Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Erasmus+, împreună în Europa

Speranță pentru Educația Românească la C.N. ,,Octavian Goga” Marghita

Erasmus+, împreună în Europa

În perioada 6.05.2019 - 11.05.2019, s-a desfășurat cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+, cu titlul S.P.E.R.- Speranță pentru Educația Românească (2018-1-RO01-KA101-047947), constând într-o activitate job shadowing la Istituto Comprensivo Statale ,,Cesare Giulio Viola" Taranto, Italia.

La această activitate au participat șapte cadre didactice (de la Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita): Rodica Ursan, Sanda Bule, Mihaiela Gergely, Ioana Bențe, Cosmin Patca, Marcel Emil Sas Adăscăliții, directorul instituției, și coordonatorul pentru proiecte și programe comunitare, Loredana Braia.
Obiectivele mobilității au constat în observarea și învățarea unor metode moderne de predare și management al clasei, împărtășirea unor cunoștințe și experiențe legate de educația din cele două școli; găsirea unor soluții comune de rezolvare a problemelor întâmpinate în derularea procesului instructiv-educativ; dezvoltarea unui plan de cooperare viitoare între cele două școli.
Delegația română a fost primită cu mult entuziasm, atât de colegii italieni, cât și de elevi. Programul a fost unul intens, derulându-se zilnic, între orele 9.00-17.00 și a cuprins vizite la fiecare dintre cele trei clădiri în care școala își desfășoară activitatea, lecții deschise la toate nivelurile: grădiniță, școală primară și gimnaziu, prezentări pe teme legate de sistemul de învățământ italian, oferta formativă și curriculum-ul vertical dezvoltat de institut, integrarea copiilor cu nevoi speciale, proiecte extrașcolare și extracurriculare, precum și proiecte cu finanțare europeană, discuții comparative privind managementul instituțiilor, organizarea administrativă și catalogul electronic, dezbateri, mese rotunde pe diferite teme de interes.
Participanții la mobilitate au fost impresionați de interesul pe care profesorii italieni îl acordă utilizării metodelor inovative de predare/învățare și ponderea pe care acestea o au în paleta metodelor utilizate, dotarea claselor cu tehnologie modernă, dezinvoltura elevilor,  multitudinea proiectelor care se derulează în școala italiană, volumul mare de muncă al cadrelor didactice și al departamentelor administrative ale școlii, colaborarea strânsă dintre profesori.
În această perioadă, orașul Taranto s-a aflat în plină sărbătoare dedicată patronului spiritual, San Cataldo, prilej care a favorizat contactul participanților cu tradițiile și cultura locală. Au avut loc procesiuni pe mare și pe uscat, jocuri medievale, expoziții de produse artizanale, degustări de mâncăruri tradiționale. Activitățile culturale au inclus și vizitarea Castelului aragonez, simbolul orașului, a muzeului arheologic MArTa, a plajei Saturo, locul în care au debarcat coloniștii greci, în sec. VII î.Hr și au fondat orașul Taranto și au culminat cu vizitarea orașului de piatră, Matera, capitala europeană a culturii în anul 2019.
A fost o săptămână foarte plină, o perioadă în care, alături de dezvoltarea competențelor profesionale și lingvistice, s-au deschis suflete și minți, s-au schimbat percepții, s-au dărâmat preconcepții, s-au  pus bazele unor prietenii și a colaborării viitoare între cele două școli, e de părere Loredana Braia, coordonatorul de proiect.

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 02:10:29 Ora standard a Europei de Est