Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pornim la drum cu încredere

A reînceput ,,Școala părinţilor”

Pornim la drum cu încredere

În sala Traian Moşoiu a Primăriei Municipiului Oradea a avut loc, miercuri, 11.09.2019, prima întâlnire din acest an şcolar din cadrul programului ,,Şcoala părinţilor", program dezvoltat de către instituţia noastră şi susţinut de către un specialist în domeniul de interes al părinţilor.

De această dată tema abordată a fost „Adaptarea copiilor la creşă", temă susţinută de către psiholog Izabela Duca şi coordonatorul Creşei Nr.13 - „Lizuca şi Patrocle". La întâlnire au participat 150 de părinți, un număr record.
Directorul DAS Oradea, dna Arina Moş, a deschis evenimentul: „De cinci ani, de când derulăm acest program, este pentru prima dată când un număr aşa de mare de părinţi au răspuns invitaţiei noastre, şi sunt onorată să am alături părinţi responsabili, dornici să primească informaţii de la specialişti şi nu de pe forumuri. Este extrem de important pentru noi ca acest parteneriat creşă - părinţi să fie unul constructiv, în beneficiul copiilor dumneavoastră. Vă mulţumim că ne-aţi ales, mulţumim pentru încrederea acordată, lăsându-ne în grijă ce aveţi mai scump pe lume şi vă asigur de întreaga deschidere privind propuneri şi sugestii de îmbunătăţire a activităţilor desfăşurate în creşă, numai aşa reuşind să asigurăm standarde de calitate ridicate".
Programul se adresează în special părinţilor care au copii cu vârsta între 10 luni şi 3 ani şi care frecventează creşa, dar şi părinţilor care vor să înteleagă mai bine nevoile copiilor mici şi rolul fundamental al comunicării dintre copii şi părinţi.
Obiectivul principal al acestui program este prezentarea principiilor cheie care îi vor ajuta pe părinţi să înteleagă mai bine nevoile copiilor şi să dezvolte o relaţie de ataşament sigur cu copiii lor, relaţie care stă la baza dezvoltării la copii a empatiei, stimei de sine, a abilităţii de gestionare a emotiilor, a bunătăţii şi blândeţii.  
Procesul de adaptare a copiilor la creşă este diferit de la copil la copil, poate fi unul mai greoi sau unul mai uşor, necesită un timp mai îndelungat sau mai scurt, copiii trecând de la faza de negare la cea de frustrare, de înţelegere, ca în final să ajungă la acceptarea creşei.
În cadrul întâlnirii, părinţii au aflat despre importanţa ataşamentului dezvoltat în relaţie cu mama, a influenţelor acestuia în acest proces de adaptare, proces care face parte din dezvoltarea copiilor fiind prima experienţă de separare a copiilor, de exersare a independenţei, modalitate de dezvoltare a încrederii în alţii şi în sine.
Prin programul ,,Şcoala părinţilor" ne dorim să venim în sprijinul dumneavoastră cu sfaturi şi soluţii oferite de specialişti în domeniul creşterii şi educaţiei copiilor, adaptarea la creşă fiind un pas dificil pentru toţi membrii familiei. Încrederea este cea pe care dorim să le-o insuflăm părinţilor, pentru ca apoi aceştia să o transmită mai departe copiilor lor.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:16:10 Ora standard a Europei de Est