Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Poate doriți înființarea de clasele de învățământ profesional și învățământ dual

În atenția agenților economici

Poate doriți înființarea de clasele de învățământ profesional și învățământ dual

Vă informăm că prin ordinele de ministru nr. 5033/29.08.2016 și nr. 3554/29.03.2017, au fost aprobate metodologiile de organizare și funcționare ale învățământului profesional și ale învățământului dual.

De asemenea, prin ordinul de ministru nr.5018/04.09.2019, a fost aprobat calendarul etapelor și acțiunilor privind stabilirea cifrei de școlarizare în învățământul dual și învățământul profesional pentru anul școlar 2020-2021.
Conform acestor metodologii, clasele de învățământ profesional și cele de  învățământ dual pot funcționa doar la solicitarea operatorilor economici interesați, în parteneriat cu unitățile școlare de învățământ profesional și tehnic.
Pentru derularea etapelor și acțiunilor legate de stabilirea cifrei de școlarizare la învățământul profesional și la învățământul dual, pentru anul școlar 2020/2021, I.Ș.J. Bihor vă invită să luați legătura cu conducerile unităților școlare de învățământ profesional și tehnic cu care doriți să încheiați parteneriate sau cu reprezentantul I.Ş.J. Bihor care se ocupă de compartimentul învățământ profesional și tehnic, tel. 0741996244 sau 0731831398.
Vă informăm că I.Ş.J. BIHOR a postat pe site-ul propriu următoarele documente:
Ordinul 5033/29.08.2016 - Metodologie funcționare învățământ profesional
Ordinul 3554/29.03.2017 - Metodologie funcționare învățământ dual
Ordinul 5108/04.09.2019 - Calendarul detaliat al etapelor și acțiunilor pentru stabilirea cifrei de școlarizare pentru învățământul dual și pentru învățământul profesional pentru anul școlar 2020/2021
Model - Solicitare școlarizare prin învățământul profesional
Model - Solicitare școlarizare prin învățământul dual
 Menționăm că formularele de solicitare completate se pot transmite  în format pdf, până în data de 22.11.2019, la I.Ş.J. Bihor, adresa de e-mail contact@isjbihor.ro, pe adresele de e-mail ale unităților școlare partenere sau direct la CNDIPT, e-mail:  registratura.cndipt@gmail.com
Biroul de Presă al I.Ş.J. Bihor

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025 la 15:43:42 Ora standard a Europei de Est