Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În parteneriat cu elevi din Roșia

Șteiul, mai aproape de Roșia

În parteneriat cu elevi din Roșia

Între clasa a III-a B, de la Școala cu clasele I-VIII „Miron Pompiliu” din Ștei și clasele I – III (simultane) de la Școala din Roșia, s-a înfiripat un proiect de parteneriat, inițiat de învățătoarea Maria Ujoc, de la Școala din Roșia.

„Istoria” unui proiect
Totul a început în anul școlar trecut, când Maria căuta o clasa a II-a de la Ștei cu care să colaboreze. Am luat legătura, ne-am trimis reciproc câte o prezentare power-point cu activitățile desfășurate de clasele noastre, ca să ne cunoaștem.
A urmat prima întâlnire, pe 29 mai 2008. În școala noastră era "Săptămâna porților deschise" și i-am invitat la Ștei. Copiii s-au bucurat să-și facă noi prieteni. Atunci, am pus la cale o mulțime de activități.
Fiecare și-a prezentat momentul artistic și am făcut schimb de suveniruri. Noi le-am pregătit câte un semn de carte, iar ei ne-au adus o iconiță pictată pe sticlă. Tot împreună, am realizat un "copac al prieteniei" în care fiecare a lipit o floare cu numele său. Cel mai așteptat a fost însă meciul de fotbal. După toate normele de politețe, ca și gazde care își fac datoria până la capăt, noi am pierdut.
Supărarea a fost uitată însă la cofetărie, unde a fost îndulcită cu prăjituri și sucuri.
Am invitat apoi partenerii să viziteze modernul centru de documentare și informare existent în școala noastră și principalele obiective din orașul nostru: Casa memorială „Miron Pompiliu”, spitalul, Casa de cultură, clădirea primăriei, biserica cea nouă și gara. Unii nu mai văzuseră până atunci cum arată sinele de cale ferată.
Ne-am despărțit cu promisiunea de a continua colaborarea și am primit invitația de a merge iarna aceasta la săniuș. Chiar zilele acestea, am semnat proiectul care va dura până în 2010, când copiii vor termina clasa a IV-a.
Proiectul nostru se va încheia cu editarea unei broșuri care să cuprindă momentele și creațiile elevilor cele mai reprezentative. (Adriana FERICEAN)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:04 Ora standard a Europei de Est