Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Știință + pasiune + comunitate = Științescu Oradea 3.0

23 de proiecte educaționale

Știință + pasiune + comunitate = Științescu Oradea 3.0

La Tinca, directoarea Școlii Primare Creștine ProRoma vrea să îi învețe pe elevi cum se îmbină tehnologia cu arta.

O bibliotecară din Oradea a simțit „nevoia de o schimbare în cadrul programului de vară de la Secția pentru copii și tineret" și va organiza ateliere de fabricare a hârtiei, de conservare și restaurare a cărților. La Suplacu de Barcău, un profesor inginer ne-a mărturisit că dorința lui e să facă un braț robotic pe șase axe cu elevii lui. O gașcă de liceeni de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu" vor să crească interesul tinerilor orădeni pentru științele aplicate, construind un robot care să cerceteze apele râului Crișului Repede.
Toate aceste activități și multe altele, fac parte din cele 23 de proiecte educaționale care au fost desemnate câștigătoare de un juriu independent format din persoane cu experiență în diverse domenii corelate cu științele exacte și vor fi finanțate cu 132.635 lei prin Fondul Științescu Oradea - ediția a III-a. Activitățile se desfășoară în acest an în perioada ianuarie - iulie în mai multe orașe și comune din județul Bihor, toate având ca scop să facă știința mai atractivă pentru copii.
Doar la această ediție a programului, peste 1.300 de tineri bihoreni vor afla că științele pot avea aplicabilitate imediată la orice vârstă, reprezentând o lume fascinantă care merită descoperită, ducând la înțelegerea unor fenomene simple și la dezvoltarea unor noi abilități. Lista completă a activităților finanțate se găsește aici.
Cine participă la experimente: Copii și tineri cu vârsta cuprinsă între 6 și 18 ani. Toate atelierele sunt gratuite.
Cine sunt mentorii: Scurte interviuri cu cei care dau viață programului pot fi consultate aici.
Cine sprijină programul: Finanțarea este asigurată prin Fondul Științescu, un program al Fundației Comunitare Oradea, pentru care au oferit sponsorizări următoarele companii locale: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.
Suma strânsă pe plan local a fost dublată prin contribuția Romanian-American Foundation, care își dorește să stimuleze astfel inițiativele locale care sprijină educația științifică.
Urmăriți-ne online: O cronică a programului, noutăți din proiecte, precum și fotografii de la ateliere le veți găsi pe pagina web oradea.stiintescu.ro sau pe pagina de Facebook a Fondului Științescu Oradea.
Teodora Albiter,
manager proiecte
 
Despre Fundația Comunitară Oradea
Fundația Comunitară Oradea este o organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit, care își propune îmbunătăţirea vieţii locuitorilor din judeţul Bihor prin mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative locale. Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor non-guvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Oradea face parte din programul național de ,,Fundații Comunitare", inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:05:26 Ora standard a Europei de Est