Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Aplicarea Regulamentului de administrare și întreținere a spațiilor verzi publice

Precizări din partea Cancelariei Prefectului judeţului Bihor privind

Aplicarea Regulamentului de administrare și întreținere a spațiilor verzi publice

În urma articolelor apărute în mass-media locală precum și în urma unor sesizări din partea asociațiilor de proprietari din municipiul Oradea referitor la aplicarea Regulamentului de administrare și întreținere a spațiilor verzi publice, facem următoarele precizări:

Procedând la verificarea legalității Hotărârii Consiliului Local al Municipiului Oradea nr. 873/24.09.2018 pentru aprobarea Regulamentului privind administrarea și întreținerea spațiilor verzi publice situație în intravilan, măsuri și reguli specifice pentru protecția mediului în Municipiul Oradea, s-a apreciat că hotărârea în cauză poate întruni condițiile de legalitate numai în cazul în care articolul 39, lit l. va fi coroborat cu art. 31 alin. 3 din Regulament în sensul în care nu există o obligație în sarcina asociațiilor de proprietari în a prelua întreținerea spațiilor verzi. Neexistând o obligație în acest sens, asociațiile nu pot fi constrânse în a semna un protocol de preluare sub sancțiunea unor amenzi contravenționale.
Cu toate acestea, deși din prevederile Regulamentului rezultă că predarea spațiilor verzi se face doar la cererea asociațiilor de proprietari există situații în care acesta nu se aplică în mod corespunzător. Astfel, dacă o asociație de proprietari își manifestă în mod expres, prin cerere scrisă, intenția de a prelua în întreținere spațiile verzi, atunci cade în sarcina acesteia obligația de a încheia un protocol, sub forma unui acord de voințe între asociație și primărie. În cazul în care asociația care a solicitat preluarea întreținerii spațiului nu își concretizează intenția prin semnarea protocolului, aceasta este pasibilă de amendă contravențională, conform Regulamentului.
În concluzie, semnarea protocolului devine obligatorie doar pentru cei care și-au exprimat prin cerere scrisă intenția de a prelua în întreținere spațiul.
Având cunoștință de faptul că Primăria Oradea, contrar scopului și cadrului reglementat de HCL-ul în speță  a procedat la notificarea unor Asociații de proprietari care nu și-au exprimat  cererea de a prelua întreținerea spațiilor verzi, notificându-i cu privire la obligația semnării protocolului sub sancțiunea amenzii contravenționale prevăzute la art. 39 lit. l, constatăm că dispozițiile Regulamentui se aplică disproporționat și în afara cadrului apreciat ca fiind legal în procedura de verificare a legalității.
Subliniem faptul că, față de observațiile de nelegalitate de mai sus, prin adresa nr. 1939/01.03.2019, am solicitat un punct de vedere legal față de modul în care este pus în aplicare Regulamentul, raportat la conținutul notificărilor trimise de primărie.
În urma sau lipsa unui răspuns din partea Primăriei Oradea vom reanaliza HCL 873/24.09.2018 și vom lua măsurile care se impun în vederea asigurării legalității actelor normative supuse controlului Instituției Prefectului. 
De asemenea, în cazul în care mai există asociații de proprietari care se află în situația în care au fost notificați de Primăria Oradea cu privire la obligativitatea încheierii protocolului sub sancțiunea amenzii cu toate că nu și-au exprimat cerere scrisă intenția de a prelua întreținerea spațiilor verzi, le aducem la cunoștință faptul că protocolul încheiat prin vicierea consimțământului este anulabil.
Cancelaria Prefectului judeţului Bihor

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 19:37:22 Ora standard a Europei de Est