Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

65 de ani cu TAROM

Activitatea extracurriculară

65 de ani cu TAROM

Activitatea extracurriculară 65 de ani cu TAROM, coordonată de psihologul Alin Crețu, i-a încântat pe elevii C.S.E.I. Nr. 1, Tileagd, structură a C.S.E.I. „Orizont".

Motivele au fost multe: le-a fost prezentat un material în Prezi, despre evoluția companiei de transport de-a lungul celor 65 de ani de când există. Fiind foarte atenți, au răspuns cu entuziasm întrebărilor care li s-au adresat; au văzut și apoi au dat din mână în mână, materialele promoționale expuse, imprimate cu logo-ul companiei - o rândunică care zboară, stilizată: bilete de avion, reviste din aeroport, tichete pentru bagaje, pungi pentru rău de avion, protecții pentru tetiere și multe altele; le-a fost explicat cum decurge rezervarea biletelor, cumpărarea acestora, prezentarea la aerogară, îmbarcarea, zborul, debarcarea și ieșirea din aerogara destinație.
S-a coborât apoi în curtea școlii, unde era desenat un avion, cu cretă, pe terenul de sport, pentru a realiza un Flash - mob. La semnalul coordonatorului, toți participanții - elevii și profesori - au „urcat" în avion. Pentru că le-a plăcut, s-a repetat încă de două ori.
La final, toată lumea a revenit în clase, unde sub coordonarea profesorilor elevii, având ca tematică avioanele, au desenat, au făcut colaje, au modelat din plastilină, au turnat gips în mulaje și altele.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM a fost înfiinţată în 1954 şi a crescut în acelaşi timp cu aviaţia românească. Cu un trecut ce se întinde pe mai mult de o jumătate de secol, istoria Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române începe odată cu dezvoltarea industriei aeronautice, un domeniu în care România - prin Aurel Vlaicu, Traian Vuia şi Henri Coandă - s-a remarcat pe plan internaţional.
 Compania TAROM îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Din 1993 este membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA), din 2000 este membră a Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene (AEA), iar din iunie 2010 este membră a Alianţei SkyTeam, eveniment istoric ce marchează intrarea companiei naţionale într-o nouă epocă a existenţei sale.
Psiholog Alin Crețu

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:12 Ora standard a Europei de Est