Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lac didactic în școală

La Școala Gimnazială ,,Szacsvay Imre

Lac didactic în școală

Este a doua ocazie când Școala Gimnazială ,,Szacsvay Imre" se poate bucura de avantajele proiectului Științescu, deoarece în calitate de profesor de biologie, urmărind eficiența practică a lecțiilor, am găsit oportunitatea prin strategii moderne și instrumentele didactice oferite de acesta să îmbogățesc interesul elevilor în domeniul științei, inventarul și imaginea școlii, susține doamna profesor Kincs Grete-Eva.

Dacă în anul școlar trecut, elevii puteau studia funcționarea unei grădini ecologice în raport cu  măsurătorile meteorologice efectuate cu ocazia schimbării vremii, în acest an școlar mi s-a îndeplinit un vis mai vechi: un iaz didactic și un atelier în aer liber (laborator verde) în grădina școlii.
La întocmirea proiectului ,,Apa de la A la Z", a fost necesar urmărirea unor condiții cum ar fi: abordarea interdisciplinarității, munca în echipă, implicarea comunității, orientarea carierei, practicitatea, orientarea științifică, continuitatea principiului, inovația, transparența, implicarea mass-mediei și actualitatea tematicii.
Toate aceste condiții s-au conturat  în jurul unor activități bine planificate și complexe cu o nuanță științifică, tehnologică, de team building, de relaxare și culturală: experimente cu apă în institutul de cercetări științifice Agora, Debrecen; cunoașterea ecosistemului artificial în ecocentrul de la Tiszató; întreținerea rezervației naturale Pârâului  Pețea; cunoașterea fosilelor vii  cu ocazia vizitei la Vivariu; aniversarea Zilei Mondiale a Apei la școală (expoziție de postere, foto și creații); familiarizarea cu strategiile de protecție teritorială pe timp de inundații la vizita  institutului ABA Crișuri; salvarea speciilor endemice - studierea reproducerii nufărului termal în  laboratorul de biotehnologie al Universității din Oradea; expediția organizată în Valea Iadului - observarea păstrăvului și a altor specii de apă valoroase; plimbarea cu vaporeta pe Dunăre, Budapesta - recunoașterea valorilor turistice și economice ale apelor; recunoașterea frumuseții lacului Vida (cascadă interioară); activități de disecție și observații microscopice legate atât de flora cât și de fauna acvatică; practicarea reciclării cu ocazia aniversării Zilei Pământului; proiectarea și crearea unui iaz școlar cu mâinile copiilor, practica fiind susținută prin consilieri realizate de adulți de meserie (amenajarea lacului cu materiale speciale, pompă, filtru, electricitate); măsurarea periodică a valorilor apei din lac; crearea unui laborator verde și efectuarea primelor lecții de biologie; sărbătorirea Zilei Mondiale a Mediului, punând piatra de temelie a lacului, întrunirea mesei rotunde cu prezentarea experiențelor dobândite în etapele proiectului, un flashmob simbolizând dansul  apei și ceremonia de decernare a premiilor.
Lacul și atelierul în aer liber permit elevilor trăirea unor experiențe biologice, adevărate aventuri (pipăitul broaștei țestoase și a melcului, recunoașterea păsărilor pe bază de sunete, recunoașterea parfumului de soc și liliac), să învețe în mod specific funcționarea naturii (polenizarea florilor de către albine, strategia vânatului pisicii, evadarea broaștei țestoase din terariu în lac), să recunoască relația dintre structură, formă și comportament (disecția crapului, concursul de săritură la broască, concursul de târâre la melci, observații microscopice pe alge, plante acvatice, țesuturi animale ).
Toate aceste activități sunt doar fragmente din munca noastră: o mulțime de ore de râs, clipe cu soare și, uneori cu ploi, dezvoltarea spiritului de competiție, s-au observat roadele eficienței muncii în echipă, dobândirea creativității, comunicarea și transmiterea  informației de la copil la copil, uimirea față de necunoscut (până în prezent a văzut lucruri doar în lumea virtuală), dar cea mai valoroasă picătură a experienței a fost aplicabilitatea teoriei.
Aș dori să mulțumesc și să-mi exprim recunoștința acelor oameni care m-au motivat să-mi păstrez entuziasmul profesional și m-au susținut cu încredere în derularea proiectului : echipa de elevi a școlii, doamna director- Pásztor Gabriella,Teodora Albiter - manager de proiect Fundația Comunitară Oradea, domnul inginer Andrei Togor - reprezentant protecția  mediului, Lazăr Constanța - bunică, ecologist, domnul profesor Cristian F. Blidar - departamentul de biotechnologii vegetale, Manea Călin - designer de grădină, Szilágyi Levente - părinte, Pușcaș Carmen - părinte, Balog Enikő și Mundrucz Gábor - părinți, Nagy Sándor - părinte,  Kulpinszki Tibor și Szabó Péter - administratori școală.
Proiectul ,,Apa de la A la Z" s-a născut în cadrul proiectului Științescu, susținut de Asociația Fundațiilor Comunitare Române și Fundația Comunitară Oradea, precum și de donatorii locali precum: Vernicolor, UniCredit Bank, Elena Neagu Fundația Celestica, Decitex RO, RER West, Faist Mekatronic, VPK Packaging, ADLO, Qubiz, Inteva Produse, Nidec, Sema Express, AstorMueller Group, Bugatti - furnizorii acelor  instrumente didactice care dezvoltă marea cunoașterii copiilor noștri!
Felicitări, doamnă profesor Kincs Grete-Eva, într-adevăr, omul sfințește locul, iar profesorul, școala!
(Ovidiu Dan)
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Lac didactic în școală.

Trimite email
marți, 16 decembrie 2025 la 21:27:35 Ora standard a Europei de Est