Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Schimb de experiență internațional la „Arany Janos” Altalanos Iskola din localitatea Gyor, Ungaria

În cadrul proiectului ,,Multilingvismul european”

Schimb de experiență internațional la „Arany Janos” Altalanos Iskola din localitatea Gyor, Ungaria

În calendarul proiectului ,,Multilingvismul european" se înscrie schimbul de experiență cu „Arany Janos" Altalanos Iskola din localitatea Gyor, Ungaria.

Activitatea a avut loc în data de 9 Mai, Ziua Europei, marcând în acest sens importanța cunoașterii diferitelor aspecte ale spațiului cultural și educational din marea familie europeană din care facem parte. Într-o lume în permanentă schimbare, trebuie să pregătim viitori oameni capabili să se adapteze, capabili de autoeducaţie şi de educaţie permanentă. Învăţarea prin şi pentru comunicare este o tehnică şi un instrument perfect adaptat elevului modern, dar şi evoluţiei societăţii moderne. Comunicarea în limbi străine este una din competențele-cheie definite de cadrul de referință european. Este esențial să ne asigurăm că diversitatea lingvistică nu reprezintă o barieră în calea participării la societate. Învăţarea prin şi pentru comunicare este o tehnică şi un instrument perfect adaptat elevului modern, dar şi evoluţiei societăţii moderne. 
  Proiectul ,,Multilingvismul european" promovează  relaţiile de colaborare între profesorii  Colegiului Naţional „Iosif Vulcan" din Oradea și profesorii de la ,,Arany Janos" Altalanos Iskola cu predare bilingvă engleză-germană, din localitatea Gyor, Ungaria, având ca scop fluidizarea demersurilor educaționale comune, prin armonizarea metodelor didactice dintr-o perspectivă duală de analiză și sinteză, prin deschiderea spre diversitate culturală și lingvistică.
Cadrele didactice implicate în proiect au conştientizat rolul activităţilor extraşcolare de acest tip în formarea tinerilor, în modelarea comportamentului în relaţiile cu alţii, în crearea unui mediu favorabil dezvoltării acestora. În prima parte am participat la dezbaterile despre sistemul educațional din Ungaria, despre activitatea zilnică a elevilor și profesorilor, despre metodele folosite pentru o predare eficientă a limbilor străine la clasele bilingve. Apoi am vizitat sălile de clasă în care elevii erau în toiul activităților,  biblioteca şcolii cu sala de lectură, cabinetele în care elevii își desfășoară activitatea pe grupe în orele de limbi străine, sala profesorală, sala de sport, sala de mese și imensul hol de la intrare în care unii elevi desfășurau nestingheriți diverse jocuri de mișcare.
Profund impresionați de disciplina și fluidizarea managementului educațional din școala vizitată, ne-am întors acasă cu încredere și optimism, dar și cu gândul de a continua colaborarea cu profesorii și elevii din școala parteneră, declară doamna profesor Ganea Daniela (de la C.N. ,,Iosif Vulcan" Oradea).

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 11:18:41 Ora standard a Europei de Est