Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Folosirea eficientă la clasă a jocurilor și materialelor - surpriză

La Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea

Folosirea eficientă la clasă a jocurilor și materialelor - surpriză

Sunt elevi de mai bine de jumătate de an și cei mai mulți pot spune mulțumiți că în fiecare zi vin cu plăcere și nerăbdare la școală deoarece îi așteaptă fel de fel de surprize... de la fișe, filmulețe, jocuri și multe alte provocări etc.

Toate acestea îi fac să prindă drag de  școală, iar învățarea o fac mai frumoasă, mai plăcută, mai atractivă, dar și mai eficientă. Li se pare deja normal ca să nu treacă o zi fără ceva ,,wow", după cum o spun chiar ei pe limba lor. În funcție de subiectul lecției, de unitatea didactică tematică a lunii, sunt alese așa-zisele surprize. Astfel, putem aminti jocurile preferate ale delfinilor: Box Challenge, Ilie Scăfârlie, Strânge ouăle-n cofrag, Pune mingile-n coș, Coordonare mâini - picioare, Răstoarnă paharele cu balonul ,,Twister", Transportă oul în lingură, Speed Cups, Găsește perechea, Uno, jocuri de construcție, puzzle-uri, jocuri de societate etc. În pauze, se organizează singuri, după preferințe. Pentru că jocul, muzica și mișcarea sunt importante în clasa pregătitoare, introducerea unor materiale uzuale dar nonconformiste pentru lecțiile  obișnuite (ca bețele plastificate, coala de hârtie, pantofii) n-au făcut altceva decât să aducă zâmbetul și buna dispoziție în clasă. Din perioada sărbătorilor de iarnă, am introdus utilizarea unui altfel de salut la clasă, dimineața, iar acum când doamna sare peste... i se amintește sau se salută elevii între ei alegând unul dintre cele șase saluturi (delfinii, floss, îmbrățișare, pupici cu inimioare, soldații, strângere de mână). Mulțumesc copiilor care fac activitățile școlare zilnice atât de dinamice și plăcute și tuturor colegilor de pe grupurile educative ce ne inspiră zi de zi!
Prof. Monica Dorina Toader
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Folosirea eficientă la clasă a jocurilor și materialelor - surpriză.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:46 Ora standard a Europei de Est