Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Together in Europe

Proiectul de parteneriat internațional

Together in Europe

Anul școlar 2019-2020, a debutat cu un nou proiect pentru colegiul nostru. Asociația Cultural Educativă „Octavian Goga", Marghita, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Octavian Goga", Liceul Teoretic ,,Horvath Janos" și Zespół Szkolno Przedszkolny Nr. 2 din Legionowo, Polonia, a obținut o finanțare de 44.349 lei (6.000 lei de la Consiliul Județean Bihor, prin Direcția de Dezvoltare și Implementare a Proiectelor și 38.349 lei de la Consiliul Local al Municipiului Marghita) pentru implementarea proiectului de parteneriat internațional, intitulat ,,Together in Europe" (,,Împreună în Europa").

Scopul proiectului este dezvoltarea unei cetățenii europene active în rândul elevilor, prin promovarea diversității și a dialogului intercultural. Proiectul a fost inițiat de președintele asociației, dl. profesor Marcel Emil Sas - Adăscăliții, acesta conștientizând rolul pe care factorii implicați în educație îl au în crearea unui spațiu european real, viu, în care, indiferent de naționalitate, să ne simțim cu toții acasă. În acest context, prin derularea proiectului, se dorește educarea tinerei generații în spiritul democrației, egalității, toleranței, respectării diversității și participarea ca cetățeni activi la dezvoltarea societății europene.
Proiectul se va desfășura în două locaţii, Marghita şi Legionowo, pe o perioadă cuprinsă între 2.09.2019 şi 31.08.2020. Grupul țintă este format din 32 de elevi: 16 elevi români, dintre care 12 studiază la Colegiul Naţional ,,Octavian Goga", iar 4 elevi la Liceul Teoretic ,,Horvath Janos", cu predare în limba maghiară şi 16 elevi polonezi, de la școala Zespół Szkolno Przedszkolny Nr. 2 din Legionowo, Polonia. Elevii au vârsta cuprinsă între 13 şi 14 ani.
Proiectul constă în activităţi online, lunare (prin intermediul cărora elevii din cele două țări se cunosc, își prezintă școala, orașul, țara, derulează proiecte cu tema interculturalității, împărtășesc opinii, idei, organizează dezbateri cu subiectul cetățeniei europene) și două mobilităţi, una a elevilor polonezi în România, în perioada 7.10.2019 - 13.10.2019 și cealaltă a elevilor români în Polonia, în perioada 30.03.2020 - 5.04.2020.
În cadrul vizitei interculturale din România, elevii și profesorii polonezi au avut ocazia să se familiarizeze cu obiceiurile și tradițiile strămoșești, cu meșteșugurile practicate de localnici, cu istoria locurilor și cu mâncarea tradițională. Au participat la lecții interactive pe teme culturale, au vizitat municipiile Oradea și Cluj-Napoca, s-au minunat de frumusețea și unicitatea Salinei Turda și a Cheilor Turzii, și-au meșteșugit vase de lut la olăria din Albiș, au învățat să realizeze cocarde tricolore și tradiționalele mărțișoare, au cântat și au jucat românește.
Acea săptămână petrecută împreună a adus cu ea închegarea unor prietenii și conștientizarea faptului că, în pofida diferențelor dintre noi, suntem atât de asemănători. Ochii înlăcrimați ai copiilor la despărțire au constituit pentru noi indicatori de evaluare a proiectului, ne-au convins că activitățile și-au realizat scopul, iar proiectul nostru e pe drumul cel bun.
Așteptăm cu nerăbdare vizita noastră în Polonia, în primăvara anului viitor și încheiem cu motto-ul proiectului, de-acum atât de bine înțeles de către copii: ,,SO CLOSE, NO MATTER HOW FAR!" (Atât de apropiați, oricât am fi de departe!)
Prof. Loredana Braia,
coordonator proiecte și programe comunitare

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:31:18 Ora standard a Europei de Est