Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Acțiunea-cheie 229

Proiectul de parteneriat strategic ERASMUS+

Acțiunea-cheie 229

Școala Gimnazială Szacsvay Imre Oradea implementează proiectul de parteneriat strategic ERASMUS+, Acțiunea-cheie 229 pentru susținerea schimbului de bune practici în domeniul școlar, cu titlul Checkmates Chessmates-Fostering student motivation through logic games-1-RO01-KA229-049437_1 (Șah-Mat, parteneri de șah - Stimularea motivației elevilor prin jocuri logice) începând cu data de 15 octombrie 2018.

Proiectul face parte din programul Erasmus Plus și este un parteneriat strategic între școlile a șase țări europene: România, țara coordonatoare, Bulgaria, Ungaria, Lituania, Spania și Polonia. Proiectul are o durată de 24 de luni. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 145.505 euro și are menirea de a asigura o educație de calitate prin implementarea jocurilor logice în cadrul orelor de curs, dar și în afara acestora. Printre obiectivele proiectului amintim: elaborarea unor metode de predare-învățare care implementează jocurile logice, creșterea utilizării mijloacelor digitale prin implementarea unor activități bazate pe jocurile logice, reducerea conflictelor între elevi, dar și între binomul elev-profesor, profesor-elev. Ne-am propus realizarea acestor obiective prin organizarea de diferite activități bazate pe joc în toate școlile partenere, dar și prin organizarea de sesiuni de formare și învățare pentru elevi și cadrele didactice.  
Prima sesiune de formare pentru cadrele didactice a avut loc în perioada 17-21 decembrie 2018 la Școala Gimnazială Eötvös József din localitatea Diósd, Ungaria. Un număr de trei  participanți din fiecare țară s-au întâlnit aici cu scopul de a-și îmbunătăți cunoștințele cu privire la metoda șahului, dar și a jocurilor logice. Școala gazdă ne-a făcut cunoștință cu multitudinea de jocuri logice pe care cadrele didactice le utilizează cu elevii în timpul și în afara orelor de curs. Toți participanții au luat parte în mod activ la aceste sesiuni de prezentare și formare, pentru ca apoi să le poată implementa în propria lor instituție. Am putut fi martorii disciplinei și perseverenței de care elevii au dat dovadă în timpul activităților de învățare și a concursului de șah,  dar și a impactului pozitiv pe care îl are predarea prin utilizarea metodei Palatul Șahului, metodă care a cucerit majoritatea școlilor din Ungaria și dezvoltată de Polgár Judit, cea mai bună jucătoare feminină de șah din lume în 1989, la doar 12 ani. Participanții la această sesiune de formare pentru profesori, au avut ocazia să experimenteze în direct metoda Palatul Șahului la Școala István Király din Székesfehérvár, unde în cadrul unei lecții deschise, elevilor li s-a predat limba maternă și matematica prin utilizarea acestei metode.
Tot în cadrul acestei întâlniri, participanții celor șase țări au votat Logo-ul câștigător al proiectului, realizat de un elev de clasa a șasea din Polonia.
La finalul sesiunii, participanții s-au întors acasă cu sacul arhiplin de informații, pe care urmează să le disemineze tuturor participanților la educație în școlile de unde provin, astfel că la finalul proiectului să ne putem mândri cu o diversitate de metode și materiale bazate pe jocurile logice, metode care vin în sprijinul elevilor noștri și prin care putem îmbunătăți calitatea actului de predare-învățare.
Sele Tunde
Găsiți mai multe poze (33 de poze) în Galeria foto: Acțiunea-cheie 229

Trimite email
miercuri, 19 noiembrie 2025, 17:03:41 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Sărbătoarea Subcarpați
La Arenele Romane, București,
duminică, 30 noiembrie 2025, ora 19.00;
acces de la ora 18.00...