Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Oradea barocă”, o carte despre adevărata valoare simbolică

,,O carte de colecție”

„Oradea barocă”, o carte despre adevărata valoare simbolică

Agata Chifor, specialistă în arta barocă şi bunuri culturale cu semnificație artistică, și-a lansat cartea ,,Oradea barocă", ediția a II-a.

Evenimentul editorial a avut loc miercuri, 3 aprilie, a.c., la sala festivă a Palatului Baroc (Episcopia Romano-Catolică Oradea).

Răsplătită cu o diplomă de excelență, pentru contribuția sa remarcabilă la valorificarea culturii și patrimoniului național, Agata Chifor scrie această carte de o mare luminozitate, care ne obligă să ne imaginăm ce a însemnat barocul în Oradea. „Este o carte de colecție și o lucrare foarte importantă care aduce în fața cititorului o imagine și un studiu aprofundat", a declarat episcopul romano-catolic de Oradea László Böcskei. Pasiunea pentru artă avută încă de la facultate, în special pentru arta barocă clasică, ar fi unul din motivele pentru care Agata Chifor a scris această carte. În opinia directorului Muzeului Țării Crișurilor, Aurel Chiriac, Agata Chifor este „omul serios al muzeului ce își urmează scopurile". Astfel, autoarea reușește să prezinte, în cartea sa, stilul baroc chiar și după ce acesta a dispărut. Față de prima ediție, această a II-a ediție se dezvoltă atât ca număr de pagini, dar și ca aprecieri asupra unor monumente. „Acest volum este interesant prin faptul că aduce o textualizare a barocului în spațiul european, dincolo de Transilvania", a subliniat Aurel Chiriac. O adevărată dovadă a unei munci de durată, Agata Chifor dedică întreaga sa carte stilului baroc, considerat o renaștere degenerată. ,,Stilul baroc e foarte important pentru Oradea, o adevărată valoare", a menționat arhitectul Emodi Tamas.
În încheiere, autoarea a mulțumit Episcopiei Romano-Catolice și tuturor celor cu care a colaborat.
Laura Stratevici, Jurnalism, an I

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 17:31:25 Ora standard a Europei de Est