Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tabăra de ranger

Elevii Șc. Gimnaziale ,,Szacsvay Imre” din Oradea în

Tabăra de ranger

În perioada 29 iulie-3 august 2019, elevii Școlii Gimnaziale ,,Szacsvay Imre" din Oradea au participat într-o tabără de protecție a mediului în Valea Iadului.

În cadrul programului ,,Școala altfel'' din luna octombrie, cu ocazia unei activități de ecologizare alături de clasa a 5-a, la Rezervația naturală Pârâul Petea, l-am întâlnit pe domnul Andrei Togor, inginer piscicultor și ichtiolog, membru al echipei Aqua Crisius. El ne-a prezentat flora și fauna acestui habitat, ne-a oferit detalii despre proiectele care țin de reabilitarea acestei rezervații, despre munca asiduă pe care o desfășoară în vederea conservării faunei piscicole. Ne-a stârnit în așa măsură curiozitatea pentru activitățile interesante desfășurate în domeniul ecologic, încât am căutat posibilitatea colaborării, chiar și prin încheierea unui parteneriat între școală și asociația al cărei reprezentant este domnul inginer.
În urma obținerii parteneriatului, activitatea la care am fost invitați a fost expediția în Valea Iadului, ocazie cu care am descoperit informații despre specii valoroase ca: păstrăvul indigen, liliacul carpatin și racul bihorean, specii pe care le-am observat în mod direct prin colectarea acestora, iar prin efectuarea analizei apei, am aflat despre valorile chimice ale Crișului Repede.
Finalitatea excursiei a fost completarea unui chestionar în vederea evaluării cunoștințelor dobândite. Elevii care au avut cele mai multe răspunsuri corecte, au obținut premiul participării în tabăra de ranger.
În această tabără s-au organizat drumeții didactice, jocuri și competiții de autocunoaștere, de socializare, de creativitate, de recreere; activități ecologice de bune practici, ca de exemplu construirea în echipă a unui adăpost în pădurea de conifere în vederea protecției față de ploi, realizarea pe echipe a unor cuiburi de păsări, recunoașterea speciilor de plante și animale, tehnici de aprindere a focului.
Colectivul de organizatori al taberei reprezentat de animatori, voluntari, profesori și rangeri a coordonat cu mare profesionalism echipele de elevi proveniți din mai multe școli, întocmind un program complex, eficient și pe placul tuturor.
 Cățăratul pe peretele de stâncă (alpinism), sportul nautic cu bărci, kayace și canoe, bălăceala în apa de rău, drumețiile care vizau admirarea cascadelor și recunoașterea speciilor de plante și animale (salamandra, tritonul, vipera, broasca roșie de munte, năpârca, pinul, liliacul carpatin), dormitul în corturi, bunele practici de gospodărire cu pregătirea propriilor mese și prin colectarea selectivă a materiei, lecția de pescuit, de geologie și meteorologie, peisajul pitoresc îmbinat cu cântecul păsărilor, sunetul ploii și al apei curgătoare, râsetele copiilor cu ocazia zecilor de jocuri, cântecele din jurul focului de tabără, voia bună și prieteniile formate au creat atmosfera unei tabere de vis, de neuitat.
Am participat cu statut de diriginte, ca profesor de biologie, ca turist și tot ce mi-am dorit, s-au îndeplinit: să trăiesc aventuri, să asimilez informații și metode noi, să  cunosc oameni profesioniști, să-mi cunosc și depășesc limitele mele într-un mediu aproape sălbatic.
A fost o expediție fantastică care ne-a adus aminte cât de perfectă e natura, o experiență de neuitat, prin care am înțeles importanța conservării ei, o călătorie modelatoare de atitudini, prin care tabăra ne-a  apropiat să devenim rangeri conștienți de valorile naturii !
Mii de mulțumiri echipei Aqua Crisius!
Kincs Grete-Eva,
profesor de biologie
Găsiți mai multe poze în Galeria foto: Tabăra de ranger.

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 22:36:57 Ora standard a Europei de Est