Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Am asistat la o lecție demonstrativă, ,,Cuza și Unirea Principatelor Române (1859)”

Ieri, în ,,cetatea” orădeană de plămădire a viitorilor dascăli,

Am asistat la o lecție demonstrativă, ,,Cuza și Unirea Principatelor Române (1859)”

Ieri, fiind o zi de miercuri (6 martie 2019), la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" din Oradea (fostul nostru liceu pedagogic cu tradiție în formarea dascălilor), s-au desfășurat lecții demonstrative pentru elevii din clasa a XI-a, profil pedagogic, în cadrul practicii pedagogice.

Pentru cei neavizați vom spună că  ,,Practica pedagogică are rolul de a forma și dezvolta deprinderi specifice activității didactice, de a ,,provoca" structurarea întregii personalități a elevilor (practicanți) în conformitate cu ,,tiparul" acestei nobile meserii (profesiuni).
  Azi (ieri, miercuri - n.n.), s-au desfășurat activități demonstrative destinate elevilor din clasa a XI-a. Am surprins modele de bune practici variate, bine documentate atât științific cât și metodic. Aceste lecții demonstrative vin în completarea și consolidarea noțiunilor teoretice, contribuind la formarea calitativă a dascălilor de mâine".
Am citat-o pe doamna prof. Felicia Dima, psihopedagog, coordonatorul practicii pedagogice la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea.
Am revenit ieri (cu mult drag, la fostul meu liceu pedagogic, unde m-am format ca dascăl), așa după cum i-am promis doamnei profesor dr. Maria Donca, miercuri, 23 ianuarie 2019, când am participat la marcarea și sărbătorirea Unirii Principatelor Române, la clasa a IV-a A, eveniment la care trei distinși invitați (trei foste cadre militare: domnul Valer Toncean și doamna Sidonia Toncean, locotenent-colonel, respectiv maior, și domnul general în rezervă Vasile Creț) le-au prezentat copiilor evenimentul de la 24 Ianuarie 1859, așa cum l-au cunoscut și l-au trăit domniile lor.
Miercuri (6 martie), doamna profesor dr. Maria Donca a avut de înfruntat în sala de clasă privirile elevilor săi și tot atâtea priviri exigente ale practicanților din clasa a XI-a, însoțiți de distinsul profesor de istorie al colegiului, doamna profesor Alexandrina Crăciun și profesorul metodist, doamna prof. Felicia Dima, la care s-a adăugat practicantul de zi de la clasă (Amalia Buzle, din clasa a IX-a). Presiunea a fost mare, emoțiile pe măsură, în atari condiții, dar aveam în față un expert în educație, un profesor ajuns la stadiul de desăvârșire în cariera didactică, ani buni inspector școlar de specialitate, un cadru didactic motivat și dăruit profesiunii, școlii și copiilor săi. Pentru ei, într-o viață de om, domnia sa a fost mamă și dascăl adevărat, dăruit propriilor și singurilor săi copii. Dacă în 23 ianuarie, cei peste 30 de elevi din clasa a IV-a A îi sorbeau din ochi pe distinșii invitați căutând să acumuleze cât mai multe informații inedite legate de Unirea Principatelor Române, ieri, sub bagheta magică a distinsului profesor, maestru în arta conversației euristice, aceiași geniali școlari doreau să spună tot ce știu despre eveniment, ridicând o pădure de brațe, fiecare dorind să se afirme în fața colegilor mai mari. A fost o lecție interactivă, bogată în materiale didactice clasice și moderne, densă și vie, grație paletei bogate de metode și tehnici de învățare participativă, elevii fiind în centrul atenției, ei vorbind și acționând mai mult decât însuși magistrul, aflat în postura de coordonator al sufletelor arzânde, avide de cunoaștere.
,,Elevii fac dovada că știu istorie, iar doamna învățătoare pune pasiune multă"
La o super clasă, la un super dascăl, toate au ieșit precum au fost planificate, potrivit scopului și obiectivelor, așa încât la final, distinsa doamnă profesor de istorie Alexandrina Crăciun avea să conchidă reușita acțiunii: ,,o lecție demonstrativă care a respectat competențele specifice care trebuie să se formeze în clasa a IV-a, realizate prin intermediul materialelor didactice utilizate, bogate și variate, hartă, atlas, planșe, texte, imagini, fișe și alte surse. Felicit, deopotrivă, elevii și pe doamna învățătoare, profesor dr. Maria Donca, cea care știe că am opinie întotdeauna favorabilă. Elevii fac dovada că știu istorie, iar doamna învățătoare pune pasiune multă, cu atât mai mult la orele de istorie".
Ultimul cuvânt îi aparține domniei sale (M.D.): ,,Istoria este geografie în mişcare (spunea Johann Gottfried von Herder). Istoria este un ghid de navigaţie în timpuri de răstrişte. Istoria reprezintă ceea ce suntem şi motivul pentru care suntem aşa (David C. McCullough). Istoria este versiunea evenimentelor trecute asupra cărora oamenii s-au pus de acord" (Napoleon Bonaparte). Istoria trebuie trăită cu ochii, din priviri, simțită cu sufletul și mintea, participând cu toată ființa. Iar dacă tu așa o percepi și o trăiești, cu siguranță că și copiii din fața ta o vor recepta ca atare, ei fiind oglinda fidelă a acțiunilor și gândurilor noastre", ne-a mărturisit distinsul profesor dr. Maria Donca.
Moise-Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (60 de poze) în Galeria foto: Am asistat la o lecție demonstrativă, ,,Cuza și Unirea Principatelor Române (1859)”.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

luni, 17 iunie 2019