Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansare de carte la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea

Luni, 21 ianuarie

Lansare de carte la Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” Oradea

Aniversarea a 160 de ani de la Unirea Principatelor Române a prilejuit o întâlnire memorabilă la școala aflată sub patronajul spiritual al marelui cărturar moldovean.

Într-o atmosferă festivă, la câteva zile după marea sărbătoare a culturii române din 15 Ianuarie, în data de 21 ianuarie 2019, ne-am bucurat să-i avem alături de noi pe grl. dr. Vasile Creț și col.rez. Viorel Ciobanu, invitați care ne-au adus prețioase daruri de cultură, înțelepciune și mândrie națională. Și mult zâmbet.
Istorie, cărți, legende și cântec - toate s-au reunit sub semnul Micii Uniri.
Cuvântul introductiv al festivității a fost rostit de doamna director, prof. dr. Viorica Popa, care a apreciat drept o onoare prezența la noi în școală a unor oaspeți atât de importanți, remarcabile personalități academice orădene contemporane.
Au asistat la activitate doamna director adjunct, prof. Bauman Maria, precum și reprezentanți ai elevilor din clasele V-VIII.
Toți cei prezenți la acest moment special s-au bucurat să asculte istoria povestită altfel, într-o paralelă asupra vieților și traiectoriilor remarcabile ale celor doi domnitori: Dimitrie Cantemir și Al. Ioan Cuza, în date și semnificații, ilustrate cu aspecte de viață specifice vremurilor trăite, angrenate în vitregia acelor secole, dar și preocupările personale - societate, cultură, științe, artă.
A fost amintit destinul încercat al tânărului Cantemir sortit capuchehaie la Poarta Otomană, apreciat felul în care el înțelege să profite de aceste dificultăți pentru a se instrui, pentru a sorbi din informațiile care îi stau astfel la îndemână, precum și felul în care alege să transmită lucrurile pe care le-a iubit, care l-au interesat, prin scrierile sale ulterioare. Nu numai că lasă o moștenire științific-culturală bogată, dar își promovează țara prin cărțile și faptele sale, însuflețite de iubire și patriotism. E primul român devenit membru al unei înalte Academii - cea de Științe din Berlin. Polivalența sa era impresionantă: cărturar, poliglot, lingvist, muzicolog, compozitor, etnograf, filosof, istoric, geograf, om politic și scriitor atât în limba lui maternă, cât și în multe alte limbi pe care le cunoștea.
Un secol și jumătate mai târziu, Cuza-Vodă este „prințul" reformator, implicat și dornic să schimbe în bine o întreagă societate, o întreagă națiune, dăruindu-i pământ, învățătură, armată, justiție. Nu întâmplător mai-marii veacului XIX îl creditează și-i dau puterea de a uni cele două țărișoare românești greu încercate, sub un singur sceptru.
Dl. Viorel Ciobanu a explicat copiilor că nu doar din cărțile riguroase de istorie îl pot identifica pe Cuza, căci tradiția populară l-a transformat în erou de legende, a căror lectură reflectă cu umor și recunoștință chipul drept și nobil al domnitorului.
Lansând un concurs de tip quizz, dl. Vasile Creț a sugerat copiilor să caute și alte răspunsuri la întrebările lor despre Dimitrie Cantemir în volumele „Dimitrie Cantemir - punte a cunoașterii între orient și occident" și „Dimitrie Cantemir și conștiința unității românilor. Studii și articole dedicate centenarului Marii Uniri", care au fost donate cu această ocazie bibliotecii școlii.
Evenimentul s-a încheiat cu mulțumirile invitaților pentru audiența receptivă, dar și ale elevilor către invitații care s-au apropiat de ei cu atâta drag în repetate rânduri și le-au deschis încă o poartă spre cunoaștere. Intonând „Hora Unirii", toți participanții s-au prins într-o horă simbolică, muzicală, corul ad-hoc fiind condus de doamna profesor de educație muzicală Galea Rodica. Și dumneaei a fost răsplătită cu o culegere de cântece dedicate Unirii.
Caractere demne și generoase, cele două mari nume amintite ale istoriei noastre pot servi drept exemplu nu doar „cantemireștilor" din generația de azi, dar și celor care vin după noi, prin corectitudine, răbdare și devotament, trăsăturile definitorii care i-au menit să fie apreciați conducători de neam. Elevii au fost îndemnați să se formeze și să învețe după modelul pro-activ, sub deviza: „Noi suntem cei mai buni! Nimeni în urmă! Eu voi fi primul!" (C.M.)

 

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:30:57 Ora standard a Europei de Est