Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Clubul de robotică și IT al Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr”

Din 12 februarie, lăzăriștii au RoboCode

Clubul de robotică și IT al Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr”

În 12 februarie 2019, de Ziua școlii, a luat ființă RoboCode - Clubul de robotică și IT al Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr", sub coordonarea domnului profesor Viorel Muscaș.

Chiar dacă Clubul și-a început activitatea ceva mai devreme, în luna noiembrie 2018, când domnul profesor a organizat în școală două evenimente: ,,AstroCamp" și „Play, Code and Enjoy" în cadrul inițiativei ,,Meet and Code", activitate coordonată de Asociația Techsoup România, ocazii cu care elevii au arătat că își doresc un astfel de club, o permanentizare a acestor activități.
Așa încât, în preajma sărbătorilor de Crăciun, domnul profesor, împreună cu câțiva elevi inimoși din clasa a XII-a A, a organizat un mini târg caritabil, prilej cu care au fost distribuite mici cadouri copiilor de la Centrul de zi din Oradea, în cadrul proiectului educațional ,,Elevii colindă dăruind lumină", proiect înscris în cadrul programului ECDL România - ,,Şcoala care dăruieşte".
,,Actualmente Clubul își desfășoară activitatea bilunar și înglobează două direcții: implementarea unor mini proiecte de robotică și realizarea de jocuri (video și fizice), precizează domnul profesor. În cadrul atelierelor, elevii descoperă practic etapele de dezvoltare ale unui produs software, respectiv  modalitățile de realizare a unui joc pe calculator. De asemenea, ei înțeleg noțiuni primare de robotică și realizează proiecte simple de robotică (de exemplu un joc de lumini cu LED-uri, un termometru digital sau o ruleta electronică), iar prin scrierea de cod în Arduino pot spune că aceștia aplică algoritmi elementari. Nu în ultimul rând, lucrând la jocurile clasice, membrii clubului învață să identifice componentele calculatorului și rolul lor. Prin modalitatea de lucru în echipă, constat că elevii pot să relaționeze și să coopereze mai bine, iar câțiva dintre ei se manifestă ca adevărați mentori, împărtășind din cunoștințele lor. Cea mai mare bucurie însă este când văd entuziasmul copiilor, când văd că își doresc întâlniri tot mai dese", mai spune V.M.
Ce spun beneficiarii (patru dintre membrii clubului)?
Am ales să activez în cadrul clubului pentru că  mi-am dorit de mult timp să pot acumula  cunoștințe în acest domeniu  și pentru că mi s-a părut atractiv felul în care se desfășoară activitățile - Larisa C.
Consider că este un domeniu care m-ar putea ajuta în viitor pentru job" - Rafael B.
Pe mine mă încântă faptul că sunt împreună într-un mediu cu mai mulți oameni pasionați de același lucru - David H.
Pe mine mă ajută să-mi dezvolt gândirea și să mă lansez în domeniul IT -  Rebeca C.
Dintru început, domnul profesor Viorel Muscaș dorește să mulțumească sponsorilor Clubului, precizând că a beneficiat de sponsorizare pentru achiziția de echipamente și buna desfășurare a activităților printr-un proiect finanțat prin Fondul Predau Viitor powered by Societè Generale European Business Services. Predau Viitor este primul accelerator pentru profesorii de informatică, creat de Asociația Techsoup cu sprijinul Romanian-American Foundation. www.predauviitor.ro
Felicitări, domnule profesor!
Mult succes, lăzăriștilor!
Ovidiu Dan
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Clubul de robotică și IT al Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 05:35:14 Ora standard a Europei de Est