Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O lecție de istorie cu prof. univ. dr. Ion Zainea

În cadrul proiectului Dincolo de curriculum

O lecție de istorie cu prof. univ. dr. Ion Zainea

Prof. univ. dr. Ion Zainea, de la Facultatea de Istorie-Geografie și Relații Internaționale a Universității din Oradea, a fost invitat, ieri (vineri, 23 ianuarie 2009), în mijlocul elevilor din clasele a III-a A, I B și C, de la Școala cu clasele I-VIII "Dimitrie Cantemir" din Oradea.

Astfel că profesorul universitar a trebuit să se mobilizeze serios în a-și adapta discursul la nivelul de înțelegere a elevilor institutoarei Simona Lucaciu, inst. Florina Bărcan și înv. Cîmpan Florica, dată fiind vârsta lor fragedă, când încă nu au luat contact cu istoria. În clasa a III-a se predau doar lecții cu conținut istoric, iar prichindeii claselor I nici nu pot bănui cu ce se mănâncă istoria.
"Realmente, mi-a venit greu să-mi pregătesc discursul în fața unor elevi atât de mici, astăzi, am făcut-o pentru prima oară", recunoște profesorul universitar la finalul activității în fața învățătoarelor clasei și conducerii școlii (prof. Teodora Codău – director, și Szekely Elisabeta – director adjunct).
Urmărind însă reacția copiilor, ne-am convins de eficiența lecției de istorie despre Unirea cea Mică – Înfăptuirea Unirii Principatelor Române de la 24 Ianuarie 1859, sub Alexandru Ioan Cuza.
Înaintea intervenției dlui profesor, elevii au urmărit o prezentare în power point tradusă pe înțelesul lor de inst. Simona Lucaciu, prezentare în care au făcut cunoștință cu colonelul Alexandru Ioan Cuza, harta Unirii Principatelor Române, adunările ad-hoc, Hora Unirii...
Proiectul național "Dincolo de curriculum"
Tot de la inst. Simona Lucaciu, aveam să aflăm faptul că manifestarea de ieri, purtând genericul "Hai să dăm mână cu mână",  face parte din proiectul național "Dincolo de curriculum", inițiat în decembrie 2008 de dascăli de la Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea, un proiect educațional cu o agendă largă și bogată, care cuprinde activități diverse, desfășurate lunar, în total cinci, urmând ca în luna iunie să aibă loc activitatea de evaluare.
"În luna februarie, spre exemplu, vom avea o activitate pe tema alimentației sănătoase, intitulată "Să mâncăm sănătos", conchide inst. Simona Lucaciu. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: O lecție de istorie cu prof. univ. dr. Ion Zainea.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:32:54 Ora standard a Europei de Est