Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferință națională cu participare internațională în cadrul unui proiect Erasmus+

Vineri, la Hotelul DoubleTree by Hilton din Oradea,

Conferință națională cu participare internațională în cadrul unui proiect Erasmus+

Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, a organizat, vineri, 24 mai 2019, conferința națională cu participare internațională „Children with complex intellectual and developmental disabilities: the experiences and outcomes from an Erasmus+ Collaboration", la Hotelul DoubleTree by Hilton din Oradea.

Evenimentul a reunit peste 70 de participanți (cadre didactice, specialiști ai domeniului științelor educației și psihopedagogiei speciale, cadre medicale, practicieni, dar și studenți) care au dezbătut problematica educației copiilor și tinerilor cu dizabilități intelectuale și de dezvoltare.
Conferința se înscrie în acțiunile derulate în cadrul unui proiect Erasmus+ în care Universitatea din Oradea, prin Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic, este parteneră, alături de alte cinci universități europene: Stockholm University (Suedia), University of Hertfordshire (Marea Britanie), Queen's University of Belfast (Irlanda de Nord), Napier University of Edinburgh (Scoția), Oslo Metropolitan University (Norvegia), reprezentate la Oradea de opt cadre didactice: Jude Tah - Stockholm University, Suedia, Michael Brown - Queen's University Belfast, Marea Britanie, Margareta Ahlström - Stockholm University, Suedia, Turid Nondal - Oslo Metropolitan University, Norvegia, Sam Abdulla - Edinburgh Napier University, Scoția, dr Lynne Marsh - Queen's University Belfast, Marea Britanie, Paul Maloret - University of Hertfordshire, Anglia și Mohammed Surfraz - University of Hertfordshire, Anglia.
,,Este cel de-al doilea proiect, rezultat dintr-un parteneriat excepțional"
Pentru început, coordonatorul de proiect din partea organizatorilor orădeni, doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic,   organizator al evenimentului, a salutat și prezentat distinșii parteneri străini (țările, universitățile) și reprezentanții lor prezenți la Oradea, precum și participanții locali, la conferința națională și internațională, de diseminare a unor activități din cadrul proiectului Erasmus+ intitulat ,,Copiii cu dizabilități intelectuale și de dezvoltare. Experiențele și rezultatele dintr-o colaborare Erasmus+". ,,Este important să menționez faptul că acesta este cel de-al doilea proiect, rezultat dintr-un parteneriat excepțional. Spun excepțional deoarece în cadrul echipei de proiect au existat și există oameni cu expertiză științifică și metodologică, totodată, care ne-au împărtășit de-a lungul mai multor ani, a mai multor întâlniri, expertiza lor profesională în munca cu persoane cu nevoi speciale, oameni printre oameni, de altfel; față de care noi, educatori, medici, societate civilă, avem una dintre cele mai mari responsabilități umane", a subliniat doamna prof. univ. dr. Florica Orțan.
Au fost înmânate plachete aniversare și ghiduri de prezentare
Tot în debutul conferinței, doamna profesor univ. dr. Marcela Prada, prorector al Universității din Oradea, a transmis mesajul de bun venit din partea conducerii Universității, oferind oaspeților, în semn de apreciere, câteva plachete aniversare și ghiduri de prezentare, împreună cu doamna prof. univ. dr. Florica Orțan, în calitate de organizator al conferinței, de față cu Jude Tah, coordonatorul internațional al proiectului. După aceea, reprezentanții universităților partenere au susținut câteva prelegeri referitoare la practicile educaționale cu copiii și tinerii cu dizabilități, antrenându-i pe cei prezenți în discuții și problematizări asupra temelor dezbătute. Din partea instituției gazde, Universitatea din Oradea, au susținut prezentări prof. univ. dr. Florica Orțan, lect. univ. dr. Julien Kiss-Ferenc, prof. Alexandru Carțiș, precum și prof. Adina Cărădan, de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Orizont" Oradea, participant în cadrul mobilităților din cadrul proiectului Erasmus+.
În partea a doua a zilei, s-au organizat workshop-uri tematice, în care participanții, împărțiți în grupe de lucru, sub coordonarea invitaților, au dezbătut realitățile din spatele educației copiilor și tinerilor cu dizabilități, încercând să găsească, împreună, noi modalități de abordare a problemelor care se ivesc în acest context delicat și eventuale perspective în dezvoltarea și îmbunătățirea acestui domeniu de activitate didactică.
Conferința s-a bucurat de un real succes, exprimat de către toți cei prezenți, care au mărturisit că această acțiune a avut un impact benefic asupra modului în care înțeleg acest climat educațional special, ajutându-i foarte mult în activitatea lor, exprimându-și, totodată, interesul și dorința pentru o proximă viitoare astfel de acțiune.
(A.C. & Ov.D.)
Vedeți mai multe poze (75 de poze) în Galeria foto: Conferință națională cu participare internațională în cadrul unui proiect Erasmus+

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:17 Ora standard a Europei de Est