Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O pasarelă pietonală supraterană peste centură și un drum nou de legătură

În zona Calea Aradului - Str. Ogorului vor fi realizate

O pasarelă pietonală supraterană peste centură și un drum nou de legătură

Primarul Ilie Bolojan a susținut luni, 4 martie 2019, o conferință de presă în care a prezentat stadiul a două proiecte de investiții pe care municipalitatea urmează să le implementeze în perioada următoare, cu scopul de a fluidiza traficul din câteva zone aglomerate din oraș.

Pasarelă pietonală supraterană în zona Auchan-Leroy Merlin - Piața 100
Primul proiect prezentat este unul de mobilitate urbană pentru realizarea unei pasarele pietonale și ciclistice peste centura Oradea, care va face legătura între stația de tramvai de pe malul Peței, situată lângă podul rutier amenajat peste Peța, pe Str. Traian Blajovici și zona de peste centură înspre Leroy Merlin.
Acest pasaj suprateran, care va crea acces pietonilor și bicicliștilor atât spre Piața 100 cât și spre Era Shopping Park, are la capete două rampe până la înălțimea de 2,80 metri, între cele două capete situându-se pasarela propriu-zisă având o lungime de 300 metri. Pasarela va sta pe 10 piloni, amplasați la distanțe de 25 până la 38 de metri între aceștia, cea mai mare lărgime fiind la traversarea centurii. Stâlpii pe care se sprijină această pasarelă vor fi din beton, iar partea de tablier și de sistem de protecție este formată din grinzi metalice, peste acest tablier urmând a fi turnată o placă de beton care să asigure o bună circulație peste șoseaua de centură. Lățimea pasarelei va fi de 4 metri, câte 2 metri pe fiecare direcție de mers, urmând să fie folosită atât de bicicliști cât și de pietoni.
„La trecerea spre Leroy Merlin există două posibilități de coborâre de pe rampă: o rampă înclinată înspre Piața 100 și, de asemenea, o spirală pe care se poate coborî în așa fel încât să existe și posibilitatea de a merge la nivelul solului către zona Era Shopping Park, printre coridorul de aterizare a avioanelor și șoseaua de centură. Studiul de fezabilitate va fi aprobat în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Local din această lună, cel mai probabil în jurul datei de 20 martie. După ce această documentație va fi aprobată avem două variante: o depunem spre finanțare pe fonduri europene sau o realizăm din buget local", a declarat primarul Ilie Bolojan.
Legătură Calea Aradului - Strada Ogorului
Al doilea proiect prezentat în cadrul conferinței de presă este cel de realizare a unei legături între DN79 Oradea - Arad, prin spatele centrului comercial Era Shopping Park și Calea Ogorului, la girația de la colțul Cimitirului Rulikowski. Acesta va fi un drum nou de legătură având o lungime de 900 metri, pe două benzi, cu trotuare pe toată lungimea.
„Acum suntem în faza de realizare a documentațiilor. Avem o negociere cu Era Shopping Park să ne dea în administrare gratuită acel drum, ca să nu mai învestim pentru el. Cea mai complicată porțiune este cea de traversare pe sub culoarul de zbor, care în fapt este o porțiune de drum acoperit, de două benzi, cu o lățime pe carosabil a celor două benzi de 7 metri și două trotuare laterale de câte un metru, această subtraversare permițând circulația mașinilor, care au un gabarit mai mic de 3,5 metri", a explicat primarul Ilie Bolojan.
Structura de protecție a acestui drum acoperit este din tablă ondulată, care va asigura înălțimea de 3,50 metri în această zonă. Aceasta va fi acoperită de o suprafață de pământ în așa fel încât la nivelul superior să nu depășească nivelul pistei de aterizare, acestea fiind condiționări din partea Autorității Aeronautice.
Costul estimat al acestei lucrări este de aproximativ 1,1 milioane euro, urmând să fie realizată din buget local.
„Compania va preda studiul de fezabilitate al lucrării la data de 1 mai 2019. Ne propunem ca în cursul acestei luni să finalizăm procedurile juridice, să obținem un acord de la aeroport pentru darea în administrare a acelei porțiuni de aproximativ 2000 de metri de teren care ar fi afectată, să dăm un vot în Consiliul Municipal pentru preluare în administrare și desigur, sper că vom primi de la Consiliul Județean, și le mulțumesc anticipat pentru acest lucru, un vot de dare în administrare pe perioada execuției lucrărilor în așa fel încât să putem în luna mai să demarăm procedura de proiectare și de execuție a acestei lucrări", a spus primarul Oradiei. (B.P.)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:28:25 Ora standard a Europei de Est