Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Punctul de vedere al Universității din Oradea referitor la reportajul realizat de o televiziune din Danemarca

O instituție... nu poate fi etichetată pe baza unui caz izolat

Punctul de vedere al Universității din Oradea referitor la reportajul realizat de o televiziune din Danemarca

Universitatea din Oradea se delimitează de acțiunile seriale de-a lungul anilor, de denigrare a școlii medicale românești. Unele televiziuni din străinătate, identifică situații izolate de absolvenți (în cazul Universității din Oradea) sau chiar de rezidenți (în cazul altor universități românești de prestigiu) care nu se regăsesc la standardele de cunoștințe necesare pentru a profesa în anumite instituții medicale din lume.

În cazul Universității din Oradea, numărul studenților străini care studiază atât în limba română cât și la programele de studiu în limba engleza, este constant în creștere, dovedind interesul față de instituția noastră. La Facultatea de Medicină și Farmacie sunt înscriși 736 de studenți străini proveniți din 51 de țări în anul universitar 2018 - 2019. Programul de studii Medicină cu predare în limba engleză funcționează în cadrul Universității din Oradea din anul 1996, iar în ultimii 5 ani a fost un număr de 358 absolvenți la acest program.
Este, de asemenea, recunoscut faptul că în fiecare generație, a oricărei instituții de învățământ (nu numai superior) se respecta "curba lui Gauss", astfel vârfuri ale absolvenților universității noastre au ajuns manageri/directori de spitale performante românești dar și șefi de secție pe specialități performante la nivel internațional, reprezentanți ai României în rețeaua de sănătate pe Sud-Estul Europei etc.
Potrivit unui studiu realizat în anul 2017, ,,Orașe și cartiere din România"  publicat de agenția de cercetare D&D Research, Oradea este considerat centrul urban cu cele mai bune facilități medicale din țară. Acest fapt se datorează și numărului mare de absolvenți bine pregătiți ai Facultății de Medicină și Farmacie care profesează în spitalele și clinicile orădene.
Referitor la situația menționată în materialul difuzat de televiziunea daneză privind absolventul Osman Abdullahi Mohamed, precizăm că, în cei 3 ani cât a fost student al Facultății de Medicină și Farmacie (în urma transferului de la o universitate din Ucraina), notele obținute au dovedit nivelul mediocru spre slab al acestuia, iar o instituție de nivelul Universității din Oradea, nu poate fi etichetată, pe baza unui caz izolat, neluând în considerare numărul mare de absolvenți anual, cu performanțe bune. 
Semnal de alertă există într-adevăr, din situațiile relatate de presa internațională, care evidențiază faptul că sistemul de sănătate din țările respective are probleme la care nu a găsit soluții, legate de maniera de evaluare a candidaților, de condiționare a acestora cu stagii de pregătire pre-contract, în comparație cu sistemul de sănătate romanesc, unde orice absolvent, care posedă doar diploma de licență, nu poate profesa decât după examene și stagii, care contribuie la completarea formării lui ca medic, ridicând foarte mult calitativ nivelul de pregătire și prestația.
Considerăm suspectă avalanșa denigrărilor la adresa medicinei orădene și prin prisma resurselor financiare uriașe alocate pentru o astfel de anchetă (luni întregi de delegații pentru filmări în campus, cămine studențești, incinta Facultății de Medicină și Farmacie, interviurile impuse studenților și cadrelor didactice), ceea ce poate duce la suspiciuni de atentat de securitate națională.
Precizăm că acest punct de vedere va fi transmis și Ambasadei Regatului Danemarcei în România.
Conducerea Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:35:46 Ora standard a Europei de Est