Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Ziua Oradiei - o întâmplare fericită cu Florin Birta, Gabriel Moisa și Dorel Tifor

Sâmbătă, 12 oct. 2019, Ședința festivă a Consiliului Local Oradea, desfășurată de

Ziua Oradiei - o întâmplare fericită cu Florin Birta, Gabriel Moisa și Dorel Tifor

Sâmbătă, 12 octombrie 2019, pe agenda ședinței festive a Consiliului Local al municipiului Oradea au fost cuprinse două puncte forte: 12 octombrie - Ziua Oradiei (cu marcarea celor două evenimente majore din istoria Oradiei, 12 oct. 1918 și 12 oct. 1944), iar cel de-al doilea punct forte de pe agenda zilei: acordarea titlului de Cetățean de onoare profesorului Dorel Tifor.

Despre dubla semnificație a zilei de 18 octombrie, devenită Ziua Oradiei, au vorbit, din două perspective și două viziuni, viceprimarul Florin Birta și istoricul Gabriel Moisa, cadru didactic universitar la Universitatea din Oradea.
,,Oradea e deschisă, e liberă și crește!"
În deschiderea Ședinței festive (după intonarea Imnului Național al României și rugăciunea ,,Tatăl Nostru", rostită împreună cu preasfințitul  părinte episcop Sofronie Drincec), secretarul Primăriei Oradea, dl Ionel Vila, a supus consilierilor spre aprobare ordinea de zi a ședinței și l-a invitat pe dl viceprimar Florin Birta să ia cuvântul. Acesta și-a început alocuțiunea felicitându-l pe distinsul profesor Dorel Tifor - ,,proaspătul cetățean de onoare, pentru toată activitatea pe care a avut-o și pentru cinstea pe care a adus-o atât Consiliului Local, pentru că a fost colegul nostru la un moment dat, cât și pentru întreaga cinste  pe care a adus-o orașului nostru prin rezultatele pe care dânsul le-a avut", a subliniat dl viceprimar.
Referindu-se la dubla semnificație pe care o are ziua de 12 octombrie în istoria orașului nostru, dl viceprimar Florin Birta a punctat cele două evenimente majore, de la 12 oct. 1918, ,,când în casa dr. Aurel Lazăr s-a proclamat Declarația de independență a românilor din Transilvania și 12 oct. 1944, când armata română a eliberat orașul Oradea". Vorbitorul ne-a făcut cunoscut și motivul pentru care domnul primar Ilie Bolojan lipsește de la ședința festivă, fiind plecat la Bădăcin, în județul Sălaj, unde a onorat invitația de a participa la inaugurarea Casei Memoriale Iuliu Maniu, reabilitate și cu sprijinul orădenilor , al C.L. Oradea, care a oferit suma de 230.000 de lei pentru această lucrare de reabilitare (,,Nu trebuie să ne uităm înaintașii", vorba domnului viceprimar). ,,Observarea trecutului și învățarea din experiențele generațiilor trecute ar trebui să fie una dintre cele mai evidente sensuri ale memoriei colective, memorie consemnată în decursul istoriei (...). Cel mai greu e să produci schimbarea. Ușor e doar să stai pe margine și să comentezi politic. Trebuie să avem încredere, să ne dorim mai mult (...). Avem datoria să lăsăm o moștenire funcțională generațiilor viitoare, deoarece mai avem mult până să-i ajungem pe înaintașii noștri. Palate, drumuri pietruite, infrastructură, arta și cultura sunt aici datorită vredniciei lor. Oradea este independentă în gândire, independentă de efectele politicienilor mai puțin sănătoase; Oradea e deschisă, e liberă și crește. Oradea are încredere într-un viitor senin", a conchis domnul viceprimar Florin Birta.
Istoricul Gabriel Moisa, despre moștenirea de la 1918
Istoricul Gabriel Moisa ne-a (re)amintit despre misiunea istoricului de a ieși din când în când la interval și a vorbi, mai cu seamă, în ,,zilele în care istoria se întoarce cu fața spre noi". Referindu-se, în mod expres, la moștenirea de la 1918, profesorul universitar a ținut să ne pună la suflet trei aspecte foarte importante pe care trebuie să le avem în vedere atunci când ne referim la această prețioasă moștenire: 1. Implicarea masivă și totală (a elitei) în slujba cetățeanului, în slujba națiunii care i-a educat (pe reprezentanții elitei) pentru un ideal 2. Exemplul de bună conviețuire interetnică 3. O mare, mare, mare generozitate pe care oamenii aceștia (care formau elita - n.n.) au avut-o, ei cu ei, unii cu alții, dar și în raport cu cei pe care ei îi slujeau, fiind în permanență în slujba cetățeanului. Și s-au dat exemple de generozitate (fără margini) la Emanuil Gojdu și Vasile Stoiescu (,,care au pus la bătaie banii lor și toată averea), Alexandru Vaida Voevod și Vasile Goldiș, dar și Generalul Traian Moșoiu, la care a făcut referire dl prof. univ. dr. Gabriel Moisa.
Laudatio
Prezentând Laudatio distinsului profesor Dorel Tifor, secretarul Primăriei Oradea, domnul Ionel Vila, a dorit să ne reamintească faptul că administrația locală a avut și are în atenție trei aspecte importante: sărbătorirea Centenarului orașului cu peste 100 de ani de administrație românească (în aprilie  - n.n), a primului liceu românesc ( C.N. ,,Emanuil Gojdu", în 5 oct., de Ziua Mondială a Educației - n.n.) și cinstirea oamenilor acestei comunități care ,,și-au împletit destinele cu cele ale cetății, care au dat sensuri noi istoriei acestor locuri" (prin ,,reparația istorică" despre care a vorbit dl viceprimar, prin amplasarea unor statui în zona centrală: Ion I.C. Brătianu, Iuliu Maniu, cei doi episcopi, Roman Ciorogariu și Radu Demetriu, Regele Ferdinand și Emanuil Gojdu, iar acum prin conferirea titlului de Cetățean de onoare, distinsului profesor Dorel Tifor).
Cu cei 54 de ani petrecuți la Gojdu, se spune în Laudatio, ca elev, profesor sau director, Dorel Tifor a intrat definitiv în legenda bătrânului liceu..., dinastie a inteligențelor creatoare". S-a născut în 28 mai 1942 la Drăgești. A absolvit Liceul ,,Emanuil Gojdu", iar apoi Facultatea de Filologie a Universității ,,Babeș-Bolyai" din Cluj- Napoca; tot aici a urmat și cursuri de perfecționare și obținerea gradelor didactice. În 1965 revine la Gojdu ca profesor până în 2009, când s-a pensionat. În perioada 2001-2007 a ocupat și funcția de director; a manifestat pasiune pentru teatru, contaminând și copiii cu acest ,,microb". În 2008-2012 a fost și consilier local, având funcția de președinte al comisiei pentru activități social-culturale, de învățământ și tineret... Dintre principiile călăuzitoare în viață și în activitatea didactică ale distinsului profesor Dorel Tifor, recunoscute de domnia sa, două au fost amintite și în Laudatio: ,,Dragostea și pasiunea pentru elevi, dublate de chemarea de a fi dascăl", respectiv ,,Mulțumirea sufletească e ceea ce rămâne din drumul nostru de dascăl".
,,Eu sunt doar o rotiță dintr-un mare mecanism"
Cu adevărat emoționat și copleșit de atmosferă și împrejurările fericite, după cum singur a recunoscut, distinsul profesor a spus dintru început: ,,Sunt onorat să primesc acest titlu în asemenea context. Astăzi (sâmbătă -n.n.) este Ziua orașului, deunăzi (în 5 oct. - n.n), Ziua Educației, iar propriul meu colegiu a împlinit 100 de ani. Eu sunt doar o rotiță dintr-un mare mecanism alcătuit din dânșii, cei din partea dreaptă, majoritari, elevi și dascăli gojdiști. Ei au fost, de fapt, existența mea. Acolo mi-au dăruit ceea ce au crezut că este mai bine și mai mult".
Exprimându-și câteva gânduri proprii, domnia sa a pornit de la fericitul Augustin (care spunea că ,,Nu există artă mai frumoasă decât arta educației", iar domnia sa a adăugat: ,,Educatorul creează un chip de om pentru bucuria celor din jur, în același tip pentru bucuria lui Dumnezeu. Dascălul nu trebuie să-și creeze un urmaș, copie fidelă, ci dimpotrivă, să-i ajute să se autocreeze, să se depășească pe sine și pe propriul său dascăl". Argumentând, s-a oprit la două exemple: primul oferit recent de fostul său elev, Cosmin, devenit avocat, care i-a răscolit amintiri (din clasa a V-a), iar cel de-al doilea, despre inspectorul școlar general pentru limba și literatura română din cadrul Ministerului de resort, Dumitrescu, sosit în inspecție tocmai pe 15 iunie, în ultima zi de școală. Complet demobilizat de situația ingrată, domnul Trandafir gojdist a fost salvat, la lecția deschisă, de discipolii săi care s-au mobilizat exemplar, iar la final, cu toții au fost felicitați de inspectorul general.
Distinsul profesor Dorel Tifor a ținut să conchidă astfel: ,,Dascălul trebuie să-și îndrăgească discipolii și dascălul, trebuie să știți că, dăruiește dăruindu-se pe sine". În continuare, am ascultat încă două opinii, ale unui fost coleg (profesor gojdist) și ale unui martor...
,,Dorel Tifor a luat lumină, dăruind lumină"
,,Prin modul în care și-a dăruit viața destinului liceului, în 54 de ani, ca elev, ca profesor și ca director, Dorel Tifor a luat lumină, dăruind lumină pentru că știa că dăruind vei dobândi. Ne considerăm niște generații binecuvântate că am trecut prin acest liceu (...). Profesorul Tifor avea întotdeauna un stil foarte interesant de lucru: autoritate și generozitate. Întotdeauna știa cum să se apropie de elev. L-am admirat și l-am invidiat..."
,,Consider că pentru toți gojdiștii, profesorul Tifor a fost nu un profesor, ci o instituție"
Doamna profesor Lia Pop a vorbit în calitate de ,,martor" (vorba domniei sale). Mie nu mi-a fost profesor, ci îndrumător.  Am învățat multe lucruri de la el. L-am cunoscut bine din clasa a IX-a. Într-un fel sau altul, tot orașul îl iubește pentru că Tifor Dorel este o parte a acestui oraș care i-a învățat pe elevi un lucru foarte important: ,,Să nu-ți dezamăgești niciodată profesorii". Ne-a învățat să citim. Să știți că să înveți să citești este o știință, am aflat în America. Consider că  pentru toți gojdiștii, profesorul Tifor a fost nu un profesor, ci o instituție", a conchis doamna profesor Lia Pop.
Diploma de Cetățean de onoare al municipiului Oradea i-a fost înmânată apoi de celălalt viceprimar, domnul Mircea Mălan. În față, pe masa ovală și jos, în fața prezidiului, pentru sărbătoritul zilei fuseseră realizate două aranjamente florale superbe (,,Cred că doar Papa a mai primit asemenea flori", vorba doamnei profesor Lia Pop).
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (47 de poze) în Galeria foto: Ziua Oradiei - o întâmplare fericită cu Florin Birta, Gabriel Moisa și Dorel Tifor.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 15:51:23 Ora standard a Europei de Est