Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“La steaua care-a răsărit…”

Cu Eminescu în suflete, privind…

“La steaua care-a răsărit…”

Elevii și dascălii Grupului Școlar “Ioan Bococi” din Oradea au întâmpinat cu sufletul ivirea Luceafărului, joi, 15 ianuarie 2009.

 Cu ocazia sărbătoririi a 159 de ani de la nașterea poetului național, elevii clasei a IX-a L, coordonați de prof. Diana Simina, au susținut un moment literar - artistic, împreună cu grupul vocal “Lioara” (corul școlii), coordonat de prof.  Maria Matei și Mihaela Șumălan, urmărind, astfel, să-l readucem în inimi pe Mihai Eminescu.
La eveniment, au luat parte elevii liceului, însoțiți de cadrele didactice,  în frunte cu doamnele directoare (prof. ing. Ileana Varga – director și prof. Mihaela Popovici - director adjunct), precum și partenerii noștri  în cadrul programului SNAC, elevi și dascăli de la Liceul Pedagogic “Iosif Vulcan” din Oradea.
S-a încercat refacerea atmosferei romantice, specific eminesciene, cu masa de scris, sfeșnicul cu lumânări, condeiul, călimara și expoziția de cărți, la care am alăturat panouri cu lucrări ale elevilor inspirate din opera eminesciană.
În deschiderea programului, eleva Luciana Costea a prezentat aspecte din viața și opera poetului, mesajul fiind însoțit de imagini sugestive prezentate în power point cu sprijinul doamnei prof. Cornelia Movilă.
Pe un fundal muzical adecvat (cu lucrări de Mozart), temele și motivele creației eminesciene au fost evidențiate în poeziile: ‘La steaua”, “Glossă”, “Lacul”, “Și dacă”…, “De-or trece anii”, “O, rămâi”.
Prin poezia “Se bate miezul nopții”, poetul (întruchipat de elevul Seuche Norbert) a fost evocat în ipostaza sa de creator, ca mai apoi, Luceafărul ce “din genuni răsare” să ni se arate sub o altă înfățișare în dramatizarea poemului “Luceafărul”, prin cele două apariții ale sale, rolul Cătălinei fiind jucat de Luciana Costea.
În maniera-i cunoscută și îndrăgită, “Lioara” a amplificat mesajul, bucurând inimile noastre cu frumoasele cântece: “Imn pentru Eminescu”, “Somnoroase păsărele”, “O, rămâi” și “ De ce nu-mi vii”.
La final, doamna directoare, Ileana Varga a apreciat programul și a încurajat organizatorii la noi activități educative. (D.T.)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 22:56:54 Ora standard a Europei de Est