Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cinci elevi vor reprezenta județul Bihor la București

Olimpiada Națională de Lingvistică 2019

Cinci elevi vor reprezenta județul Bihor la București

Printre ei, va fi și elevul Petrache Remus Mircea de la C.N. „Teodor Neș" din Salonta, elev dublu-olimpic național, în clasa a XII-a (în foto).

În premieră pentru învățământul liceal salontan, elevul Petrache Remus-Mircea, din clasa a XII-a B a Colegiului Național „Teodor Neș" din Salonta (director prof. Vasile Trăncău) va reprezenta județul Bihor, alături de alți patru elevi merituoși ai Colegiului Național „Emanuil Gojdu" din Oradea, la Olimpiada Națională de Lingvistică care are loc la Universitatea București, în perioada 10 - 12 mai 2019.
Salontanul Petrache Remus-Mircea este singurul elev calificat din clasa a XII-a (secțiunea performanță), la nivel județean și va reprezenta Bihorul alături de elevii orădeni ai Colegiului Național „Emanuil Gojdu": Natalia Boncea din clasa a X-a (secțiunea performanță) și Victor Caba din clasa a IX-a (secțiunea performanță), precum și elevii de gimnaziu ai renumitului colegiu orădean, Raisa Caba din clasa a VIII-a și Andrea Daria Bogdan din clasa a VI-a.
O premieră pentru învățământul liceal salontan și, în mod special, pentru Colegiul Național „Teodor Neș" o reprezintă realizarea elevului Petrache Remus-Mircea care este, în clasa a XII-a, dublu-olimpic național, acesta fiind calificat și la Olimpiada Națională de Matematică care va avea loc în județul Hunedoara, în perioada 22 - 26 aprilie 2019.
Școala salontană reprezentată de corpul profesoral al C.N. „Teodor Neș" își dovedește tot mai pregnant valoarea prin prezența elevilor de liceu și gimnaziu pe locuri fruntașe la olimpiadele județene și naționale. Anul acesta, echipajul olimpicilor la Lingvistică a fost însoțit la Oradea de prof. Gabriela Dumiter ai căror elevi au realizat punctaje valoroase, peste media de concurs.
Prof. Adina Sotea, diriginta și profesoara de Limba română a elevului Petrache Remus-Mircea, singurul calificat din județ, la clasa a XII-a, la Olimpiada Națională de Lingvistică ne-a declarat în exclusivitate: „Olimpiada de Lingvistică „Solomon Marcus" este o competiție transdisciplinară organizată sub auspiciile Ministerului Educației Naționale, în colaborare cu Departamentul de Lingvistică al Facultății de Litere din cadrul Universității București, cu Institutul de Lingvistică al Academiei Române și cu Human Language Technologies Research Center, prin implicarea directă a tuturor inspectoratelor școlare județene. Anul acesta, subiectele Olimpiadei Județene de Lingvistică au fost concepute de către cercetători și cadre didactice universitare de la Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan - Alexandru Rosetti" al Academiei Române și din cadrul Facultății de Litere din cadrul Universității București. Corectarea, evaluarea, notarea, ierarhizarea și stabilirea elevilor calificați la Olimpiada Națională de Lingvistică 2019 au fost realizate în cadrul acestui institut al Academiei Române. Olimpiada de Lingvistică precum și știința în sine - „Lingvistica" - contribuie la formarea competențelor care definesc capacitatea elevului de a utiliza diferite limbi sau de a înțelege și descifra noi algoritme lingvistice, asigură abordarea transdisciplinară, logică și analogică a comunicării lingvistice și culturale și, nu în ultimul rând, stimulează performanța elevului la nivel comunicativ-funcțional, se înscrie în tendințele moderne din comunicare, vizând diminuarea limitelor și eliminarea barierelor existente din perspectiva strict idiomatică".
„Subiectele Olimpiadei de Lingvistică presupun iniţierea în învăţarea unei limbi necunoscute, urmărind comportamentul contextual și combinatorial al semnelor grafice aparţinând diferitelor limbi ale lumii. Participanţii se află în faţa unor texte scrise într-o limbă necunoscută și, în absența unui profesor care să folosească un metalimbaj cunoscut, urmează, ca folosind aspectele combinatoriale și regularitățile observate în text, să inducă fragmente de sintaxă și semantică în idiomul respectiv", ne-a declarat prof. Gabriela Dumiter.
Cristian Butcă

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 10:52:26 Ora standard a Europei de Est