Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet!”

La Liceul Tehnologic Special Nr. 1 Oradea

,,Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet!”

Dată fiind realitatea secolului XXI și tendința inevitabilă de digitalizare, este esențial ca fiecare adult implicat în procesul de educație să ia în considerare crearea de contexte de învățare pentru copii care să le permită acestora explorarea, dezbaterea, formularea și deprinderea principiilor de folosire utilă, creativă și sigură a Internetului.

Tema dependenţei de internet este de mare actualitate în zilele noastre, iar ca urmare a acestui fapt, am dorit să participăm la concursul ,,Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet!", lansat de Organizaţia Salvaţi Copiii în cadrul programului Ora de Net.
Coordonatorii acestei activităţi în cadrul instituţiei noastre sunt prof. Brânda Florina şi prof. Crainic Geanina, iar grupul ţintă, elevii de gimnaziu. Ca primă activitate, am avut o dezbatere în care am discutat aspecte legate de rolul tehnologiei în viaţa oamenilor, nevoile copiilor împlinite în mediul online şi efectele utilizării excesive.
Cea de-a doua activitate pe această temă a fost sub forma unei discuţii libere, plecând de la constatările pe care le au participanţii după ce au observat cum utilizează tehnologia şi nivelul de control pe care îl au asupra comportamentului lor online. Împreună am identificat alternative de petrecere a timpului liber care să înlocuiască, acolo unde este cazul, timpul excesiv petrecut online.
Iar activitatea finală a fost făcută sub forma unei acţiuni publice, unde am avut invitaţi din mai multe domenii. Doamna doctor Cheregi Simona ne-a vorbit despre aspectele pe care le implică timpul îndelungat în faţa unui ecran din perspectiva medicală (probleme de vedere, obezitate etc), dar ne-a oferit şi alternative de a ne petrece timpul liber, fie el în pauzele şcolare sau acasă, în parc. Profesor psihopedagog Cozma Anca le-a comunicat copiilor despre importanţa relaţionării faţă în faţă cu cei din jur pentru dezvoltarea stimei de sine, dar şi despre faptul că dependenţa de internet şi de jocurile în reţea ne face uneori să ne schimbăm comportamentul şi să devenim irascibili şi să ne schimbăm total comportamentul. Mascaş Ema, reprezentanta Organizaţiei Abolishion a venit în faţa elevilor cu filmuleţe şi materiale interesante care abordau informaţii la care trebuie să fim atenţi pentru a putea fi în siguranţă pe social media. Aspect esenţial, având în vedere faptul că mare parte din elevi folosesc minimum o reţea de socializare (Facebook, Instagram etc), iar capcanele acesteia sunt nenumărate.
În urma discuţiilor, este important ca fiecare participant să înţeleagă că este în puterea şi responsabilitatea lui de a decide scopul şi durata timpului petrecut online şi să fie dispus să înveţe modalităţi prin care poate evita capcana obiceiurilor care îl îndeamnă spre dependenţă.
#SID2019, #OraDeNet, #StopDependentaDeNet
Prof. psihoped. spec. Crainic Geanina
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: ,,Aleg conştient. Stop dependenţei de Internet!”

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:19:25 Ora standard a Europei de Est