Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Educația ne uneşte

Viziunea Ministerului Educației Naționale asupra viitorului educaţie din România,

Educația ne uneşte

Joi, 23.05.2019, la Școala Gimnazială Nr.1 Săliște de Vașcău, a fost prezentată viziunea Ministerului Educației Naționale asupra viitorului educaţie din România, sub titlul Educația ne uneşte. Această acțiune se desfăşoară în toate şcolile din țară în momentul de față.

Viziunea conține ideile Ministerului Educației Naționale cu privire la schimbările ce se doresc puse în aplicare în învățământul românesc și este dată spre dezbatere pentru a vedea care sunt propunerile și îngrijorările actorilor participanți la actul educației.
Dialogul despre educație, de la Școala Gimnazială Nr.1 Săliște de Vașcău a adus împreună elevi, părinți, cadre didactice, reprezentanți ai comunității locale în frunte cu domnul primar Fănel Tulvan, dar și reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Prezentarea viziunii a fost făcută de domnul inspector școlar profesor inginer Mieluț Florian, în calitate de inspector de zonă, care a răspuns deschis la toate întrebările adresate, explicând, pe înțelesul tuturor, viziunea propusă de Minister.
Cu toții am înțeles și conștientizăm faptul că educația are un rol decisiv în formarea individului deoarece asigură dezvoltarea și stabilitatea socială, contribuie la prosperitatea economică, are implicații culturale, dar mai ales contribuie la dezvoltarea personală a individului având ca finalitate un adult independent.
 Viziunea Ministerului propune structurarea sistemului național de învățământ, pe cinci valori fundamentale: încredere, echitate, solidaritate, eficacitate și autonomie, care să se regăsească în cinci principii fundamentale: centrarea pe elev, flexibilitate, calitate măsurabilă, colaborare și subsidiaritate.
Printre propunerile participanților la dezbatere s-au numărat: minim media 5 obligatorie pentru admiterea la liceu, reducerea numărului de locuri în mediul universitar, consiliere psihologică şi în mediul rural, dezvoltarea competențelor practice, a aptitudinilor, eliminarea calificativelor sau introducerea obligativității pensionării la limita de vârstă. De asemenea au fost menționate şi câteva aspecte îngrijorătoare cum ar fi: administrarea școlilor de către consiliile locale, limitarea alegerii studiilor universitare în funcție de bacalaureat sau regulamentul școlar prea permisiv pentru elevi, observându-se că viziunea nu se potriveşte cu realitatea în momentul de față.
În timpul dezbaterii s-a adus în discuție și faptul că responsabilitatea pentru reușita educației se află în primul rând în mâinile părinților și mai apoi în mâna educatorilor, aceștia formând împreună un triughi ce se bazează pe încredere, comunicare și respect reciproc pentru ca astfel procesul educațional să se concretizeze. 
 În calitate de cadre didactice ne bucură faptul că această viziune sistemică îşi propune să crească nivelul de încredere, de comunicare constructivă şi de solidaritate din sistem, precum şi cel dintre personalul didactic şi ceilalți actori implicaţi în educaţie, însă e nevoie de mult timp pentru ca mentalităţile să se schimbe în mod real, si ca sistemul să încurajeze concret practicile colegiale. Apreciem intenția de a creşte autonomia şcolilor şi independența decizională a profesorilor, şi mai ales mutarea deciziilor relevante cât mai aproape de elev, conform principiului subsidiarităţii.
Constatăm cu toții că şcoala trebuie să se comporte ca un partener social real, dar e nevoie să i se răspundă în acelaşi fel şi din partea comunității și în principal din partea familiei.
 Acest document prezintă într-adevăr o viziune şi trebuie discutat serios. În calitate de participanți la actul educațional nu ne rămâne decât să sperăm ca toate aceste discuții și mai ales propunerile și îngrijorările semnalate în cadrul  dezbaterii să fie luate în considerare în momentul în care se va pune în aplicare această viziune. Suntem conștienți că implementarea unei astfel de viziuni implică costuri financiare, voinţă politică şi, mai ales, schimbări masive de mentalitate, ne-a spus doamna profesor Terme Alexandra.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:06 Ora standard a Europei de Est