Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Mai aproape de Eminescu”

La Școala cu clasele I-VIII „George Coșbuc” din Oradea

„Mai aproape de Eminescu”

Sărbătorirea în fiecare an, la 15 ianuarie, a nașterii celui mai mare poet al românilor, Mihai Eminescu, numit pe bună dreptate „poetul nepereche”, constituie pentru noi un prilej de cinstire și prețuire a valorilor materiale și spirituale lăsate nouă ca moștenire.

Astfel, în perioada 7-15 ianuarie 2009, Școala „George Coșbuc” - Oradea, Școala cu clasele I- IV – Apateu și Grădinița din Apateu (comuna Nojorid) au desfășurat un parteneriat educațional cu titlul “Mai aproape de Eminescu”. Scopul proiectului a fost îmbunătățirea limbajului expresiv prin lecturarea unor creații eminesciene și stimularea creativității prin desene, picturi, colaje. Pe parcursul desfășurării proiectului, elevii au aflat informații importante cu privire la biografia poetului, au organizat o expoziție de carte și fotografii, au citit diverse poezii care au constituit o sursă de inspirație pentru centrul de arte, unde au realizat picturi foarte reușite. Ca activitate finală a proiectului, joi, 15 ianuarie 2009, copiii și elevii din Apateu (îndrumați de inst. Delia și Nicoleta Pop) au vizitat clasa a II-a step by step (îndrumați de coordonatoarele proiectului, inst. Anca Bogdan și Maria Câmpean) de la Școala “G. Coșbuc”, unde a avut loc un recital de cântece și poezii închinate lui Mihai Eminescu. Elevii școlii orădene le-au dăruit partenerilor de proiect un tablou cu chipul marelui poet, iar în replică, elevii din Apateu le-au oferit o machetă cu lebede, inspirați fiind de poeziile eminesciene. La final, toți elevii au fost răsplătiți cu diplome, după care au plecat împreună la statuia lui Mihai Eminescu din centrul orașului. Printre picăturile de ploaie, elevii au depus câte o garoafă pe soclul statuii și au cântat „Somnoroase păsărele”. (Anca B. și Maria C.)

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 17:02:02 Ora standard a Europei de Est