Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vremea cunoașterii - Meteo la Gojdu

Proiectul „Thunder Generation”

Vremea cunoașterii - Meteo la Gojdu

În spatele fiecărui buletin meteo de la știri sunt măsurători științifice, iar în spatele fiecărei măsurători sunt oameni și instrumente.

Tinerii orădeni vor avea ocazia să afle ce face un meteorolog și vor putea da sens practic unor noțiuni teoretice învățate la orele de chimie, fizică sau geografie prin experimente în laboratorul de fizică „Dorin M. Poenaru" al Colegiului Național „Emanuil Gojdu", care timp de patru luni va deveni un laborator de meteorologie al tinerilor.
Proiectul „Thunder Generation" urmează să se desfășoare în perioada martie-iunie 2019 și este unul din proiectele care a câștigat o finanțare prin Fondul Științescu Oradea, alcătuit din sponsorizări făcute de companii locale care sprijină educația științifică.
În cadrul „Thunder Generation", participanții vor învăța de la specialiști în acordarea de prim ajutor cum să acționeze în situații limită ale vremii, precum inundații, furtuni sau chiar tornade. O stație meteo, care va permite distribuirea live a datelor meteo de pe școală în toată lumea, va sta la îndemâna tinerilor, ajutându-i să înțeleagă mai bine parametrii meteorologici (temperatura, presiune, viteza vântului etc.). Atelierele „Face 2 face cu natura" vor fi atracția proiectului, deoarece participanții alături de meteorologi sau chiar oameni din aviație vor face ieșiri în natură pentru a observa pe viu structura unei furtuni și cum se dezvoltă aceasta.
Cine se poate înscrie?
Orice tânăr din Oradea cu vârsta cuprinsă între 12 și 17 ani dornic să cunoască tainele vremii și ale naturii. Există 25 de locuri disponibile, iar selecția se va face în ordinea cronologică a înscrierilor.
Cum te poți înscrie?
Prin formularul online afișat pe pagina de Facebook a proiectului „Thunder Generation" sau la numărul de telefon 0731.354.351, data limită pentru înscrieri fiind 3 martie 2019.
Unde și când vor fi atelierele?
Atelierele vor fi ținute săptămânal la Colegiul Național „Emanuil Gojdu", deschiderea oficială urmând să aibă loc joi, 7 martie 2019 de la ora 16.00 în Sala Festivă a Colegiului.
Cine a creat proiectul?
Coordonatorul „Thunder Generation" este Alex Trandafir, elev în clasa a XI-a la liceul gazdă al proiectului, pasionat de meteorologie și mentor în proiectele Științescu din anii trecuți. Echipa de implementare le va avea în componență pe doamnele profesoare Berchez Daniela, Anderson Dora și Sorina Corbu, dar și alți voluntari liceeni.
Cine sprijină proiectul?
Finanțarea, în valoare de 6.000 lei, este asigurată prin Fondul Științescu, un program al Romanian American Foundation, susținut de Federația Fundațiilor Comunitare din România și implementat la nivel local de Fundaţia Comunitară Oradea, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, UniCredit Bank, Fundația Elena Neagu, Celestica, Decitex RO, RER Vest, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Products, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti.
Alex Trandafir,
 coordonatorul proiectului „Thunder Generation"
Teodora Albiter,
manager proiecte Fundația Comunitară Oradea
 
Despre Fundația Comunitară Oradea
Fundația Comunitară Oradea este o organizație non-guvernamentală, apolitică și non-profit, care își propune îmbunătăţirea vieţii locuitorilor din judeţul Bihor prin mobilizarea şi distribuirea de resurse pentru iniţiative locale. Facem posibil acest lucru prin încurajarea spiritului filantropic și de responsabilitate socială al organizaţiilor non-guvernamentale, companiilor și persoanelor fizice/grupurilor de iniţiativă, cu scopul de a acoperi nevoile mereu în schimbare ale comunității.
Fundația Comunitară Oradea face parte din programul național de ,,Fundații Comunitare", inițiat de Asociația pentru Relații Comunitare, în parteneriat cu Fundația pentru Parteneriat și Fundația Pact, cu sprijinul financiar al Charles Stewart Mott Foundation, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe și Romanian-American Foundation.
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Vremea cunoașterii - Meteo la Gojdu

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:02:55 Ora standard a Europei de Est