Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Erasmus+ KA 2 ,,Our story, true story”

Diseminare proiect

Erasmus+ KA 2 ,,Our story, true story”

Luni, 20 mai 2019, a avut loc spectacolul final și conferința de diseminare a proiectului Erasmus + KA 2 ,,Our story, true story" (Povestea noastră, o poveste adevărată), proiect finanțat de Comisia Europeană cu un buget de 29 110 euro.

Proiectul a urmărit prin activitățile desfășurate cunoașterea istoriei țării, a regiunii sau orașului de proveniență, precum și a țărilor partenere într-un mod accesibil și prietenos pentru copii, dezvoltarea competențelor de citire și a celor artistice, stimularea imaginației, dezvoltarea stimei de sine a elevilor cu CES datorită cărților publicate, dezvoltarea unor competențe în domeniul TIC, dezvoltarea capacității de cooperare și a concurenței, includerea elevilor în diverse activități extracurriculare.
Nouă instituții de învățământ au contribuit la realizarea obiectivelor propuse în cadrul proiectului și anume: instituția coordonatoare Zespół Szkół Specjalnych im. Juliana Tuwima w Krapkowicach, Krapkowice din Polonia alături de următoarele instituții partenere: Middle School, Primary School and Maternity School, Frydek-Mistek, Cehia, Maximilian-Kolbe-Schule Schule mit dem Förderschwerpunkt Lernen, Scheuerfeld, Niemcy, Germania, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea, România, Ilipinar Reha Midilli Ozel Egitim Uygulama Merkezi in Ozel Egitim Is Uygulama Merkezi, Foça, Izmir, Turcia, Rigas 1st special internatpamatskola- attistibas centrs, Riga, Letonia, Circolo Didattico Statale "A.De Gasperi", Noicattaro, Italia, Agrupamento de Escolas de Castro Marim, Castro Marim, Portugalia, și Oli Zordumis, Kumanovo, Macedonia.
Evenimentul a fost deschis de d-na director al C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, prof. Pantazi Teodora, care le-a urat bun venit participanților. Am urmărit apoi filmul de prezentare a proiectului realizat de coordonatoarea de proiect, prof. Erdeli Elena. În continuare, am făcut cunoștință cu teatrul experiențial realizat în parteneriat de către copiii de la CSEI Nr. 1 Oradea din grupa III preșcolari (Hendre Nicoleta, Hendre Florin, Turcuț Darius, Seuche Zsolt), elevi din clasa I (Durgheu Giulia, Rezi Bianca, Vesea David) și a III-a B (Andrași Andra), coordonați de prof. Erdeli Elena, asistată de prof. Șipoș Lăcrimioara. Activitatea a fost filmată de prof. Sârb Liliana și Cioca Adriana. Ne-am delectat apoi vizionând sceneta ,,Țara copilăriei"- moment artistic pregătit de prof. Anca Tirla, Alina Cardoș, Carla Florin și Lăcrimioara  Șipoș, cu elevi din clasa I (Durgheu Giulia), clasa a II-a A (Guias Raul, Fechete Abel), a II-a B (Deme Szabo Andreas) și a III-a B (Andrași Andra) de la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea în colaborare cu elevi integrați din clasa a III-a (Andor Sarai), a VI-a (Mascaș Denisa) și a VII-a (Dedan Raul, Buzgău Carla)  de la Lic. Ortodox ,,Episcop R. Ciorogariu", coordonați de prof. Hava Laura.
Partenerii locali ai proiectului, elevii de la Liceul de Arte Oradea, Pataki Hașaș Patricia și Mago Iustin, clasa a VII-a A, coordonați de prof. Cristea Ligia, au prezentat un moment muzical la chitară.
În continuare, momentul de final al spectacolului a fost sceneta ,,Timpuri vechi și noi",  moment  prezentat de elevi din clasa a VII-a de la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, coordonați de prof. Calamar Daniela, Birău Florica, Poszet Camelia și Haș Rodica, în parteneriat cu elevi din clasa a VII-a A de la Liceul de Arte Oradea, coordonați de prof. Cristea Ligia.
În încheierea activității, coordonatorul de proiect, dna prof. Elena Erdeli, a ținut să mulțumească tuturor celor prezenți la spectacol și în mod special cadrelor didactice care s-au implicat în derularea activităților de proiect pe parcursul celor trei ani de derulare (2016-2019): Pantazi Teodora, Ficuț Silvia, Șipoș Lăcrimioara, Tirla Anca, Calamar Daniela, Poszet Camelia, Haș Rodica, Urs Simona, Todor Rodica, Florin Carla, Cardoș Alina, Dărăban Monica, Sârb Liliana, Cioca Adriana, Ilisie Carmen, Kiss Ramona, Manole Paula, Panainte Daniela, Coste Mariana, Strațomir Ionela, Berinde Mirela.
Produsul final de cea mai mare anvergură realizat în cadrul proiectului este o colecție de  nouă cărți diferite, editate atât în limba națională cât și în limba engleză, nouă cărți care prezintă legendele semnificative ale fiecărei țări implicate în acest parteneriat. Structura fiecărei cărți este aproximativ identică: sunt prezentate două legende naționale, una regională și una locală. Pentru Cartea României, intitulată Legende din România, au fost selectate pentru a fi prezentate: Legenda Ciocârliei - legendă națională, Dochia, fata de împărat - legendă națională, Legenda Someșul și Crișul - legendă regională și Legenda  întemeierii Cetății Oradea.
Elevii au avut sarcina deloc ușoară de a audia conținutul legendelor, de a realiza desene pe marginea legendelor, de a redenumi personajele și de a rescrie în cuvinte proprii conținutul legendelor. Cele patru legende au fost înregistrate în limba fiecărei țări pe câte un CD. Faptul că ne-am realizat obiectivele proiectului și că ne-am făcut sarcinile cât am putut de bine nu a rămas nerăsplătit. Anul trecut, la competiția naționala Made for Europe, cartea Legende din România a obținut premiul al treilea.
Dintre activitățile extracurriculare la care au participat elevii noștri menționăm: vizită la Biblioteca Județeană ,,Gh. Șincai" Bihor, vizită la Librăria Humanitas Oradea, vizită la Filiala Decebal a Bibliotecii Județene ,,Gh. Șincai", vizită la Zone Studio Oradea, participare la un workshop de confecționare păpuși și la piesa ,,Stan Bolovan, spaima zmeilor" la Teatrul Arcadia, vizită la Cetatea Oradea, vizită la Tipografia Treira Oradea.
Pe parcursul celor trei ani de proiect în cadrul școlii au fost organizate următoarele activități: Concurs de logo pentru alegerea logo-ului proiectului, Citirea diferitelor basme și legende legate de istoria țării/regiunii/orașului, Realizarea de desene pe baza poveștilor citite, Crearea proiectului grafic pentru fiecare poveste, Realizarea coperții și publicarea cărților editate în cadrul proiectului, cărți care conțin patru povestiri, Editarea în limba română și engleză și publicarea celor nouă cărți conținând în total un număr de 36 de legende (câte patru din fiecare țară parteneră la proiect), Înregistrarea celor patru legende pe CD-uri audio în limba română, Vizionarea de către elevi a 20 de povestiri, Alegerea celor mai frumoase două povestiri dintre cele 20 vizionate, Activități de diseminare și cultural- artistice cu prilejul ErasmusDays# și a Zilei Europei, Concurs de desene : Cel mai frumos personaj, Alegerea celui mai frumos desen care reprezintă Cel mai frumos personaj, Desfășurarea de workshop-uri pentru confecționare păpuși, Votarea celei mai frumoase păpuși, Participarea profesorilor la un număr de șase reuniuni transnaționale și trei workshopuri organizate în Polonia, Italia, Portugalia, Germania, Macedonia și Letonia, Pregătirea decorurilor/ a rolurilor și a personajelor pentru spectacol,Prezentarea unei piese de teatru, înregistrarea unui film, Organizarea spectacolului final și a conferinței de diseminare  a proiectului.
,,Multumesc pentru sprijinul acordat în realizarea activităților proiectului partenerilor de proiect, elevilor, părinților acestora, cadrelor didactice de la C.S.E.I. Nr. 1 Oradea, membrilor echipei de proiect, partenerilor noștri locali: Consiliul Județean Bihor, Inspectoratul Școlar Județean Bihor, Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai" Bihor, Tipografia Treira, Centrul de Informare Turistică Oradea, Filiala Decebal a Bibliotecii Județene ,,Gh. Șincai", Casa Corpului Didactic a Județului Bihor, SC Andy Tour, HE-GAL. PROD COM SRL, Liceul de Arte Oradea, Școala Gimnazială ,,Nicolae Bălcescu" Oradea, C.N. ,,Mihai Eminescu" Oradea, C.E. ,,Partenie Cosma" Oradea, reprezentanților Universității din Oradea și ai Universității ,,Aurel Vlaicu" Arad, precum și reprezentanților Mass-Media care ne-au mediatizat activitățile de proiect", dorește să mulțumească coordonatorul de proiect, prof. Elena Maria Erdeli.
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Erasmus+ KA 2 ,,Our story, true story”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 08:20:35 Ora standard a Europei de Est