Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul ,,Smart – campus” Universitatea din Oradea

A fost semnat cel mai mare contract de finanțare din fonduri externe nerambursabile

Proiectul ,,Smart – campus” Universitatea din Oradea

Luni, 18.02.2019, Universitatea din Oradea a semnat cel mai mare contract de finanțare din fonduri externe nerambursabile pentru reabilitarea spațiilor de învățământ și cercetare, proiect nr. 119836 ,,SMART CAMPUS - UNIVERSITATEA DIN ORADEA", P.O.R. 2014 - 2020, Axa prioritară 10 - Îmbunătățirea infrastructurii educaționale.

Proiectul se înscrie în strategia Universităţii din Oradea 2016 - 2020 și răspunde priorității de promovare a șapte sectoare economice competitive stabilite în cadrul Strategiei Naționale de Competitivitate 2014-2020, propunând investiții de infrastructură relevante pentru îmbunătățirea ofertei de formare universitară pentru următoarele domenii de specializare inteligentă:
1.energie şi management de mediu;
2.tehnologia informațiilor şi comunicațiilor;
3.industria auto şi componente;
4.sănătate şi produse farmaceutice;
5.turism şi ecoturism;
6.industrii creative;
ceea ce va permite o mai bună pregătire a studenţilor Universităţii din Oradea.
Valoarea totală a contractului de finanțare este de 29.990.509,89 lei (aproximativ 6 milioane euro) din care valoarea cofinanțării eligibile a Universității din Oradea este de 599.810,20 lei.
Durata de realizare a proiectului este de 24 de luni.
Investiţia propusă spre finanţare prevede:
1.realizarea de lucrări de reabilitare, modernizare, extindere, echipare/dotare a unei suprafețe totale de 5027 mp, pentru următoarele clădiri ale Universității din Oradea:  Clădirea E, F -  Campus central, Clădirea V3 - Campus central, Corpurile  C 49, C 53, C 54, C 55 - Campus II;
2.dotarea specifică a infrastructurii educaţionale universitare supusă intervenţiei
(Amfiteatre, Săli curs, Săli seminar, Laboratoare, Săli studiu, Săli cercetători, Săli doctoranzi);
3.implementarea unor măsuri de eficientizare energetică pentru creşterea eficienţei energetice a acestora;
4.dotarea cu un punct termic independent cu energie geotermală în Campus II;
5.crearea de facilități  pentru accesul persoanelor cu dizabilități conform "Normativului privind adaptarea clădirilor civile şi spațiului urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012 - Revizuire NP 051/2000" şi facilități suplimentare.
Pentru încălzirea spațiilor reabilitate şi modernizate prin proiect, se va utiliza apa geotermală reziduală (care a trecut deja prin schimbătoarele de căldură) și cu "baterii" de pompe de căldură.
Mulțumesc echipei care s-a implicat în scrierea proiectului cu finanțare din fonduri externe nerambursabile din care au făcut parte: prorector prof. univ. dr. Marcela Prada - Facultatea de Construcții, Cadastru și Arhitectură, prof. univ. dr. Anca Dodescu - Facultatea de Științe Economice și ec. Adrian Nicula - director general administrativ.
Menționez că Universitatea din Oradea a mai depus o cerere de finanțare din fonduri externe nerambursabile ca și continuare la acest proiect, în vederea reabilitării corpurilor A, B, C și M, suma solicitată fiind de aproximativ 6 milioane de euro. În prezent proiectul se află în procedura de evaluare.
Rector,
prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:42 Ora standard a Europei de Est