Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Formarea abilităților de Scriere creativă prin metode non – formale”

Conferința

„Formarea abilităților de Scriere creativă prin metode non – formale”

Asociaţie pentru Educaţie şi Formare „TopFormalis" din Oradea a organizat conferinţa cu tema Formarea abilităţilor de scriere creativă prin metode non-formale în scopul dobândirii autonomiei participanților în generarea unor creații originale, valoroase.

Câteva dintre obiective propuse au fost: delimitări conceptuale; prezentarea noțiunilor teoretice; dezvoltarea unor discursuri alternative, prin intermediul cărora, receptorul să-şi descopere propria vocalitate, printr-o îmbinare armonioasă a textului; prezentarea unor activităţi didactice alternative de abordare a textului literar şi nonliterar; descrierea actului lecturii, ca relaţie între cititor - text - context; identificarea etapelor analizei textului; conştientizarea importanţei lecturii şi a scrierii creative, ca forme de înţelegere mai nuanţată a propriilor idei şi sentimente.
Activitatea a fost propusă pentru mobilizarea și afirmarea resurselor gândirii divergente a participanților, care este aptitudinea intelectuală de generare creativă, cu fluență și viteză, a unor soluții multiple, originale, neobișnuite, diverse și elaborate a unui text.
Evenimentul din data de 18 mai 2019, desfășurat la Mănăstirea „Sfânta Treime" din Bic la 5 km de Şimleu Silvaniei, judeţul Sălaj, s-a adresat elevilor, studenților și cadrelor didactice interesate în a-şi dezvolta abilităţile de scriere a unui text într-un mod original folosind metode specifice educaţiei non-formale. A fost o conferinţă de diseminare a proiectului educativ „Clubul Prietenilor TopFormalis" inclus în Calendarul Activităţilor Educative Judeţene Bihor nr. 78 din 15 octombrie 2018.
Moderator a fost psihologul Alin Creţu.
Programul manifestării a cuprins: Realizarea unui „tur virtual" în cadrul expoziţiei digitale la Muzeul Judeţean de istorie şi artă „Ioan Sima" din Zalău; Deschiderea conferinţei / activităti de formare;
Workshop-ul a fost organizat sub forma unui atelier cu exerciții practice individuale și de grup, prezentări pe baza acestora, precum și dezbaterea exemplelor. Acesta a fost structurat astfel: Modulul 1: Introducere: despre scris și depășirea barierelor de inspirație; Încălzirea: alegerea cuvintelor potrivite; Scrierea creativă: ce este, scop și tehnici; Formatul textului: alegerea celui potrivit (poezie, proză scurtă, monolog, discurs); Stilul de scris: identificarea stilului potrivit conform personalității; Audiența: cui scriem și de ce; Concluzii preliminare; Modulul 2: Subiectul: cum îl alegem; Punctul de vedere și timpul verbal; Research-ul: este sau nu necesar?
Au participat, cu mult entuziasm, un număr de 64 persoane, susține psiholog Alin Crețu.
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: „Formarea abilităților de Scriere creativă prin metode non – formale”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:24 Ora standard a Europei de Est