Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun, a XVIII-a ediţie

Lecturile copilăriei - 2018

O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun, a XVIII-a ediţie

La Şcoala Gimnazială ,,Miron Pompiliu" Ştei, în sala CDI, s-a desfășurat joi, 20.12.2018, a XVIII-a ediţie a activităţii literar-artistice intitulate: ,,O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun".

Activitatea face parte din proiectul judeţean ,,Lecturile copilăriei" şi se adresează în special elevilor din clasele a IV-a, dar sunt cooptaţi şi elevi din ciclul primar, gimnazial, precum şi din şcolile şi grădiniţele partenere.
În acest an şcolar, 2018-2019, proiectul a fost extins, deoarce am cuprins trei secţiuni de lucru: creţii plastice, creaţii lirice, creaţii în proză cu titlul sugestiv: ,,Cartea, prietena mea". Proiectul este amplu şi se derulează pe parcursul a două semestre. În primul semestru, elevii au avut de citit 10 opere literare (literatura română şi literatura universală). Aceste opere sunt selectate cu grijă de echipa coordonatoare a proiectlui (învăţători, profesori de limba şi literatura română, bibliotecarul şcolar) în concordanţă cu programa şcolară a clasei a IV-a. La începutul semetrului I, d-na bibliotecară Tomescu Ileana. iniţiatoarea acestui proiect, cu sprijinul  doamnelor învăţătoare: Bursaşiu Ramona,  Fericean Adriana, Trif Laura, a prezentat elevilor din cele trei clase a IV-a A, B, C, scopul proiectului, importanţa şi rolul lecturii la acestă vârstă, precum şi modul de prezentare a datelor despre autorii care urmează să fie studiaţi, indicaţii privind expunerea textului, aspectul grafic al caietelor. Munca elevilor a fost la înălţimea aştepărilor, graţie dascălilor dar şi părinţilor care i-au sprijinit.
Serbarea-concurs a cuprins șase probe
Pentru desfășurarea concursului, d-na bibliotecară și d-nele învăţătoare au verificat fiecare caiet de lectură. S-a constatat că peste 90% din elevi au citit operele propuse. A fost o competiţie acerbă, atât între clase cât şi între elevi. Caietele arătau minunat, curate, îngrijite, texte frumos povestite, însoţite de desene sugestive. Cu acest bagaj de cunoştinţe (date şi informaţii despre opere şi autori) grupele de elevi din fiecare clasa de-a IV-a au participat în cadrul concursului literar-artistic. Activitatea ,,O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun" a fost moderată de iniţiatorul proiectului, doamna bibliotecar Tomescu Ileana, cu sprijinul d-nei profesor documentarist Andru Cristina.
Concursul a fost structurat pe şase probe de literatură (din bibliografia propusă şi studiată de elevi): Poveşti şi personaje (scenete), Chipul autorului, Numele autorului, Recunoaşte fragmentul, Proverbe româneşti, Ghicitori literare. Juriul care a evaluat răspunsurile concurenţilor a fost format din: prof. Moruţ Liana (director adjunct) - preşedinte, prof. Toth Ioana, Merce Sanda și Moza-Becheanu Liana. Probele concursului au fost condimentate cu cântece şi colinde româneşti. Fiind vremea colindelor și auzind vestea cea mare, Moș Crăciun ni s-a arătat, bucurând copiii și pe toți cei prezenți. În procurarea darurilor, Moșul a fost sprijinit de sponsori inimoşi: Primăria şi Consiliul Local Ştei, Pani-Prima SRL, SC Buru SRL.
Activitatea a debutat cu un colid de suflet, interpretat la chitară de un grup de elevi din clasele a III-a A şi a II-a D, coordonați de prof. Bunta Cristian, cu sprijinul prof. Creţ Florina. A urmat prezentarea scentelor: Scrisoarea III (clasa a V-a A, dirig., prof. Jude Raluca), Lebedele (clasa a V-a B, dirig., prof. Panici-Mangra Adelina), Dumbrava minunată (clasa a V-a C, dirig., prof. Merce Sanda), Dl. Goe. (clasa a V-a de la Colegiul Naţional ,,Avram Iancu", coordonator, doamna bibliotecar Epureanu Cristina). Concurenţii au urmărit cu atenţie personajele şi au răspuns corect întrebărilor adresate. A fost o primă probă reuşită, urmată de alte cinci la care concurenții s-au descurcat foarte bine. Grupul vocal ,,Armonia", condus de prof. Gheorghe Drăgan, ne-a încântat cu două colinde.
De trei ori FB!
Rezultatele concursul literar-artistic au fost anunțate de președintele juriului, doamna director adjunct Liana Moruţ: Toate cele trei echipaje concurente (din a IV-a A, B și C) au obținut calificativul FB, fiind premiați cu diplome; cadrele didactice implicate au fost felicitate, iar părinților, mulțumiri și urări, în prag de Sfinte Sărbători.
Felicitări tuturor copiilor participanți la proiect (din şcoala noastră, din şcolile şi grădiniţele partenere) pentru machetele, creaţiile plastice și creaţiile literare realizate, sub îndrumarea învățătorilor, educatoarelor și profesorilor diriginţi. Ele au fost evaluate de prof. Coroiu- Stanciu Carmen, fiind expuse la C.D.I., iar unele şi la C.C.D. Bihor.
La reuşita serbării au contribuit atât echipa de proiect: prof. Pantea Simona - director, prof. Moruţ Liana - director adjunct, prof. Codruţa Bogdan, bibl., prof. Tomescu Ileana, prof. Panici -Mangra Adelina, consilier educativ, prof. docum. Andru Cristina, prof. Drăgan Gheorghe, cât și participanții și organizatorii evenimentului.
Mulțumim pentru colaborarea şi sprijinul acordat partenerilor noştri: Casa Corpului Didactic Bihor, Primăria şi Consiliul local Ştei, Casa de Cultură ,,Miron Pompiliu" Ştei, Biblioteca Orăşenescă Ştei; Colegiul Naţional ,,Avram Iancu" Ştei, Grădinița Nr. 1 Ştei, Grădinița Nr. 30 - ,,Mugurel" Oradea, Şc. Gimnazială ,,Nicolae Popoviciu" Beiuş, Şc. Gimnazială Lunca, Şc. Gimnazială Sălişte de Vaşcău, Şc. Gimnazială Mădăras, Liceul Vocaţional Pedagogic ,,Nicolae Bolcaș" Beiuş, pentru creaţiile plastice și literare realizate, lucrări care vor fi prezentate într-o broşură specială. 
Panici-Mangra Adelina & Tomescu Ileana
 
Cartea, prietena mea
Măi, frumoasă cărticică,
Chiar de eşti aşa de mică,
Deşteapta mea, cum reuşeşti,
Să ne bucuri cu poveşti?
Cu poezii nenumărate,
Cu versuri frumos ritmate
De poveşti, ce să mai spun?
N-am văzut ceva mai bun!
Ce pe mine mă inspiră,
Să desenez din natură,
Multe lucruri ne înveţi,
Ca să fim copii isteţi!
Ienciu Paul, cls. a IV-a A,
înv. Bursaşiu Ramona
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: O serbare literară - tradiţii şi obiceiuri de Crăciun, a XVIII-a ediţie

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:26:04 Ora standard a Europei de Est