Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prietenie fără frontiere

În cadrul proiectului international School Awards, British Council online,

Prietenie fără frontiere

Activitățile derulate în cadrul proiectului international School Awards, British Council online, coordonat de domnul profesor Muhammad Idrees, ne-au consolidat convingerea că distanțele geografice sunt doar o chestiune de percepție, foarte ușor de depășit, atunci când întâlnești oameni cu preocupări asemănătoare, dornici să realizeze lucruri deosebite, receptivi la nou și dispuși să treacă peste orice obstacol pentru a-și atinge obiectivele.

Considerăm că, prin activitățile derulate în cadrul Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș", Beiuș, am reușit să constituim un grup partenerial care să promoveze valori, să  dezvolte  comunicarea, atât în limba română, cât și în cea engleză, să îmbogăţească încrederea și  înţelegerea, să consolideze solidaritatea și toleranţa. Proiectul de parteneriat este o formă modernă şi complexă de învăţare-evaluare şi se bazează pe toate formele de organizare a activităţilor - individual, pe perechi, pe grupe, frontal - grupele participante devenind o comunitate de învăţare, în care fiecare contribuie atât la propria formare, cât şi la procesul de învăţare colectiv.
Una dintre activitățile din cadrul proiectului ISA, coordonat la nivelul școlii de către d-na prof. Hădărean Diana, a avut ca temă Dezvoltarea personalității. În vederea realizării obiectivelor acestei teme, activitățile au fost gândite în manieră transdisciplinară, prin implicarea elevilor de gimnaziu, coordonați de cadre didactice din cadrul liceului: prof. Bulc Mihaela - limba și literatura română, prof. Marian Magdalena - limba engleză, prof. Mărcuț Rodica - educație socială. În organizarea activităților am pornit de la convingerea că prietenia și dragostea, sub toate formele ei, au un rol important în dezvoltarea fiecărei personalități.
Educaţia, care include un sistem complex de acțiuni și influențe de natură formativă și informativă, are un rol major în dezvoltarea psihică și în formarea personalității umane. Cunoaşterea şi înţelegerea celuilalt reprezintă un proces progresiv şi complex. Elevii implicați în proiect au reușit să-și valorifice creativitatea pentru a-și prezenta temperamentul și caracterul, folosind diverse modalități: scurte prezentări în limbile română și engleză, precum și desene sau caricaturi care să le reflecte personalitatea. Elevii s-au descoperit pe ei înșiși și pe propriii colegi, iar nouă, profesorilor care i-am coordonat, ni s-a oferit șansa de a-i vedea exprimându-se liber și onest, acceptându-și calitățile și defectele, lucrând individual, pe grupe sau echipe.
Activitatea derulată în cadrul proiectului ISA ne-a certificat faptul că o gândire emoțională bine dezvoltată  îl poate ajuta pe individ să se integreze mai ușor în societate, să socializeze, dar și să se descurce în orice situație și ipostază, ceea ce duce la valorizarea și afirmarea sa.
Prof. Mihaela Bulc

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:09:57 Ora standard a Europei de Est