de povești personalizate).
 Următoarea etapă a proiectului s-a derulat în 20 noiembrie, sub titlul ,,Despre nașterea Mântuitorului, alături de bunici". Am rămas, astfel, tot în lumea poveștilor, dar de data aceasta copiii au intrat în atmosfera Crăciunului, aflând cum s-a născut Pruncul Iisus. Și din nou, au fost răsplătiți cu prăjituri, suc și fructe. S-a  trecut apoi la o activitate practică în atelierul de creație unde copiii de la Casa Albă, elevii clasei a V-a și bunicii au confecționat ornamente pentru bradul de Crăciun: globuri din mingi de ping-pong și mărgele, ghirlande din popcorn, îngerași și clopoței din hârtie colorată.
În tot acest timp, ei au învățat și au cântat colinde.
Pe 6 decembrie, Moș Nicolae nu i-a uitat nici pe copiii de la Casa Albă. Echipa de proiect le-a pregătit cadouri, constând în dulciuri, steluțe și căni de ceai, ornate manual.
În 16 decembrie, elevii clasei a V-a i-au vizitat pe copii acasă la ei, la Casa Albă. Gazda i-a servit pe toți copiii cu prăjituri și le-a dat daruri.
A venit rândul celor de la “Elim” să ne viziteze. Acesta s-a întâmplat joi, 18 decembrie, când ne-am trezit cu ei în prag, la C.N. "O.Goga". Au cântat colinde trecând prin mai multe clase împodobite sărbătorește, bucurându-i deopotrivă, atât pe elevi, cât și pe profesori.
Povestea noastră nu s-a terminat însă în 2008, pentru că activitățile vor continua și în 2009, pe aceeași temă - ,,Bunicii și  lumea poveștilor”. (Eli & Meda)

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:29:22 Ora standard a Europei de Est