Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

CoPIii de la Şcoala Nicolae Bălcescu de Ziua PI (π)

Joi, a fost Ziua PI

CoPIii de la Şcoala Nicolae Bălcescu de Ziua PI (π)

Copiii din clasa a V-a C de la Şcoala Gimnazială Nicolae Băcescu din Oradea au aflat joi, 14 martie 2019, prin joc, concursuri, prezentări, desene şi alte metode neconvenţionale, folosite mai rar în matematică, despre numărul PI (π ).

La organizarea activităţilor, dna prof. Szatmari Dorina a fost ajutată de studenţii Dume Antonia şi  Şandro Cristian, reprezentanţi ai  Asociaţiei Clusterul de Cercetări Ştiinţifice, Inovare şi Studii Europene din Oradea (CCSISEO), ca urmare a parteneriatului încheiat între Şcoala Nicolae Bălcescu şi Asociaţia CCSISEO.
Cei mici au aflat că numărul π reprezintă raportul dintre lungimea unui cerc şi diametrul său şi este o constantă matematică.  Numărul π  are un număr infinit de zecimale care nu se repetă periodic, dintre care reţinem de regulă doar primele două, deci numărul 3,14 (de aici şi alegerea zilei internaţionale a numărului π în luna a 3-a, ziua 14).
Unul dintre concursurile desfăşurate a lansat provocarea memorării unui număr cât mai mare dintre zecimalele lui π. Elevii Popa Alexia şi Vida Patrick au câştigat proba la egalitate, dovedind o capacitate de memorare excelentă. Chiar dacă frecvent folosim doar primele două zecimale, în 2019, pentru numărul π vă rugăm să le reţineţi şi pe următoarele două π ≈ 3,1415
De la istoria numărului PI, la farmecul coPIlăriei și la
,,PIscuiţi"
Eleva Onaca Iulia, din clasa a VII-a D ne-a surprins plăcut cu o prezentare complexă a istoriei numărului PI, plină de informaţii ştiinţifice, cu aproximări şi încadrări diferite ale acestui număr, făcute de-a lungul secolelor de către iluştrii matematicieni.
Alte prezentări pline de farmecul coPIlăriei, despre importanţa acestui număr, au realizat elevii Bar Andrei, Petriş George şi Vida Patrick din clasa a V-a C.
Concursul de cuvinte care să conţină grupul  de litere ,,PI" a fost foarte antrenant şi distractiv.
Folosind tehnologia existentă în fiecare dintre clasele de la Şcoala Nicolae Bălcescu, elevii au accesat imagini cu diferite activităţi hazlii pe care le organizează oamenii, mai ales americanii în data de 14 martie şi  au dansat în ritmuri de samba şi hip-hop, pe versuri legate de numărul π.
Cea mai ,,matematizată" activitate, a constat în măsurarea circumferinţei şi diametrului a trei obiecte circulare, apoi calcularea (fără calculator!) a raportului acestor valori, urmată de media celor trei valori obţinute.  Cea mai bună aproximare a numărului PI a fost obţinută de echipa condusă de Szabo Carla.  Carla împreună cu prietenele ei, Avăşan Denisa şi Chep Andreea, ne-au bucurat şi prin vestimentaţia lor plină de buline şi cercuri, demonstrându-ne cu graţie cum intervine numărul π şi în modă.
Toţi copiii care au participat la activităţile organizate cu prilejul zilei PI au mâncat covrigi şi biscuiţi rotunzi, numiţi ,,PIscuiţi".
Priviţi în jurul dumneavoastră şi descoperiţi lumea de cercuri şi sfere care ne înconjoară, în toate fiind implicat numărul π . Întrebaţi-vă  cum ar arăta o lume fără cercuri şi veţi crea imagini sau poveşti incredibile, aşa cum au creat prin desene şi compuneri micuţii din clasa a V-a C.
Vă veţi distra şi veţi uita de griji... măcar pentru câteva minute!
,,Dacă un om nu crede că matematica e simplă e pentru că nu realizează cât de complicată e viața" (John Louis Von Neumann, matematician).
Prof. Szatmari Dorina
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: CoPIii de la Şcoala Nicolae Bălcescu de Ziua PI (π).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:21:01 Ora standard a Europei de Est